Læsetid: 5 min.

Nekrolog: Som kunstner var Anna Karina på ingen måde afhængig af sin Pygmalion

Med sin karismatiske skønhed, sin ungdommelige friskhed og sin ukrukkede naturlighed var danskfødte Anna Karina i 1960’erne selve inkarnationen af den franske nybølge. Hun blev 79 år
Bare 17 år gammel drog Hanne Karin Blarke Bayer, som Anna Karina dengang hed, til Paris, blev fotomodel og mødte i den sammenhæng selveste Coco Chanel, der foreslog, at hun skiftede det ’umulige’ sit danske navn ud med Anna Karina.

Bare 17 år gammel drog Hanne Karin Blarke Bayer, som Anna Karina dengang hed, til Paris, blev fotomodel og mødte i den sammenhæng selveste Coco Chanel, der foreslog, at hun skiftede det ’umulige’ sit danske navn ud med Anna Karina.

United Archives / kpa Publicity, via www.imago-images.de

17. december 2019

»Je vous aime,« stod der på den seddel, Jean-Luc Godard så sit snit til at presse i hånden på den dengang purunge Anna Karina ved en middag under optagelserne til filmen Den lille soldat i 1960.

Til stede var også Anna Karinas daværende kæreste, men det generede ikke den unge filminstruktør, der netop havde sat den internationale filmverden på den anden ende med sin radikale debutfilm, Åndeløs.

Sedlen beseglede Anna Karinas skæbne. I 1961 blev de to gift. Resten er historie. Han kanaliserede sin kærlighed til hende over i en håndfuld film, der trods deres uforsonlige dekonstruktion af alle filmsproglige konventioner står som nogle af 1960’ernes smukkeste kærlighedserklæringer. Til filmkunsten, jovist, men også til instruktørens hustru og personlige muse, som i kraft af de hovedroller, han gav hende, blev et ikon for den ny bølge.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Kristian Nielsen
Maj-Britt Kent Hansen og Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer