Læsetid: 2 min.

God idé at fremme musikundervisning for børn, Joy Mogensen

Der skal lyde et ja tak, når kulturminister Joy Mogensen melder ud, at de institutioner, der fungerer som trinbræt til kulturområdet – som f.eks. musikskoler og biblioteker – skal i fokus. Selvom de borgernære institutioner typisk hører ind under kommunerne, er der gode (og klassisk socialdemokratiske) grunde til at give dem medvind fra statsligt hold
20. september 2019

Man kan efterhånden godt konstatere, at Joy Mogensen (S) ikke er de hurtige udmeldingers minister. Men at dømme ud fra det første store interview, hun har givet som kulturminister, er der til gengæld håb for en socialdemokratisk kulturpolitik med langsigtede perspektiver.

I et interview i lørdagens Politiken udtaler den tidligere Roskilde-borgmester nemlig, at der skal mere fokus på de institutioner »som faktisk er trinbrættet ind i kulturlivet.« Herefter nævner hun en række institutioner, der for størstedelens vedkommende hører ind under kommunerne: musikskoler, biblioteker, aftenskoler, højskoler, billedkunstskoler og lokale museer.

Disse borgernære kulturinstitutioner er med til at gøre kreativ udfoldelse og nysgerrigt kulturforbrug til en naturlig del af hverdagen. Det er et oplagt sted at sætte ind som socialdemokrat, men ikke nødvendigvis som minister med ansvar for flagskibsinstitutioner som Det Kongelige Teater og Statens Museum for Kunst (selv om førstehåndserfaring med musik og billedkunst nok kunne give flere glæde af det, de leverer). 

Som den nyafgåede borgmester hun er, understreger Joy Mogensen da også, at det er uhensigtsmæssigt at komme anstigende fra statslig side og blande sig i lokal kulturpolitik med påbud og færdige løsninger. Den slags skal først debatteres og så gøres til genstand for et samarbejde.

Én konkret målsætning blev dog luftet: Joy Mogensen vil gerne gøre det til et nationalt mål, at alle børn får mulighed for at spille et instrument. Som det er nu, har mange kommuner lang venteliste, ligesom musikskolernes klientel typisk har en vis social slagside.

Kulturministeren lover intet konkret, men nævner, at den nuværende lovgivning tilgodeser soloundervisning, og at en opprioritering af samspilsundervisning kunne gøre en forskel.  

Forslaget om at gøre musikundervisning tilgængelig for alle børn førte her på redaktionen til anerkendende nik, en diskussion om potentialet i at undervise i elektronisk musik frem for traditionelle instrumenter og en enkelt vits om at indføre forbud mod blokfløjtespil for begyndere. 

Der udgives med jævne mellemrum undersøgelser, der dokumenterer, at musikundervisning gavner børns indlæring, koncentrationsevne, sociale kompetencer osv. Og det er selvfølgelig værd at tage med i diskussionen, hvis man skulle støde på nogle, der ser kultur som en undværlig luksus. Men den egentlige grund til, at det er værd at arbejde for at gøre musikundervisning let tilgængelig for børn fra alle samfundslag og dele af landet, er, at musikken kan gøre livet sjovere, flottere og mere intenst.

Læs også
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu