Læsetid: 5 min.

Derfor er ’Inglourious Basterds’ en af århundredets bedste film

Quentin Tarantino legede med historien, filmmediet og publikum i den brillante ’Inglourious Basterds’, der gemmer sig bag låge nummer 10 i Informations julekalender over de 24 bedste film i det 21. århundrede
Tarantino balancerer på kanten mellem højkultur og lavkultur – han skelner ret beset og ganske fornuftigt ikke mellem de to – hvilket giver hans film en energi, kant og farlighed, der er aldeles livgivende.

Tarantino balancerer på kanten mellem højkultur og lavkultur – han skelner ret beset og ganske fornuftigt ikke mellem de to – hvilket giver hans film en energi, kant og farlighed, der er aldeles livgivende.

Ritzau/Scanpix

10. december 2019

Hitler og Goebbels sidder i en biograf i Paris. Året er 1944, og hele nazitoppen er samlet for at se en film, Nation’s Pride, der skal højne moralen hos den ikke længere helt så overlegne tyske hær. Filmen er baseret på virkelige begivenheder og handler om en menig soldat, Zoller (Daniel Brühl), som fra sin ensomme post øverst oppe i et tårn fik udraderet omkring 300 allierede soldater. Hændelsen har gjort Zoller til lidt af en berømthed, og propagandaminister Goebbels kunne med det samme se det smarte i at forevige soldatens bedrifter på film.

Hitler griner smørret, ja, han nærmest gnækker, hver gang Zoller skyder endnu en fjendtlig soldat, og på et tidspunkt læner han sig over til Goebbels og siger: »Det er din hidtil bedste film.«

Goebbels er lige ved at græde af glæde, og hans franske elskerinde lægger kærligt en behandsket hånd på hans skulder. Men så sker der noget uventet. Zoller forsvinder fra lærredet, og i stedet toner et ansigt frem. Det er en ung kvinde, Shosanna (Mélanie Laurent), og hun har en meddelelse til Tyskland.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Katrine Damm
  • Eva Schwanenflügel
  • Søren Kramer
  • Thomas Tanghus
  • Oluf Husted
Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Søren Kramer, Thomas Tanghus og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Christian Monggaard

Jeg blev også ret begejstret, da Hitler & Goebbels fik deres velfortjente bekomst i Inglourious Basterds; .... men et eller andet sted er det altså lidt for mystisk med al den kontrafaktiske historieskrivning.

Så skriver du, at Tarantino tager magten tilbage fra nazisterne ved at producere en film, hvor nazisterne høj som lav får på hattepulden 70 år efter krigens afslutning .... tja - det kan jeg så ikke se.

Bestialske voldsscener - der gjorde det svært at koncentrere sig om handlingen. En af dårligere Tarantino film efter min mening.

Martin Rønnow Klarlund og Christian Skoubye anbefalede denne kommentar

Det minder mig lidt om den der pseudo-sydstats film han lavede som også handlede mere om ekstrem vold end om handling. Rotten tomatoes?

Nazister i film er så cliché som noget kan blive. Lidt ligesom orker. Tarantino er på niveau med Dr. Ronald Chevalier fra Gentlemen Broncos... “cyclops there, cyclops there”

https://m.youtube.com/watch?v=UzxI052g6e0

ulrik mortensen, Gitte Hjort og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Ah, seriøst?

Det er altså svært at tage den slags udtalelser alvorligt. Er det en god film? Klart. Det er ens trålende film og unikt Tarantino'sk, men come on. En "de gode nakker de onde" på alle mulige brutale måder-fantasi, omend fremragende koreograferet?

Grow up.

Torben Lindegaard

@Jeppe Lindholm

Det er pudsigt, at du oplever "Inglourious Basterds" som hyle morsom.

Jeg kunne godt lide at se Hitler og Goebbels blive slået ihjel - om end kun på film -
men hyle morsomt ??

Men det er måske Quentin Tarantino talent -
at vi alle får forskellige oplevelser, når vi ser hans film.

Pjat. Her er et citat fra den bedste film i alle århundreder:

I've seen things you people wouldn't believe.
Attack ships on fire off the shoulder of Orion.
I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate.
All those moments will be lost in time, like tears in rain.
Time to die.