Læsetid: 7 min.

Årets scenekunst: »Var det der egentlig den kreative klasses bud på købesex?«

Et dansk operamesterværk, et gennembrud på tåspidser og uempatisk totalteater om empati. Scenekunsten bød på mange slags både mindeværdige og overvældende oplevelser i 2019. Vores scenekunstkritikere kigger tilbage på året og kårer de små detaljer, store præstationer og bedste og værste grænseoverskridelser, der gjorde året mindeværdigt
Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.

Det blev vildt og varmblodet i Sort/Hvids opsætning af ’Don Juan’, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte.

Emilia Therese

17. december 2019

Årets flirt: ’Don Juan’ på Sort/Hvid

Nanna Goul

På Sort/Hvid indfangede man i efteråret ikke bare tonerne, ordene og handlingen i Mozarts Don Juan, nej, man indfangede simpelthen ånden, selve forførelsen, og nedlagde i næsten bogstavelig forstand publikum til denne begivenhed af en forestilling.

Ambitionen var en moderne og nyfortolket operaversion af Mozarts dødsmesse Don Giovanni udført som totalteater. Instruktøren Christian Lollike havde indhentet en række af de største yngre danske operatalenter og musikere og fået Mads Brauer fra bandet Efterklang til at modernisere partituret.

Det var voldsomt ambitiøst, men det lykkedes. Det blev vildt og varmblodet, både sangere og skuespillere flirtede heftigt med publikum, der blev sært opstemte og gik hjem med en mærkelig tvivlende følelse: Er det her egentlig den kreative klasses bud på købesex?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu