Læsetid: 5 min.

Derfor er Roy Anderssons ’Sange fra anden sal’ en af dette århundredes bedste film

Efter 25 års spillefilmpause begik svenske Roy Andersson i 2000 sin forunderligt nedslående ’Sange fra anden sal’. I kunstpausen havde han instrueret omkring 300 reklamefilm, der kan ses som forstudier til mesterværket om det neoliberale samfunds knusende effekt. Og den er en af de 24 bedste film i det 21. århundrede i Informations filmjulekalender
Svenske Roy Andersson gransker nådesløst menneskeheden i al sin komik og tragik i ’Sange fra anden sal’.

Svenske Roy Andersson gransker nådesløst menneskeheden i al sin komik og tragik i ’Sange fra anden sal’.

Ritzau/Scanpix

2. december 2019

Det er år 2000, og reklamebureauet JCDecaux vil reklamere for sig selv og deres internationale status. De inviterer en række instruktører til at lave syv-sekunders-film fra alverdens storbyer. Wong Ka-Wai portrætterer Hongkong, David Lynch Los Angeles, Wim Wenders Hamburg. Det er pæne, arkitektonisk bevidste ultrakortfilm.

Svenske Roy Andersson tager sig af Stockholm, og resultatet er anderledes: Det er daggry, og en korpulent, ældre kvinde i festkjole har sin døddrukne, benmagre mand i smoking på ryggen. Alt imens hun forgæves prøver at praje en taxa.

»Fa’en«, råber hun på svensk. Så er de syv sekunder gået.

2000 er også det år, hvor Roy Andersson (født 31. marts 1943) med Sange fra anden sal tager hul på sin mesterlige menneskefilmtrilogi, som han først fuldender i 2014, og som også omfatter Du levende og En due sad på en gren og funderede over tilværelsen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anders Reinholdt
  • Olaf Tehrani
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Palle Yndal-Olsen
Anders Reinholdt, Olaf Tehrani, Maj-Britt Kent Hansen og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer