Læsetid: 4 min.

Bladtegneren, kunstneren og den intellektuelle satiriker Peter Lautrop er død

Peter Lautrop, som døde lørdag, 75 år gammel, aflyste klassekampen i en satiretegning, gjorde en tegning af en agurk til leder i Information og udstillede i en menneskealder den uendelige menneskelige dumhed, så vi alle kunne grine af den
Peter Lautrop havde en fobi over for begrebet ’massebevægelser’.

Peter Lautrop havde en fobi over for begrebet ’massebevægelser’.

Peter Lautrop

21. oktober 2019

Læsere af Information før årtusindskiftet vil mærke et stik af tristhed ved meddelelsen om, at tegneren Peter Lautrop er død. Han blev 75 og var aktiv, indtil sygdom lammede den tegnehånd, der i mere end 50 år producerede subtile, ofte morbide, men altid grotesk morsomme kommentarer til samtidens dårskaber.

Selv når der blev leet højest af hans indfald, tog man ikke fejl af hans sorte tuschpenselpatos. Han havde altid noget alvorligt og vigtigt på hjerte med et permanent kritisk blik på magten, hvad enten den havde højre- eller venstre-etikette.

Politisk hykleri, forstillelse og elementær løgnagtighed blev afdækket med underfundig hån. Selv de milde og tilforladelige tegninger i det syrede bamseunivers, han opdyrkede sammen med den åndsbeslægtede chefredaktør Povl Høst-Madsen i 70’erne og ind i 80’erne, var sofistikerede spark i skridtet på den selvhøjtidelige venstrefløj, der hævdede at repræsentere de masser, som jo stemte på Mogens Glistrup.

I det hele taget havde Lautrop en fobi over for begrebet ’massebevægelser’ – en tegning, der præcist spiddede den forlorne revolutions-romantik, viste en tilskuermængde omkring en arena, hvor en mand gik rundt med et skilt med teksten:

»Klassekampen er aflyst«.

En dansk Siné

Trods et bredt register og en idéudvikling, der gav hans samtidige i satiregenren baghjul, blev Lautrop aldrig folkekær som Bo Bojesen eller Roald Als, dertil var han for meget mønsterbryder. Et træk, der gik igen, da han som lægesøn valgte at gå i lære som møbelsnedker.

Udlært i 1966 tog han til Paris i et år, hvor han begyndte at tegne med tydelig inspiration fra den franske satiretegner Siné, der var kendt for sine dekorerede krigsinvalider, der uden underkrop var anbragt på små kærrer.

Tilbage i Danmark i 1967 fik han kontakt til Information i forlængelse af hustegneren Flemming Quist Møllers stop og slog for alvor igennem som illustrator af provoen Ole Grünbaums bøger, der i de år var kultlæsning blandt anarkister. 

Lautrop var etableret, men aldrig mainstream, dertil var hans i øvrigt enkle (og autodidakte) streg for sær og båret af et på en gang vildt og intellektuelt temperament. Han var uhyre belæst, fortrolig med de franske tænkere og havde på rygmarven Asger Jorns forfatterskab, der faktisk var ret omfattende. Han blev medlem af Grønningen i 1978 og fik Eckersberg-medaljen i 1999, ligesom han var repræsenteret på museer og i Kobberstiksamlingen.

Men den kunstneriske hovedstol var det præg, han satte på Informations grafiske udtryk i mere end 30 år – som grafisk opsynsmand i det dengang banebrydende tillæg Moderne Tider og som kommenterende tegner. Hans streg kunne klargøre pointen i en tåget kronik – eller trække tæppet væk under den.

Når Søren Krarup sendte tekster til Information, var det med besked om, at »Lautrop-tegning frabedes«. Og dagens tegning var ofte en hvas, men altid subtil replik til en leder, han fandt lige lovlig opblæst. Den ene leder, han selv producerede en stoffattig sommerdag var selvsagt en grøn agurk på højkant!

Sarkasme og erkendelse

Han var svær at placere i feltet af kolleger, men måske er kunsthistorikeren Mikael Wivel tættest på i bogen Dansk kunst i det 20. århundrede fra 2011, hvor han fremhæver Lautrops kunstneriske slægtskab med Arne Ungerman, hvis surrealistiske finesse satte en standard i Politikens tillæg Magasinet i 1950’erne. Skønt forskellige i udtryk var de fælles om en underdrejet, sofistikeret tilgang til stoffet, og hertil kan tilføjes, at Lautrop var beundrer af Ungerman.

Wivel gør også opmærksom på, at Lautrop var ude med miljøkritik årtier før den blev daglig tale, og han skriver videre:

»På den ene side fortæller (tegningerne, red.), at det værste allerede er indtruffet, og at der ikke er meget at stille op, for menneskene som sådan er uforbederlige og deres dumhed uden ende. Men de fortæller også, at det er vigtigt for os både at vide det og at spidde det. Erkendelse og sarkasme går hånd i hånd.«

Ved årtusindskiftet skiftede Lautrop spor – han stoppede på Information, og efter en kort periode som kommenterende tegner i Berlingske Tidende – hentet over af kampfællen på Moderne Tider, Peter Wivel – trak han sig helt ud af døgnets rejsestald, og blev billedkunstner på fuld tid, ofte i samarbejde om udstillinger og projekter med sønnen Jonas og ikke mindst nevøen, fotografen Simon Lautrop.

Simon Lautrop formidlede i sidste uge afdødes sidste spidse kommentar om rigets tilstand, da han for kun en uge siden lagde et foto ud på Facebook med teksten:

»I dag proklamerede (min onkel Peter Lautrop) at han er begyndt at digte og pegede på en lille seddel på bordet foran sig« – på sedlen stod med rystet blyant tre ord med versaler:

KLIMA

GRØNORGASME

KLIMAUDLØSNING

Og nej, det er ikke et digt, men ideen til en karakteristisk Lautrop-tegning – et kvalificeret gæt er, at hans skepsis over for massepsykosers suspendering af sund fornuft også er en risiko i klimasagen. Det ville ligne ham.

Peter Lautrop efterlader to børn, flere børnebørn og nåede at blive oldefar.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
  • odd bjertnes
  • Mikael Witte
  • Steen K Petersen
  • Svend Erik Sokkelund
  • Ejvind Larsen
  • Vibeke Rosenkjær
  • Anker Heegaard
  • David Zennaro
  • Henrik Brøndum
  • lars søgaard-jensen
  • jørgen djørup
  • Marianne Stockmarr
  • Eva Schwanenflügel
  • Niels-Simon Larsen
Olaf Tehrani, odd bjertnes, Mikael Witte, Steen K Petersen, Svend Erik Sokkelund, Ejvind Larsen, Vibeke Rosenkjær, Anker Heegaard, David Zennaro, Henrik Brøndum, lars søgaard-jensen, jørgen djørup, Marianne Stockmarr, Eva Schwanenflügel og Niels-Simon Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tak for de ord. Ja, Peter Lautrop var i sandhed en begavet tegner, som har været savnet i Information i mange år. Om senere tegnere for avisen vil jeg kun sige: 'Jeg har fortjent bedre'!.

lars søgaard-jensen

Præcis som "en Munch", "en Picasso" eller "en Jorn" afslører sig i sit udtryk, således afslører "en Lautrup" sig selv. Og niveauet hos Lautrup var indenfor hans felt fuldt på højde med de nævntes.
Som Information-læser siden 1974 husker jeg mange af Lautrups tegninger undervejs. Særligt hans bidske tegning "Et sundhedsvæsen" hvor 2 personer med bind for øjnene leder en tredje mellem sig står tydeligt. Stadig trist aktuel.
Lautrup fik analyseret og sagt betydeligt mere og med større præcision med væsentlig færre streger end alle andre bladtegnere - dengang og siden.

Christel Gruner-Olesen, Ole Arne Sejersen, Niels Jakobs, Steen Obel, Mikael Witte, Per Marquard Otzen, Ole Kresten Finnemann Juhl og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar