Læsetid: 12 min.

Influencere møder modstand og mistillid fra følgere: »Det er jo bare et trick«

Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen
Hundredtusindvis af unge danskere følger populære youtubere og instagrammere, som lever af at reklamere for produkter på de sociale medier. Influencere kalder man dem, og branchen har været i konstant vækst i årevis. Men nu begynder mange af dem at opleve mistillid fra deres følgere. ’Jeg stoler ikke på hende,’ siger Meliha fra Frydenhøjskolen i Hvidovre om influenceren Fie Laursen
18. september 2019

I et klasselokale i Hvidovre sidder Meliha Elahi og Loke Andersen, der begge er 14 år og går i 9.B på Frydenhøjskolen. Det er spisepause, og de sidder ved to sammenrykkede borde i midten af lokalet og ser en youtubevideo af influenceren Fie Laursen på Melihas telefon.

I videoen kigger Fie Laursen ind i kameraet og kaster sit lange mørkebrune hår hen over skulderen.

»Heeej bloggen! Og velkommen tilbage til min kanaaal,« indleder den 23-årige influencer i videoen. Hun har 328.000 følgere på Instagram og 161.000 abonnenter på YouTube og har i flere år levet af at reklamere for produkter for sine mange følgere. Men i dag har hun et anderledes budskab: 

»Jeg har ikke lyst til længere at promovere lort, ligesom så mange andre gør. Sorry to fucking say til alle influencers. Jeg bliver sikkert totalt hatet nu – oh my God.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Mondrup
  • Anker Heegaard
Christian Mondrup og Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg håber det stadig er et selvstændigt mål for den danske folkeskole, at skærpe elevernes kritiske sans - at få dem til at reflektere over hvorfor nogle henvender sig til dem og hvordan kommercielle budskaber kommer i alskens forklædninger.

Bent Gregersen, Carsten Wienholtz, Martin Rønnow Klarlund, Thomas Tanghus, Bjarne Bisgaard Jensen, Karsten Lundsby, Karin Hansen, Erik Nissen, Katrine Damm, Bjørn Pedersen, Helene Kristensen, Steen K Petersen, Susanne Kaspersen, Rikke Nielsen, Carsten Mortensen, Randi Christiansen, Birte Pedersen, Anker Heegaard og Jørgen Wassmann anbefalede denne kommentar

Ja, hvem er det nu lige, der er de "dumme"? Man kunne vel kalde følgere af "influenzaerne" for unge påvirkelige drømmere, der ikke rigtigt har et liv.

@Søren Bro: Og hvorfor er det lige de (både influencerne og følgerne) så dumme? Kunne det have noget at gøre med at alle omkring dem har svigtet; forældre, undervisere, politikere? Kritik af ungdommen peger i høj grad tilbage på os selv.

Tilstår at jeg ikke - for indeværende - orker at læse den ganske lange artikel.

Så jeg nøjes med at konstatere, at to af disse influenser-typer nu har opnået den - min optik - tvivlsomme ære - i denne sammenhæng, at være på forsiden af Den Mindst Ringe.

Det er fint, hvis vores unge kan gennemskue "influenzaerne".
Er vi selv opmærksomme på, at resten af vores samfund pumper sig op med lignende usande og usunde metoder?
Tillykke til Sass Larsen for hans chefstilling, iflg. pressen for kapitalfondenes "fagforening"...

På tide det går op for både børn og unge at de skal være meget kritiske over for alt de ser på nettet. At nogle smarte forsøger at stjæle dine penge er ikke noget nyt. Bondegangeri kaldes det!

En lang tekst om et bøvet emne som b l.a. viser de optrædendes punktvise engelske. Derudover er det da glædeligt at reklampåvirkningens mekanisme er nedadgående.
Artiklen kunne reduceres til max 3 linier.