Læsetid: 6 min.

Derfor er ’The Handmaiden’ en af dette århundredes bedste film

Den sydkoreanske billedmager Park Chan-wook leger veloplagt med publikum og genrekonventionerne i den smukke og meget sensuelle psykologiske thriller, ’The Handmaiden’ (2016), der gemmer sig bag låge nummer 18 i Informations julekalender
Hvem snører hvem? Publikum bliver igen og igen taget ved næsen i ’The Handmaiden’. Her er det filmens to kvindelige bedragere: den koreanske tjenestepige Tanaka, der i virkeligheden hedder Sook-Hee (Tae-ri Kim), og den unge, japanske rigkvinde, Hideko (Min-hee Kim).

Hvem snører hvem? Publikum bliver igen og igen taget ved næsen i ’The Handmaiden’. Her er det filmens to kvindelige bedragere: den koreanske tjenestepige Tanaka, der i virkeligheden hedder Sook-Hee (Tae-ri Kim), og den unge, japanske rigkvinde, Hideko (Min-hee Kim).

18. december 2019

Cirka to timer inde i Park Chan-wooks næsten tre timer lange erotiske thrillerdrama The Handmaiden sker der noget, som vender alting på hovedet, og som er endog meget sigende for ikke bare hans film, men for sydkoreansk film i det hele taget.

Som publikum føler man sig efterhånden godt tilpas og sikker på, hvad det er, man sidder og ser. Man er så at sige blevet lullet ind i en falsk bevidsthed om, at tingene er, som de ser ud til at være.

Det er de bare ikke. Slet ikke. Pludselig trækkes tæppet væk under én, og efter den første overraskelse – hvor munden hænger åben, som var man en mindre begavet fisk – læner man sig igen tilbage i biografsædet og følger frydefuldt og boblende af forventning med i, hvor pokker rejsen nu fører én hen.

Sydkorea er en uendeligt fascinerende filmnation – og et på én gang demokratisk og rigt og klassedelt og ulige land – der har udklækket nogle af de seneste 15-20 års mest spændende og teknisk blændende dygtige filmskabere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

"56-årige Park Chan-wook, der også har skrevet filmens manuskript – sammen med Seo-kyeong Jeong og inspireret af en gotisk romance af den britiske forfatter Sarah Waters – må være en god pokerspiller."

@ Christian Monggaard
Det ville nu have klædt denne dejlige anmeldelse, hvis du havde fortalt, at titlen på Sara Waters' iøvrigt ret populære bog er "Fingersmith", og at den også er blevet filmatiseret :-)