Kommentar
Læsetid: 2 min.

Verden går under i Fortnite. Og så opstår den på ny

Da computerspillet Fortnite gik ned, beviste det, at det er tidens vildeste fortælling, skriver kulturredaktør Katrine Hornstrup Yde i denne kommentar
Det populære computerspil, Fortnite, brød i efterårsferien sammen i mere end 24 timer.

Det populære computerspil, Fortnite, brød i efterårsferien sammen i mere end 24 timer.

Linda Kastrup

Kultur
18. oktober 2019

Engang troede jeg, at verden kunne opdeles i dem, der fatter – fordi de spiller – Fortnite og dem, der ikke gør, fordi de ikke spiller. Så jeg gik i gang, men blev dræbt for mange gange af medvæsner i flot tøj og mistede tålmodigheden.

Prisen er, at andre under min radar har været med i en af de vildeste, mest nytænkende fortællinger i og om vores tid.

Det forstod jeg, da avisens publikumsudvikler, Mikka (jeg kalder hende ’Internettet’), mandag i kantinen breakede nyheden til fælles gys i brødkøen: At Fortnite var ’nede’. Gået kold.

At der blandt det ultrapopulære, danseglade overlevelsesspils 250 millioner spillere fra hele verden var folk, som pludselig ikke kunne få adgang til denne helt centrale dimension i deres hverdagsliv.

Hvor der før var liv, livsstil, karrieredrømme, portaler for venskaber og populærkulturel sjov, var der nu sort skærm.

Jeg mærkede den kildrende fascination ved en eksistentielt rystende, men jo ikke fatal, katastrofe for vores globale netværk. Pludselig var noget af det, der forbinder verden, der ikke. Og den følelse var, viste det sig, en kraft i historien:

For det var ingen virus, ingen ondsindet/revolutionær hacker, der havde været på spil, viste det sig.

Et episk fortolkningsarbejde

Spillet og dets karakterer var blevet suget ind i et sort hul søndag aften. Det var skaberne, Epic Games’ spektakulære og gennemførte måde at afslutte det ultrapopulære kapitel Fortnite Battle Royale på.

Her var spillere i to år igen, igen, igen og igen landet på en ø sammen med 99 andre, havde samlet ammunition og byggematerialer og gennem samarbejde og snilde kæmpet for at stå tilbage som sidste overlevende efter 20 minutters kamp.

Et af spillets genistreger, forklarer kloge Keith Stuart i The Guardian, der kalder Battle Royale og dets afslutning for »et af de mest innovative fortælleeksperimenter i dette årti«, er denne enkelhed: Fortnite er ikke blevet lanceret som en fortælling, men som en slags mystisk ramme for spillerne. 

»Den giver os ikke lange filmiske scener med karakterer, der forklarer dens univers, historien og plottet«, skriver han.

Spillets tre måneder lange sæsoner blev hver afsluttet af en klimaktisk begivenhed. En større historie blev således antydet, men aldrig forklaret. Som spiller må man hænge på. 

Nu tænker jeg på det som verdens største, mest livlige onlinefest, hvor nye rum og regler og fjerne farer spontant føjes til. Her går verden under. Og så opstår den på ny.

Man deler forvirringen, skrækken og fryden med hele verden. Det er op til alle at fortolke på, hvad mon meningen er. Det fortolkningsarbejde er episk. Og nu misunder jeg dem, der kan tage del i det.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her