Læsetid: 11 min.

Det interessante ved Taylor Swift er, at hun ikke er interessant

Megapopstjernen Taylor Swift er ualmindeligt almindelig. Men hun er også ualmindeligt ferm til at dramatisere sit liv og komme i karambolage med andre. Og så er hun den kvindelige kunstner, der har tjent allermest det seneste år. Vi tegner et portræt i anledning af hendes nye album, ’Lover’, der på udgivelsesdagen allerede har uhørt gode salgstal
Taylor Swift er den kvindelige musiker, der har tjent allermest de seneste 12 måneder: 185 millioner dollar før skat. Og det er, inden hendes nye album Lover er blevet udsendt. Det sker fredag.

Taylor Swift er den kvindelige musiker, der har tjent allermest de seneste 12 måneder: 185 millioner dollar før skat. Og det er, inden hendes nye album Lover er blevet udsendt. Det sker fredag.

Universal Music

23. august 2019

Det er et ikonisk øjeblik i nyere musikhistorie. Året er 2009. En 19-årig Taylor Swift har vundet prisen for bedste kvindelige musikvideo til MTV’s Video Music Awards. Swift er i gang med at tale, og Kanye West går på scenen, tager mikrofonen fra hende og siger »Yo, Taylor, I’m really happy for you, I’mma let you finish, but Beyoncé had one of the best videos of all time

Det er et ikonisk øjeblik, fordi klovnen West dér sætter sig i scene som den disruptor, han så gerne vil være. Og ikonisk, fordi Taylor Swift bliver indrammet som en passiv og uskyldig pige – helt fejlagtigt.

For Swift forstår at tage til genmæle. Det har hun altid gjort, det er en del af brandet. Allerede på sit debutalbum Taylor Swift sender hun 16 år gammel en hilsen:

»To all the boys who thought they would be cool and break my heart, guess what? Here are 14 songs written about you. HA,« står der i bookletten til cd’en.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Mikael Velschow-Rasmussen

Hmm ...

Jeg synes det er en mærkelig nedgøring af fru Swift !

Man kan selvfølgelig diskutere, hvor høj den finkulturelle standard er for den musik etc., hun producerer.

Men man kan da på ingen måde bestride det faktum, at hun har et usædvanligt musisk talent.
Og derfor på ingen måde heller kan karakteriseres som almindelig.