Læsetid: 12 min.

Essay: Brexit kan ses i alt fra William Blake til Mark Leckeys kunst

Forfatter og kritiker Ida Holmegaard er taget til London for at se, hvordan britisk kunst kan ses i forlængelse de tre års vaden gennem Brexits dybe, politiske pløre og det forestående parlamentsvalg
Forfatter og kritiker Ida Holmegaard er taget til London for at se, hvordan britisk kunst kan ses i forlængelse de tre års vaden gennem Brexits dybe, politiske pløre og det forestående parlamentsvalg

Sara Houmann Mortensen

6. december 2019

For tiden er det svært at tale med briterne om fremtiden. I hvert fald om den umiddelbare politiske fremtid. Den er usikker, det er ingen nyhed. I løbet af det seneste år er tre Brexit-deadlines passeret. De første to faldt, mens jeg boede i London, hvor jeg læste på en dramatikeruddannelse. Op til den første deadline, 29. marts, var folk nervøse.

Dem, der var flyttet til fra andre europæiske lande, organiserede sig i grupper for at hjælpe hinanden med at søge om opholdstilladelsen med det paradoksale navn leave to remain. Folk talte om mulige optøjer i byen, nogle hamstrede pasta og dåsetomater i forventning om en pludselig prisstigning.

Da den anden deadline nærmede sig, i april, havde nervøsiteten lagt sig. Bekymringerne var ikke forsvundet, men endnu en gang udskudt ud i det uvisse. Boris Johnson blev premierminister, lykkedes ikke med at møde den tredje deadline i oktober, og måtte udskrive valg. Jeg behøver stadig ikke noget visa, da jeg mandag den 25. november stiger på et tog i Bruxelles mod London St. Pancras.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
Olaf Tehrani anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu