Læsetid: 4 min.

Den bedste litteratur om klimakrisen er ikke nødvendigvis en dommedagsroman

Kan litteraturen i dag tillade sig at beskæftige sig med andet end klimakrisen?
Klimakrisen er i gang med at ændre leveforholdene for store dele af Jordens befolkning. Flere steder i verden mærker man allerede klimaforandringerne. Her ses oversvømmelse i Indien.

Klimakrisen er i gang med at ændre leveforholdene for store dele af Jordens befolkning. Flere steder i verden mærker man allerede klimaforandringerne. Her ses oversvømmelse i Indien.

Sanjay Kanojia

4. oktober 2019

Kan litteraturen egentlig tillade sig at beskæftige sig med andet end klimakrisen? Er der overhovedet noget andet emne i dag med samme presserende nødvendighed, og som berettiger, at forfattere ikke skriver om klimakrisen?

Kulturforskeren Gregers Andersen, der har en post doc i miljøhumaniora ved universitetet i Stockholm og lige om lidt udgiver en bog om klimafiktioner, siger i et interviewet, at klima er det vigtigste, man kan skrive om i dag.

Når så stort et problem melder sig for hele vores civilisation, ja, for hele kloden, kan man så overhovedet skrive om andet? Kan man så sidde der og pille i sin egen navle og eksempelvis skrive om, hvordan det er at være jeg, jeg, jeg i denne onde verden, eller hvordan det er at føde og sætte et barn i verden, som om det var første gang i verdenshistorien?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian de Coninck Lucas

Øhhhhh ja!

Det 20. århundrede var domineret af hemmeligheder og løgne, og det er nok den vigtigste afsløring der liggger og venter på "mainstream pressen". Free Energy is Real.

Jeanette Vindbjerg Nissen

Såkaldt 'klimafiktion' kan handle om mangt og meget på en nuanceret måde - Richard Powers "The Overstory" fra 2018 er et godt eksempel, synes jeg.

Thomas Østergaard

Jeg tror nok, at det meste god litteratur er kendetegnet ved at forfatterne ikke har skelnet så meget til hvilke emner tilfældige literaturredaktører mener at de kan tillade sig at skrive om.