Læsetid: 9 min.

Det Obelske Familiefond: »Hvis fonde er magtfulde, så er det en magt, vi er meget forsigtige med«

Fra sine lokaler i Indre København uddeler tobaksfonden Det Obelske Familiefond hvert år et trecifret millionbeløb til især kunstinstitutioner og udstillinger. Det er en klassisk mæcenfunktion, siger direktøren, som dog afviser, at fonden skulle drive kulturpolitik: »Vi har ingen interesse i at promovere et givent kunstsyn«
Michael Bjørn Nellemann, direktør i Det Obelske Familiefond, mener ikke, at fondet har et specifikt kunstsyn

Michael Bjørn Nellemann, direktør i Det Obelske Familiefond, mener ikke, at fondet har et specifikt kunstsyn

Niels Ole Sørensen

6. august 2019

Michael Bjørn Nellemann holder en 12 sekunder lang pause.

Det er ret lang tid midt i en samtale.

»Jeg synes,« siger han så, »at det er svært at sige, om vi egentlig har magt.«

Vi sidder i Det Obelske Familiefonds lokaler i indre København, og jeg har spurgt Nellemann, som er direktør for tobaksfonden, hvordan han forholder sig til den magtforskydelse, der de senere år er sket på kulturområdet.

I dag er kulturområdet i mere eller mindre grad afpolitiseret på Christiansborg, og det er i stedet i vid udstrækning kommunerne og fondene, der driver kulturpolitikken. Fondene er på den måde blevet udstyret med en stadig større magt, siger jeg for at forklare præmissen for den interviewserie, han nu er en del af. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
  • David Zennaro
Steffen Gliese og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:
»Vi er meget inden for samtidskunsten, og hvis du spørger den enkelte aktør – Charlottenborg, Overgaden, Tranen eller en anden af de vigtige samtidskunstudstillingsplatforme – om vi er en vigtig fond, vil de sikkert sige ja.«

Det er ikke min opfattelse, at fondens støtte nødvendigvis er uundværlig for en række "samtidskunstudstillingsplatforme", men spørgsmålet er, hvor man så ellers lige skulle opnå den nødvendige støtte fra.

I nogle tilfælde kunne spørgsmålet om overlevelse blive aktuelt, hvis det ikke, trods ihærdig indsats, var muligt i stedet at opnå støtte andre steder fra. I andre tilfælde ville der blive tale om en kraftig reduktion i aktivitetsniveau.

Kenneth Jensen

@Michael Nielsen:
Hvis du mener hvorfor man vælger at uddele dem, så er det vel fordi der ikke er meget kunst og kultur der kan klare sig uden støtte. Jeg vil nødig leve i en verden hvor det kun er den kommercielt bæredygtige kultur og kunst der eksisterer.