Kommentar
Læsetid: 2 min.

Hvad bliver der af dansk drama i en streamingkrigstid?

Lokalt indhold er en af de magiske ingredienser, som både danske og udenlandske streamingtjenester skal vinde krigen om brugernes tid og penge med
’Når støvet har lagt sig’ fra DR Drama får premiere i 2020.

’Når støvet har lagt sig’ fra DR Drama får premiere i 2020.

Jason Alami / DR

Kultur
15. november 2019

Det kan godt være, at dansk film har svært ved at få det hele til at løbe rundt rent økonomisk – kunstnerisk og kreativt går det noget bedre. Men den danske tv-branche har kronede dage, og flere selskaber, som tidligere satsede på film, satser nu på serier.

Det skyldes, at både danske, nordiske og amerikanske tv-stationer og streamingtjenester som TV 2, Viaplay, Netflix og HBO Nordic bruger flere og flere penge på dansksproget drama. Lokalt indhold er nemlig en af de magiske ingredienser, som både danske og udenlandske streamingtjenester skal vinde krigen om brugernes tid og penge med.

»Jeg tror, at fiktion er så stærkt et trækplaster på streaming, at det kun går én vej,« siger TV 2’s fiktionschef, Katrine Vogelsang, i dagens kulturtillæg i den første af en række artikler, hvor vi forsøger at blive lidt klogere på streaming- og dramaudviklingen i Danmark. Og det er den samme melding, Information får fra andre aktører i den danske og internationale tv-verden.

»Jo mere lokale og autentiske historierne er, jo mere populære bliver de globalt,« lyder det for eksempel fra Lina Brouneus, Netflix’ direktør for produktionssamarbejder og opkøb i et interview, som snart kan læses her i avisen.

Den massive interesse for dansk drama, som tidligere stort set kun er blevet produceret af DR og TV 2, betyder både investeringer for milliarder af kroner og stor efterspørgsel efter instruktører, manuskriptforfattere, skuespillere og andre filmarbejdere. Det er i sig selv positivt, fordi det sætter gang i branchen og giver arbejde til talenterne.

Spørgsmålet er dog, om det nu går alt for stærkt – om der skal produceres så meget indhold, at produktionsselskaberne og alle de kreative mennesker ikke kan følge med, og at man derfor begynder at gå på kompromis med kvaliteten.

Netflix er i gang med endnu en sæson af The Rain, HBO Nordic venter i kulissen med Per Flys stort anlagte seriefortsættelse af Pelle Erobreren, og tidligere dramachef på DR, Piv Bernth, er i fuld gang med at udvikle serier med penge fra britiske ITV. 

Det bliver nogle spændende år for dansk dramatik, og udviklingen kalder på en vis selvransagelse hos de traditionelle indholdsproducenter som DR, hvis dramachef, Christian Rank, siger til Information i et kommende interview, at seertal ikke længere er DR’s eneste målestok for succes.

»Hvis vi skal have en eksistensberettigelse og skal kunne forsvare at bruge folks skattekroner til at producere dramatik, er det, fordi vi skal lave dramatik til danskerne, der føles vedkommende, og som udfordrer og spejler vores samtid.«

Man kan så spørge sig selv, hvad det er DR har forsøgt indtil nu.

Serie

Dansk tv-drama i streamingkrig

Markedet for streaming eksploderer lige nu. Disney+ udfordrer Netflix’ position som verdens største tjeneste, og der er aldrig blevet produceret så meget dramatik. Men hvor stiller det den danske tv- og filmbranche? Vi taler med de vigtigste producenter og dramachefer om fremtiden og udfordringerne for dansk drama

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her