Læsetid: 5 min.

TV 2’s fiktionschef: »Dansk drama er ikke i en investeringsboble«

Investeringerne i dansk dramatik har nået rekordhøjder. Men der er ikke tale om en boble, mener TV 2’s fiktionschef Katrine Vogelsang. Drama er nemlig særligt velegnet til streaming, og derfor vil TV 2 satse på dansk dramatik, der samler befolkningen
En af TV 2’s største dramasucceseer er ’Badehotellet’.

En af TV 2’s største dramasucceseer er ’Badehotellet’.

TV 2

15. november 2019

Siden TV 2 i 1988 brød med DR’s monopol, har de sendt succesfulde dramaserier som Strisser på SamsøAnna Pihl, Lærkevej, Rita og Badehotellet.

Fælles for dem er, at de er resultat af TV 2’s overordnede strategi om at pege på det, der samler danskerne, fortæller TV 2’s fiktionschef, Katrine Vogelsang.

»Hele det fokus kondenseret til en fiktionsstrategi er, at vi er optagede af de store menneskelige dilemmaer. På TV2 plejer vi at sige, at det skal handle om nogen frem for om noget.«

Baggrunden for den strategi har været at adskille sig fra Danmarks Radio, der i mange år har siddet tungt på dansk drama, fortæller fiktionschefen, der selv har en fortid i DR Drama.

»Dengang jeg var i DR, var selvopfattelsen, at det skulle være samfundsrelevant. Det kom hurtigt i førersædet. Borgen handler først og fremmest om Christianborg og derefter om Birgitte Nyborg, hvorimod Rita, der kørte samtidig, først og fremmest handler om Rita og dernæst den danske folkeskole.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu