Interview
Læsetid: 4 min.

Mungo Park frabeder sig anmeldelser af nyt format

Mungo Parks nye teaterdirektør, Anna Malzer, frabeder sig anmeldelser på deres eksperimenterende og hurtigt producerede forestilling ’Smykket’, der har premiere lørdag. Vores anmelder ringede op for at spørge, hvorfor teatret ikke mener, at hun kan vurdere deres værk
’Smykket’ spiller på Mungo Park, Allerød, frem til den 28. november.

’Smykket’ spiller på Mungo Park, Allerød, frem til den 28. november.

Mungo Park

Kultur
15. november 2019

I sommers tiltrådte den fremadstormende, 27-årige instruktør og scenekunstner Anna Malzer som teaterdirektør på teatret Mungo Park i Allerød. Nu lancerer hun og teatret deres forestilling Smykket et nyt format, der ikke egner sig til anmeldelse. Mener de på teatret. Og opfordrer pressen til at omtale og rapportere, men altså ikke vurderet stykket. 

– Hvad er det for et nyt format, der kræver en så anderledes reception?

»Vores nye format er et eksperimenterende format, der kræver et minimum af forberedelse. Vi har 14 dages prøvetid og efterfølgende 14 dages spilletid og anvender et skrabet scenografisk rum, hvor instruktøren og skuespillerne kan gribe de impulsive ideer, der opstår undervejs og handle hurtigt på dem. På Mungo Park har vi et fastansat ensemble, og det betyder, at der indimellem opstår huller mellem årets stort opsatte forestillinger, hvor de ansatte faktisk har tid til at skabe noget. Og har lysten! Derfor siger vi nu: Grib blyanten, tegn løs, leg med scenekunsten, og lad os sammen lave en skitse. Og med skitse mener jeg virkelig en skitse: Det er ikke et færdigt og i detaljer helt gennemtænkt værk. Det bliver ikke noget, vi hænger op på væggen i en guldramme i første omgang, men derfor kan det jo alligevel godt være genialt.«

– Men hvis skitsen kan være genial, hvorfor må den så ikke anmeldes?

»Vi ønsker ikke, at lige netop dette format anmeldes, af samme grund som eksempelvis malere heller ikke ønsker, at deres skitser bliver anmeldt på lige fod med deres færdige malerier og udstillinger.«

– Men kunstmalere får jo også udstillet deres skitser?

»Ja, men det sker jo først, når det efterfølgende har vist sig, at det var en interessant skitse. Og skitser optræder jo netop på kuraterede udstillinger, ikke når en kunstner just har tegnet færdig efter en times tid.«

– Er det ikke bare sådan, at al kunstnerisk aktivitet, der præsenterer sig i det offentlige rum, skal kunne klare at blive vurderet og anmeldt?

»Vi kan ikke forhindre nogen i at anmelde, hvad vi sætter på scenen. Vi siger bare, at vi ikke mener, det her format egner sig til en anmeldelse. Pressen er meget velkommen, men vi opfordrer til at lade anmeldernotesblokken ligge derhjemme.«

– Men hvorfor? Tror I ikke, at anmeldere kan operere med forskellige produktionsvilkår, eksperimenterende tiltag og nye formater?

 »Naturligvis kan de det. Det handler mere om publikum. Hvis de kun skimter en anmeldelses stjerner og overskrift, så kan de få indtrykket af, at det er en af vores store færdige forestillinger og ikke en skitseforestilling. Vi vi gerne tydeliggøre, at der er en forskel.«

– Er det ikke problematisk at lade teatret bestemme, hvad anmelderne må og ikke må?

»Altså vi bestemmer jo dybest set ikke, om de ender med at anmelde eller ej. Vi har blot sendt en servicemeddelelse ud til anmelderne, der beskriver formatet og henstiller til, at det ikke bør anmeldes, fordi det ikke er en færdig forestilling. Men vi lever i et frit land. Hvis de kommer og senere anmelder, så er det sådan, det er.«

– Er I på Mungo Park generelt skeptiske over for teaterkritikken? Opfatter I dagbladskritikken som en hæmsko for udviklingen af dansk teater?

»På ingen måde. Vi elsker, at kvalificerede anmeldere kommer til vores premiereforestillinger og anmelder dem. Og vi ser anmeldelser som meget vigtige for formidlingen af teaterkunsten. Men det her format mener vi ikke egner sig til at blive anmeldt.«

– Er det her nye format et forsøg på at skrælle alt det overflødige fra, en slags dogmeproduktion, hvor man uden de store omkostninger går tilbage til et mere enkelt udgangspunkt?

»Nej, egentlig ikke. Jeg elsker de store premiereforestillinger og mener faktisk ikke, at sådan noget som scenografi eller et nyskrevet manuskript er mindre vigtigt end noget andet. Alle delene hænger sammen i en forestilling. Det er også derfor, at jeg ikke mener, at skitserne skal anmeldes. Det er noget andet – og har en anden økonomi. Jeg vil ikke, at publikum, der kommer for at se Smykket, bliver skuffede over eksempelvis den knappe scenografi. Altså, vi spiller i et nøgent rum, så det med at frabede sig anmeldelser er også et forsøg på at forventningsafstemme med publikum og offentligheden i det hele taget. Det her er IKKE færdigt – og I skal heller ikke betale så meget for forestillingen, som vi ellers opkræver for vores billetter.«

– Så det nye format handler også om økonomi?

»Ja, altså grundlæggende handler det om at udnytte de ressourcer, vi har, og om at skabe mest mulig kunst for pengene. Med det korte og mindre format udnytter vi vores fastansatte ressourcer bedst muligt, hvilket vi mener, at alle kunstinstitutioner bør gøre. Men det er klart, at det her format også kan noget helt andet. Vi kan være hurtigere på at reagere, deltage mere aktuelt i samfundsdebatten.

– Hvordan det?

»En almindelig premiereforestilling planlægger vi mange måneder forud, hvilket også er en nødvendighed, idet vi er et meget aktivt turnéteater. De scenekunstnere, vi hyrer udefra, skal bookes året inden, da det tager minimum fire måneder at skrive en gennemarbejdet tekst og lige så lang tid at bygge og tegne en scenografi. Derfor planlægger vi i god tid. Hele branchen er struktureret omkring et årshjul, der definerer tiden for os scenekunstnere langt hen ad vejen. Så vi oplever, at der er brug for et frirum, hvor vi prøver de ideer af, som enten er gale eller geniale. Og bliver produktet galt, har vi ikke spildt alle vores ressourcer og alle publikums penge på det. Men vi håber selvfølgelig, at det bliver genialt.«

– Hvis det nu viser sig, at ’Smykket’ bliver genialt, kommer du så ikke til at fortryde, at anmelderne ikke vurderer det?

»Tja, det ved jeg sgu ikke. Spørg mig efter premieren!«

’Smykket’ spiller på Mungo Park, Allerød, frem til den 28. november.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her