Læsetid: 4 min.

»11 farvede anusser på stilke« forarger franskmændene, Pharrell springer ud som nymaskulin, og vi tager afsked med X-rummet

Mens nogle ser Jeff Koons kunstværk til ære for ofrene for terrorangrebet i Paris i 2015 som en »pornografisk skulptur«, er vi anderledes uskyldige på kulturredaktionen. Hvor vi i øvrigt er optagede af storpolitiske gamere, Uluru og Pharrell
Kig godt på billedet – hvad ser du? Den franske filosof Yves Michaud ser »elleve farvede anusser på stilke« og kalder i magasinet l’Obs den amerikanske kunstner Jeff Koons’ kunstværk til minde for ofrene efter terrorangrebet i Paris i 2015 – der kostede 130 mennesker livet – for »en pornografisk skulptur«.

Kig godt på billedet – hvad ser du? Den franske filosof Yves Michaud ser »elleve farvede anusser på stilke« og kalder i magasinet l’Obs den amerikanske kunstner Jeff Koons’ kunstværk til minde for ofrene efter terrorangrebet i Paris i 2015 – der kostede 130 mennesker livet – for »en pornografisk skulptur«.

Gao Jing Xinhua / eyevine

18. oktober 2019

Hver uge samler Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget dem.

Vi kalder det Ugen på kulturgangen.

Øjnene, der ser

Rasmus Bo Sørensen

Kig godt på billedet – hvad ser du? Den franske filosof Yves Michaud ser »elleve farvede anusser på stilke« og kalder i magasinet l’Obs den amerikanske kunstner Jeff Koons’ kunstværk til minde for ofrene efter terrorangrebet i Paris i 2015 – der kostede 130 mennesker livet – for »en pornografisk skulptur«.

Siden kunstværket blev afsløret foran kunstgalleriet Petit Palais forrige fredag, er kritikken væltet ned over den amerikanske popkunstner, skriver dr.dk. Flere parisere ser en »frygtelig«, »grotesk« og »pornografisk« skulptur – måske godt hjulpet på vej af det faktum, at Koons netop er kendt for sin blanding af kunst og porno og historisk har lavet halvnøgne billedserier med sig selv og sin tidligere kone, pornostjernen Ilona Staller.

Her på kulturredaktionen er fortolkningerne af Koons’ tulipaner anderledes uskyldige. En enkelt ser en buket peberfrugter, en anden en håndfuld farverige muffediser, men de fleste ser egentlig bare et halvkikset, men velment forsøg på at symbolisere venskab og kærlighed i lyset af en stor tragedie.

Storpolitiske gamere

Serge Savin

I sidste uge gav den amerikanske spilproducent Blizzard 12 måneders karantæne til den professionelle spiller Ng ’Blitzchung’ Wai Chung. Det skete, efter at spilleren i et interview under en turnering i spillet Hearthstone udtalte støtte til demonstranterne i Hongkong. Blizzard, der er delvist ejet af den kinesiske techgigant Tencent, er sidenhen blevet mødt af en større modreaktion.

Spillere verden over har boykottet spilproducenten under hashtagget #BoycottBlizzard, en gruppe Blizzard-medarbejdere har nedlagt arbejdet, og den amerikanske senator Marco Rubio har kritiseret spilproducenten på Twitter. Nu er karantænen så blevet halveret, men diskussionen om kinesisk indflydelse er ikke forsvundet. Heller ikke i e-sportens verden.

 

Bucketlistræs på aboriginerhelligdom inden lukketid

Lukas Oliver Rastovic

Den røde sten Ayers Rock er en af Australiens største turistmagneter og den vigtigste helligdom for landets oprindelige befolkning, aboriginerne, der har deres eget navn for stenen: Uluru. At bestige Uluru anses som kontroversielt og respektløst over for aboriginerne, der har en lang historie med systematisk undertrykkelse. Alligevel begiver tusindvis af turister sig hvert år ud på den stejle tur. Men det sætter nationalparkens bestyrelse nu en stopper for med et forbud, der træder i kraft i næste uge.

Forbuddet har dog paradoksalt nok ført til næsten en tidobling i antallet af selfiehungrende turister, der vil bestige Uluru, så de kan nå at krydse det af på bucketlisten, inden det er for sent. De har formentlig rigtig ondt i lårene – men har de også ondt i samvittigheden?

Et dansk raptracks besværlige fødsel er fuldført

Ralf Christensen

Den danske rapper Sleimans track »R.E.D« har haft en svær fødsel. I september 2018 betalte han angiveligt den amerikanske stjerne Tekashi 6ix9ine 88.000 euro for at rappe på nummeret. Så blokerede 6ix9ines pladeselskab for udgivelsen, og så røg 6ix9ine i november i fængsel for anklager, der kunne ende med indespærring i årtier. Men 6ix9ine fik forkortet sin fængselsstraf, da han for nylig vidnede mod medlemmer af Nine Trey Gangsta Blood-banden.

I august undskyldte 6ix9ine på Instagram til Sleiman og lovede at fikse problemerne. Om det er lykkedes er uklart. Men nu er »R.E.D« ude, omend i skrabetlydende udgave. I rappen refererer 6ix9ine til Nine Trey Gangsta Blood, som han altså i mellemtiden har vidnet mod. Og så bliver det mærkeligere. For den danske rapper Gilli har bidraget med et nyt vers, hvor han kommenterer på 6ix9ines gerninger i retten: »Stak sin’ venner, ka’ ikk’ kom’ tilbag’«. Altså leverer Gilli et diss mod den gæstestjerne, som Sleiman har betalt så dyrt for overhovedet at have med.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Sleiman (@officialsleiman) on

Nymaskuline Pharrell

Katrine Hornstrup Yde

I den nye udgave af mandebladet GQ springer den glade hattebærer og hitmager Pharrell Williams i et stort interview ud som antipatriarkalsk fremtidsmand:

Ud over at beklage den toksiske maskulinitetseffekt af sit sexetskumle ’når du siger nej siger jeg JO DU VIL DA’-hit »Blurred lines« fra 2013, taler han om vores tilstedeværelse på internettet som et åndeligt vendepunkt:

»På nettet kan din ånd være, lige hvad du vil. Og hvad ser man så på nettet? Fucking krigsførsel!«

Den krig kan være god nok, for den kan rykke ved alle de ideer om racer og køn, vi har siddet fast i så længe. Således ville den amerikanske uafhængighedserklæring, som pop- og modeikonet i forargelse læste for nylig med dets omtale af »de vilde« og af mennesket som »mankind«, IKKE, siger han, have været skrevet sådan dengang i 1770’erne, hvis internettet havde været opfundet. Tag den, gammelmaskuline Jefferson og co.

Mindetavle over X-rummet

Maria Kjær Themsen

Den næste udstilling i X-rummet på SMK bliver den sidste. Og der burde ved samme anledning rejses et mindemonument ved rummet med ordene:

»Mellem 2000-2020 vistes her nogle af de væsentligste udstillinger med samtidskunst på dansk grund. Elsket og savnet«.

Stedet har særligt udmærket sig ved at kommissionere værker fra både danske og internationale navne og dermed skabe helt nye værkoplevelser. Det er et enormt tab for den danske kunstscene at lukke så ambitiøst et sted.

Serie

Ugen på kulturgangen

Hver uge samler Informations kulturredaktion et potpourri over kulturelle begivenheder og særligheder, som har optaget dem.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er vel nærmere Yves selv der har anus på hjernen. Er alt der er aflangt også en penis? Alt der er rundt et bryst?

Og er alle medier sensationalistiske skøger til salg for en morsom kommentar? Vær dog jeres ansvar bevidst og find nyhederne frem i stedet for at bruge spalteplads på noget så ligegyldigt som dette.

Søren Kristensen

Der er helt klart tale om tulipaner, da anuser ikke vokser på stilke. Og når man kender Koons formsprog, så ved man også at der ikke er noget hverken nyt eller farligt ved hans forsimplede og ofte "pornografiske" former. Der er med andre ord ikke noget at være bange for, som sådan, men man kan selvfølgelig overveje om Koons, med sit frivole, humoristisk og livsglade budskab er den rette til lige netop denne opgave eller om kontrasten til det passerede er for stor. Men igen: der er ikke noget at være bange for, det er bare tulipaner.