Læsetid: 6 min.

Derfor er ’Mulholland Drive’ en af århundredets bedste film

Den 11. film i Informations julekalender over det 21. århundredes bedste film er David Lynchs mesterværk, ’Mulholland Drive’, der hiver drømmefabrikken Hollywoods kulturelle fikspunkter ned fra hylderne og koger det hele i en heksegryde. Ingen kan som Lynch facilitere en intuitiv rejse ind i genkendelsen af intet at fatte
De to meget smukke kvinder, Rita og Betty, sniger sig nøgne ned i samme seng som joviale veninder i David Lynch’ film Mulholland Drive.

De to meget smukke kvinder, Rita og Betty, sniger sig nøgne ned i samme seng som joviale veninder i David Lynch’ film Mulholland Drive.

The Bridgeman Art Library

11. december 2019

Lige når man burde gå i seng, skal man se David Lynch. At drømme begynder man alligevel at gøre, så snart man dysses ind i hans univers med dets associationer og rytme og Angelo Badalamentis mystiske musik. Her dunker angsten for fuld hammer, begæret forstørres og udstilles. Den måde, ingenting i længden giver mening for vores små menneskehjerner, kommer til sin ret i et forførende og vanvittigt miskmask. 

At drømme Mulholland Drive er derfor en af det 21. århundredes helt uomgængelige og bedste filmoplevelser.

Hvad handler den om? Et fornærmende, ødelæggende spørgsmål, hvis man spørger David Lynch selv. Film skal aldrig oversættes tilbage til ord, siger han. Sådan overlader han ydmygelsen og fornøjelsen ved at gøre det alligevel til andre.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
  • Torben Bruhn Andersen
  • Anders Reinholdt
  • Dorte Sørensen
  • Tom Hansen
  • Eva Schwanenflügel
  • ulrik mortensen
  • Frede Jørgensen
  • Poul Anker Juul
Olaf Tehrani, Torben Bruhn Andersen, Anders Reinholdt, Dorte Sørensen, Tom Hansen, Eva Schwanenflügel, ulrik mortensen, Frede Jørgensen og Poul Anker Juul anbefalede denne artikel

Kommentarer

Son sædvanligt er det kun amerikanske film, der kommer i betragtning. Verden er større end Hollywood, sku' jeg hilse og sige.

Også mit bud på den bedste film.

Hvis filmen starter i anden del, der hvor de to kvinder er et elskende par. Så oplever vi at Rita finder ny kærlighed udenfor parret, og det får alvorlige konsekvenser for mere initiativløse Betty, der oplever at hun står i et afhængighedsforhold til Rita - også efter at hun mister hende.

Hun opfinder/drømmer sig så til Betty/Rita-situationen i starten af filmen, hvor afhængighedsforholdet er modsat, således at Betty pludselig er en ung smuk skuespillerinde med en tante med midler og fed lejlighed, mens Rita, der dårlig nok ved hvem hun er, er svag og må søge beskyttelse hos den initiativrige Betty.

Eller også er det første del som er det reale og det er Rita, som opfinder/drømmer sig til slutningen..........

Og så er blikket mandens, der ser på at kvinderne går deres uransaglige veje........

Jan - Fik set Mulholland Drive, og undredes over hvorfor den blev så tiljublet. Vel var deb god, meeeeen at den skulle feje alt andet af bordet....
Nå, men det skyledes måske at jeg med tiden er blevet indifferent overfor glitrende skildringer af de velstilledes gøren og laden, og deres erotiske forviklinger,
Er mere til fx Hanekes sædeskildringer, der i langt højere grad (for mig) afspejle samfundets tilstand og opløsning