Læsetid: 18 min.

I 2009 kunne ikke engang Benny Andersen redde Borgen

I kølvandet på finanskrisen kollapser det fine gamle forlag Borgen. Samme år lukker dansk litteraturs første sociale medie, hjemmesiden digte.dk. Året er 2009, og de litterære institutioner er i skred
Villaen i Valby, der husede forlaget Borgen, fotograferet i 2009, da forlaget måtte lukke.

Villaen i Valby, der husede forlaget Borgen, fotograferet i 2009, da forlaget måtte lukke.

Kristine Kiilerich

1. november 2019

I 2009 kollapsede Borgens Forlag. Det familieejede forlag, der blev grundlagt i 1948 og holdt til i en legendarisk villa i Valby, var ikke nogen mastodont i forretningsmæssig forstand. Til gengæld er listen over markante danske forfattere og ikke mindst digtere, der er udkommet på forlaget gennem årene, lang.

Det var Borgen, der udgav Benny Andersen, før og efter han blev folkekær, og Borgen, der i 1968 bekostede Ivan Malinowskis håndskrevne, af Dea Trier Mørch illustrerede, Leve som var der en fremtid og et håb.

Halvfjerdserdigtere som Peter Laugesen og Marianne Larsen og firserdigtere som Michael Strunge og Pia Tafdrup debuterede og udkom alle fast på forlaget, ligesom Søren Ulrik Thomsen gjorde det på datterforlaget Vindrose.

Lyriktidsskriftet Hvedekorn, hvor snart sagt enhver dansk digter og ikke så få prosaister har set deres første ord på tryk, flankeret af billedkunst, var det også Borgen, der udgav i et halvt århundrede.

I mange år var det etablerede forlag som Borgen, der sikrede den eksperimenterende litteratur og lyrikkens udvikling i Danmark. I dag eksisterer der reelt kun ét etableret forlag, Gyldendal, der udgiver lyrik.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Toft Sørensen
Bjarne Toft Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kenneth Krabat

300.000 digte og 4000 aktive digtere, da digte.dk lukkede i 2009.

Jeg tiggede og bad Anders Riis og Rasmus Beck om at aflevere en kopi af databasen til det Kgl. Bibliotek, men selv ved et personligt møde lige efter annonceringen af lukningen fik jeg ikke noget endegyldigt svar.

Bjarne Toft Sørensen

Den afsluttende optimisme med henblik på ” småforlagene og forfatterne, der udkommer på dem” deler jeg ikke. Udviklingen har nu, gennem nogle år, i høj grad været afhængig af mere eller mindre ”gratis” arbejdsindsats fra en forholdsvis stor gruppe af studerende, prekære og arbejdsløse med tilknytning til eller baggrund i kulturelt orienterede studier og uddannelser.

Det er, af mange forskellige grunde, en udvikling, der ikke kan vare ved. Ikke mindst fordi folk bliver ældre, gerne vil have børn og leve et liv på mere stabile vilkår. Mit antagelse er her, at fødekæden af mere eller mindre ”gratis” arbejdskraft ikke i samme grad vil være til stede i længden.

Samtidig er der ikke noget, der tyder på, at de ”etablerede” og ”alternative” litterære miljøer, brugere, deloffentligheder og forretningskredse i væsentlig grad er på vej til at ”smelte sammen”, således at ”de alternative” ad den vej kan få del i den økonomi, der er til stede i de mere etablerede sammenhænge.

Når man ser på omfanget af den støtte og de tilskud, der via finansloven, Statens Kunstfond, kommunale budgetter og private fonde tilføres musik – og teatermiljøer til drift af forskellig art, og sammenligner det med, hvor lidt der tilsvarende tilføres til drift i alternative litterære miljøer, er der nogen, der burde skamme sig noget så gevaldigt.

Bjarne Toft Sørensen

Også de små forlag bliver nødt til at indstille sig på, at det litterære værk og bogen ikke længere er det samme i den nye medievirkelighed. Det litterære værk er såvel proces, begivenhed som produkt (der evt. kan have form som traditionel bog).

Derfor bliver forlagene også nødt til at skabe nye forretningsmodeller med begivenheden som det samlende for værket (snarere flere værker fra flere forlag) for at skabe den nødvendige omsætning til forlagene og forfatterne, f.eks. fra entréindtægter, bar, spisning samt støtte fra offentlige og private fonde.

Når man har oplevet, at Caspar Eric kunne samle omkring 300 mennesker i et overfyldt LiteraturHaus i forbindelse med udgivelsen af "Avatar", giver det nogle forestillinger om, hvad det at skabe litterære begivenheder vil kunne resultere i med henblik på at skabe omsætning.

Men det skal selvfølgelig gøres på en smart måde, der kan samle folk, også selv om man ikke har en enkelt forfatter, der kan optræde som trækplaster og frontfigur og "sælge" på sit Brand alene.

Anders Sørensen

@Kenneth Krabat, det var VILDT nederen, da digte,dk lukkede. Jeg kan stadig huske en del af navnene derfra. Ingen nævnt. Men jeg tager af og til mig selv i at tænke: Hvad blev der af den og den. Eller det og det navn.