Læsetid: 5 min.

Derfor er ’Grænse’ en af dette århundredes bedste film

En bred vifte af de grænsedragninger, der strukturerer det menneskelige fællesskab, sættes under pres i Ali Abbasis mesterlige, socialrealistiske troldefilm ’Grænse’, som af den og andre grunde gemmer sig bag låge nummer 16 i Informations julekalender
Tinas troldeidentitet er ikke et magisk-realistisk element, der åbner for en overnaturlig verden, men et jordnært mytologisk indslag i et socialrealistisk univers, hvor spørgsmål om etik, inklusion og udgrænsning hele tiden trænger sig på.

Tinas troldeidentitet er ikke et magisk-realistisk element, der åbner for en overnaturlig verden, men et jordnært mytologisk indslag i et socialrealistisk univers, hvor spørgsmål om etik, inklusion og udgrænsning hele tiden trænger sig på.

SF Film

16. december 2019

Det er i sig selv imponerende, hvor mange forskellige grænser der på subtil og original vis skildres og udfordres i den iransk-svensk-danske instruktør Ali Abbasis anden spillefilm, Grænse, fra 2018. På det mest bogstavelige plan arbejder hovedpersonen Tina (Eva Melander) som tolder i en færgeterminal på den svenske østkyst og sørger for, at ingen har noget ulovligt med ind over den svenske grænse.

Tina har en særlig evne til at lugte folks frygt og skam. Hun registrerer, at en forretningsmand er i gang med noget, han godt ved, han ikke må, og får hans taske gennemrodet. Da hun beder om at se hans telefon, tager han simkortet ud og prøver at sluge det. Det viser sig at indeholde børneporno, og således er også en ultimativ grænse mellem godt og ondt overskredet. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Olaf Tehrani
  • Eva Schwanenflügel
Klaus Lundahl Engelholt, Olaf Tehrani og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Helt enig.
Formidabel film, hvor man uden problemer kan genkalde sig de forskellige scener, måske fordi de er så sanseligt filmet.
De sætter sig under huden.

Niels Østergård

Og her gik jeg rundt og bildte mig selv ind at dette århundredes bedste film alle var lavet i Asien.
Åbenbart er jeg atter på vildspor.