Læsetid: 10 min.

Det var ikke ubetinget fedt, da Claus Beck-Nielsen i år 2000 skrev dansk litteraturhistorie

Claus Beck-Nielsen skrev dansk litteraturhistorie, da Information åbnede spalterne for, at han i reportager kunne folde sig ud som den hjemløse Claus Nielsen. Men Claus Nielsen var en fiktiv kilde i en ægte avis. Kritikere anklagede avisen for at forvirre og for at tage fokus og ressourcer fra reelt udsatte. Vi har genbesøgt Information omkring årtusindskiftet for at høre, hvilke etiske dilemmaer og diskussioner artikelserien gav anledning til
Forfatteren Claus Beck-Nielsen fotograferet, da han foregav at have hukommelsestab og gik på gaden som hjemløs.

Forfatteren Claus Beck-Nielsen fotograferet, da han foregav at have hukommelsestab og gik på gaden som hjemløs.

Sif Meincke

5. september 2019

Informations kollektive hukommelse er ret hullet.

De fleste medarbejdere er forholdsvis unge, og de, der er ældre i gårde, har svært ved at huske så langt tilbage.

For 20 år siden skete der ellers noget spektakulært i Informations spalter.

Forfatteren Claus Beck-Nielsen smed i slutningen af 2000 og begyndelsen af 2001 sit mellemnavn og gik undercover i de københavnske gader som den fiktive hjemløse person Claus Nielsen med hukommelsestab.

24 timer ad gangen var Claus Beck-Nielsen Claus Nielsen, hvorefter han rapporterede om sine oplevelser til Information og Ekstra Bladet.

Det skabte en del ballade, og Claus Beck-Nielsens performance er siden blevet kanoniseret som en væsentlig del af forfatterens værk. Her i avisen blev det første begivenhedsnedslag i den store nye danske litteraturhistorie for det 21. århundrede, som blev sat i gang i fredagens bogtillæg, og som løber resten af året.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:
"Det skabte en del ballade, og Claus Beck-Nielsens performance er siden blevet kanoniseret som en væsentlig del af forfatterens værk".

Det er for begrænsende at bruge begrebet "performance" om hele hændelsesforløbet, som der gøres flere gange i artiklen, da det også indebærer udfordring og undersøgelse af reaktioner hos en række samfundsmæssige institutioner af forskellig slags, dagbladet Information inklusive.

Et forsøg på en begrebsafklaring:

"Performance er en kunstform der befinder sig på grænsen mellem billedkunst og teater. Der er en kunstnerisk liveoptræden, knyttet til konceptkunsten, som for alvor kom frem i 1970’erne, som en udløber af happenings og aktioner. Ofte udforskes krop, objekt, rum og tid udfra en billedkunstnerisk vinkel.
Det afgørende er selve fremførelsen. Aktørernes (kunstneren og ofte flere andres) handlinger optræder sideordnet med objekter, video, musik eller tekst og scenen kan være hvor som helst. Det gælder om at udfordre publikums vanlige forestillinger, skærpe sanserne og nedbryde skellet mellem liv og kunst".
https://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/performance

"Interventionskunst er en kunst, der forholder sig til aktuelle problematikker på måder, der kan være meget langt fra maleri og skulptur. Interventionskunsten griber ind i det omkringliggende rum eller samfundets strukturer og forholder sig ofte direkte til andre mennesker, som så bliver en del af kunstværket. Det kan være gennem politisk prægede aktioner eller gennem kunstprojekter, som socialt arbejde".
https://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/begreber/interventionsk...