Læsetid: 9 min.

Storbritanniens udtræden af EU har skabt en helt ny litterær genre: Brexlit-romanen

Det seneste litterære genrenybrud i Storbritannien har rod i Charles Dickens og Victoriatidens kritiske romantradition og afslører både sprækkerne og splittelsen i det britiske samfund. Brexlit-romanerne er over os
Det seneste litterære genrenybrud i Storbritannien har rod i Charles Dickens og Victoriatidens kritiske romantradition og afslører både sprækkerne og splittelsen i det britiske samfund. Brexlit-romanerne er over os

Jesse Jacob

16. august 2019

En kold vintermorgen i 2016 bliver en ukendt kvinde begravet i det østlige London. Syv måneder forinden kastede hun sig i Themsen fra London Bridge, og i den mellemliggende periode er hendes lig ikke blevet identificeret.

Kun to er mødt op til begravelsen: Den nyligt pensionerede politimand Pete og filminstruktøren Alan, der begge har svært ved at give slip på kvindens gådefulde skæbne.

»Du har en person, der helt indlysende er savnet, men ingen synes at savne hende,« som Pete pointerer, da de første gang mødes.

»Du betragter kroppen, ansigtet, og du tænker: Hvem er du? Og svaret lyder: Aner det ikke. Det driver dig til vanvid.«

De to mænds søgen efter kvindens identitet danner rammen om Linda Grants nye roman, A Stranger City, der skildrer en moderne storby plaget af økonomisk uro, racisme og sociale spændinger.

Brexlit er romanen blevet rubriceret som, og handlingen udspiller sig da også både før og efter Brexit-afstemningen i 2016, der i Grants øjne har fået sammenhængskraften i London til at smuldre og frygten for det fremmede til at sprede sig.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer