Læsetid: 3 min.

Kasper Holten: Hvis vi skal til at stjæle mobiler, er teatret i problemer

At den moderne menneskehjerne har vænnet sig til at være konstant tilgængelig, ved man godt på Det Kongelige Teater. Teaterchef Kasper Holten fortæller om teatrets nyeste tiltag i kampen om at fastholde publikums flygtige opmærksomhed
At den moderne menneskehjerne har vænnet sig til at være konstant tilgængelig, ved man godt på Det Kongelige Teater. Teaterchef Kasper Holten fortæller om teatrets nyeste tiltag i kampen om at fastholde publikums flygtige opmærksomhed

Sofie Holm Larsen

3. januar 2020

»Kære publikum, velkommen i det Kongelige Teater. Teateret er efterhånden et af de eneste steder, hvor du har en god undskyldning for at slukke din mobil – og det ber’ vi dig om at gøre nu, – så du og alle de andre kan nyde forestillingen. God fornøjelse.«

Sådan lyder det fra en højtalerstemme, der fra denne sæson runger ud over salene i Det Kongelige Teater.

Det er et nyt tiltag, der vidner om, at den moderne virkelighed er til stede i teatersalene, bøjet i metal, der brænder, bipper og vibrerer i publikums lommer. Derfor minder teatret nu auditivt publikum om at være kognitivt til stede i salen – og ikke på mobilen.

Med ordene iscenesætter teatret sig samtidig som et særligt sted, for teatret er »et af de eneste steder«, der tilbyder en pause fra den moderne virkelighed, mener teaterchef Kasper Holten.

»Teatret skal insistere på den egenart, vi har. Det er live, og du skal bare stole på, at instruktøren administrerer din tid, imens du læner dig tilbage og fordyber dig,« siger Kasper Holten.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kim Øverup
Kim Øverup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu