Læsetid: 7 min.

Lyt til Messiaens 13 fuglestemmer og forstå, at det er dem og ikke mennesker, der er musikalske

Musikken kom oprindeligt ind i verden med og båret af fuglenes stemmer. Derfor brugte Olivier Messiaen hele sit komponistliv på at få deres sang ind i menneskenes verden. Madame Nielsen har netop oplevet Messisaens fuglekatalog »Catalogue d’oiseaux« og blev ført med til musikkens oprindelse
Musikken kom oprindeligt ind i verden med og båret af fuglenes stemmer. Derfor brugte Olivier Messiaen hele sit komponistliv på at få deres sang ind i menneskenes verden. Madame Nielsen har netop oplevet Messisaens fuglekatalog »Catalogue d’oiseaux« og blev ført med til  musikkens oprindelse

Mia Mottelson

13. september 2019

Hvad er musik? Lydbølger og interferencen af disse. Ja, men enhver, der ikke bare har hørt, men også oplevet musik, ved, at musik ikke er lydbølgerne, men noget, der træder frem og viser sig for øret og ofte hele kroppen i og med lydbølgerne.

Jeg taler ikke om transcendens, ikke et guddommeligt fænomen fra det hinsides, der kommer til os i vores jordiske verden fra hin anden verden ridende på en guddommelig bølge af lyd.

Nej, musik er helt og aldeles af denne verden. Før lydbølgerne og adskilt fra lydbølgerne findes musikken ikke. Musikken er noget, der bliver til i og med lydbølgerne, ja, musikken er skumfødt.

En af de største og den måske mest enestående komponist i det 20. århundrede, franske Olivier Messiaen, viede sit liv og sin skaben til musikken. Men det, der førte, ja, nærmest tvang ham til musikken, var fuglene, deres stemmer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Joen Elmbak
Joen Elmbak anbefalede denne artikel

Kommentarer

Vedr. Messiaens omtalte arbejde i 'laboratoriet':
Udover feltstudierne i naturen benyttede han også diverse lydoptagelser af fuglestemmer for "Catalogue d´Oiseaux". Det var optagelser fra svensk radio (Palmers "Radions Fågelskivor"), Kochs "Songs of Wild Birds" og "More Songs of Wild Birds" (udgivet på 78-plader i 1930erne), og Trabers "So Singen unsere Vogel", m.m. 

Koch havde i øvrigt også medtaget lyde fra omgivelserne, som en slags tidlige eksempler på 'sound-scapes' af både fuglene og deres habitat. 

Jvf. fx. Hill og Chadwicks bog "Olivier Messiaen's Catalogue d´Oiseaux - From Conception to Performance", og Clive Bennetts blog, https://artin.artinnature.co.uk/musical-interlude-sounds-summer/  

En dansk lydpoet, der udforskede naturens lydbilleder især i Provence, var jo Knud Victor.