Interview
Læsetid: 5 min.

TV 2’s fiktionschef: »Dansk drama er ikke i en investeringsboble«

Investeringerne i dansk dramatik har nået rekordhøjder. Men der er ikke tale om en boble, mener TV 2’s fiktionschef Katrine Vogelsang. Drama er nemlig særligt velegnet til streaming, og derfor vil TV 2 satse på dansk dramatik, der samler befolkningen
En af TV 2’s største dramasucceseer er ’Badehotellet’.

En af TV 2’s største dramasucceseer er ’Badehotellet’.

TV 2

Kultur
15. november 2019

Siden TV 2 i 1988 brød med DR’s monopol, har de sendt succesfulde dramaserier som Strisser på SamsøAnna Pihl, Lærkevej, Rita og Badehotellet.

Fælles for dem er, at de er resultat af TV 2’s overordnede strategi om at pege på det, der samler danskerne, fortæller TV 2’s fiktionschef, Katrine Vogelsang.

»Hele det fokus kondenseret til en fiktionsstrategi er, at vi er optagede af de store menneskelige dilemmaer. På TV2 plejer vi at sige, at det skal handle om nogen frem for om noget.«

Baggrunden for den strategi har været at adskille sig fra Danmarks Radio, der i mange år har siddet tungt på dansk drama, fortæller fiktionschefen, der selv har en fortid i DR Drama.

»Dengang jeg var i DR, var selvopfattelsen, at det skulle være samfundsrelevant. Det kom hurtigt i førersædet. Borgen handler først og fremmest om Christianborg og derefter om Birgitte Nyborg, hvorimod Rita, der kørte samtidig, først og fremmest handler om Rita og dernæst den danske folkeskole.«

I dag, syv år efter Ritas premiere, skal TV 2 ikke kun fokusere på at adskille sig fra DR. I løbet af de seneste fem år har de internationale streamingtjenesters indtog på det danske marked nemlig ændret markedsforholdene, fortæller hun.

Ikke en boble

De internationale streaminggiganters indtog på det danske marked har bidraget til, at investeringerne i dansk dramatik har nået et højdepunkt. 

Politiken rapporterede i oktober, at danske aktører i branchen vurderer, at der i dag bliver lavet op mod tre gange så mange serier, og at der er dobbelt så mange penge i dansk fiktion som for bare fem år siden.

Den tendens ser Katrine Vogelsang ikke som en midlertidig boble, der brister om nogle år. Selv om dramatik er dyrere at producere, er det nemlig særligt velegnet til streaming, og det ved de internationale streaminggiganter også, vurderer hun.

»Jeg tror, at fiktion er så stærkt et trækplaster på streaming, at det kun går én vej. Der er næppe nogen, der går to år tilbage for at se en gammel sæson af Vild med dans, men det kan man godt komme til med en serie. På den måde er fiktion en god investering, fordi det har et langt liv.«

Men de pludselige investeringer betyder også, at udbuddet af produktionstalent ikke har fulgt med efterspørgslen.

»Den værste konkurrence med de internationale giganter er faktisk ikke om at få fat i kunder, men at få fat i produktionstalentet,« fortæller hun.

Det står i stor kontrast til for bare syv år siden, da TV 2 var de eneste, der købte fiktionsserier af produktionsbranchen i Danmark.

»Dengang brugte vi faktisk enorme beløb på at overudvikle fiktion, der ikke blev til noget, bare for at holde gang i branchen. Ellers ville vi simpelthen ikke få nogle gode bud. Sådan ser det ikke ud i dag.«

Netflix vil noget andet

På indholdssiden betyder konkurrencen, at man skal være langt klarere i profilen af det indhold, man udbyder, lyder det. For TV 2 betyder det, at de lægger langt mere fokus på deres målsætning om at samle danskerne, end de tidligere har gjort.

»Det bliver særligt vigtigt at smide nogle esser, der kan samle, når vi er i en tid, hvor seernes vaner er blevet langt mere fragmenterede,« fortæller Katrine Vogelsang og peger på en serie som Badehotellet, som hun er stolt af har appelleret bredt over længere tid. Premiereafsnittet af sjette sæson blev set af hele 1.757.000 danskere, og hertil kommer en meget betydelig sening på TV 2 PLAY, oplyser TV 2.

Den bredde appel opnår TV 2 ved at fokusere på at fortælle danske historier, frem for noget der også ville kunne foregå på indisk, spansk eller amerikansk, fortæller hun. Det gælder for eksempel science fiction og postapokalyptiske fortællinger.

»Hvis der er nogen, der er bedre til det et andet sted, så lad dem endeligt gøre det.«

Og med strategien om at appellere bredt i Danmark lægger TV 2 sig et andet sted, end de internationale streaminggiganter som Netflix, mener hun. Deres mål er nemlig ikke at samle befolkningen, hvorfor konkurrencen mellem dem ikke er så stor, som man skulle tro, fortæller hun. 

»Netflix vil være størst i verden. Vi vil være bedst i Danmark. Det betyder, at Netflix har langt mere fokus på nicheindhold, end på det der appellerer bredt,« siger fiktionschefen. Hun peger på en serie som danskproducerede The Rain, der ifølge Netflix er blevet set af over 30 mio. mennesker fra hele verden, som et eksempel på en nicheserie, der kan samle et stort publikum på tværs af lande. 

»Men det er alt for meget niche til TV 2; det kan simpelthen ikke samle danskerne. På den måde er der ikke noget overlap, hvor vi vil det samme.«

– Men I har jo samarbejdet med Netflix om ’Rita’. Er det ikke netop et eksempel på, at der er en eller anden grad af overlap i, hvad I vil?

»Jo, men som jeg ser det, er vi der af forskellige grunde. Vi er interessede i Rita, fordi hun er en super fed karakter i en fed serie, der kan samle danskerne. Hvor jeg tror, at det for Netflix har handlet om at købe noget dansk indhold mere end om selve profilen på det indhold.«

– Den tidligere administrende direktør for TV 2, Merete Eldrup, har jo sagt, at Netflix er en større konkurrent for TV 2 end DR. Hvordan hænger det så sammen med, at I samarbejder med Netflix?

»Det er en afvejning af, hvor meget vi skal samarbejde med andre, så vi kan producere mere fiktion, end vi kan alene. Ulempen er jo selvfølgelig, at Netflix æder vores publikum. Det er klart, at det ikke er det, vi har allermest lyst til. I forhold til Rita var vi nødt til at sige, at hvis vi vil have mere Rita, så skal vi have en partner. Og når vi ikke kunne sælge Rita til udlandet, måtte vi gå til Netflix. Det er en svær afvejning, men jeg vil ikke udelukke, at det kan ske igen.«

Serie

Dansk tv-drama i streamingkrig

Markedet for streaming eksploderer lige nu. Disney+ udfordrer Netflix’ position som verdens største tjeneste, og der er aldrig blevet produceret så meget dramatik. Men hvor stiller det den danske tv- og filmbranche? Vi taler med de vigtigste producenter og dramachefer om fremtiden og udfordringerne for dansk drama

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her