Læsetid: 10 min.

Jacob Kirkegaard har skabt et lydværk af lortevand, slagger og knust glas

Lydkunstneren Jacob Kirkegaard skaber værker om emner, vi ofte har svært ved at forholde os til: atomkraft, global opvarmning og døden. Nu har han skabt et 30 minutters lydværk om affald optaget blandt andet på et forbrændingsanlæg i Roskilde og en losseplads i Kenya
I det 30 minutter lange værk TESTIMONIUM retter lydkunstner Jacob Kirkegaard opmærksomheden og mikrofonen mod det, vi normalt holder ude i strakt arm: vores affald.

I det 30 minutter lange værk TESTIMONIUM retter lydkunstner Jacob Kirkegaard opmærksomheden og mikrofonen mod det, vi normalt holder ude i strakt arm: vores affald.

Anders Rye Skjoldjensen

5. november 2019

Lydkunstneren Jacob Kirkegaard går hen ad et mudret hjulspor på Dandora Dumpsite i det sydlige Nairobi i Kenya – en af verdens største lossepladser. Det er en mandag i november 2018, og han er på feltarbejde.

På begge sider af ham hæver bjerge af affald sig i fire-fem meters højde. Her lugter råddent, fugtigt – og afsvedent, fordi der indimellem går ild i dyngerne af skrald.

Her er stille. Overraskende stille. For affaldet absorberer lyden. Men da han tager sine særligt følsomme mikrofoner frem fra rygsækken, kan han pludselig høre lossepladsens indre lyde: af plastikposerne i landskabet. Af skrald, der blafrer i vinden. Af skraldesamlernes hænder, der roder i dyngerne. Og af den boblende, brune Nairobi River.

»Når du stikker mikrofonerne ind i tingene, finder du altid lyd. Selv når der umiddelbart er stille. Det er nærmest et paradoks: Når der ikke er lyd, kan du høre lyden. Men stilhed betyder bare ro til at kunne høre de subtile lyde,« siger Jacob Kirkegaard.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu