Klumme
Læsetid: 10 min.

Ti skelsættende begivenheder i den moderne tv-series historie

Det, der allerede længe er blevet kaldt tv-seriens guldalder, faldt i dette århundrede sammen med en ny og radikalt anderledes måde at se tv på
I Netflix’ første egenproducerede tv-serie, ’House of cards’, talte magtmennesket pludselig direkte til os.

I Netflix’ første egenproducerede tv-serie, ’House of cards’, talte magtmennesket pludselig direkte til os.

Netflix

Kultur
20. december 2019

Streamingtjenester blev båret frem af førsteklasses tv-dramatik og satte samtidig nye rammer for, hvad tv-serier kunne tillade sig.

Vi præsenterer her ti skelsættende begivenheder i tv-seriens moderne historie fra HBO og ’The Sopranos’ til Netflix og ’House of Cards’ og alt det indimellem.

Når ænderne flyver fra poolen

Ralf Christensen

Da ænderne i gangsterbossen Tony Sopranos swimmingpool fløj deres vej, begyndte tv-seriens guldalder.

Fra HBO
The Sopranos var det helt store gennembrud for HBO. Deres første populære hovedværk, der for alvor levede op til sloganet ’It’s not TV. It’s HBO. Et sammenhængende, nuanceret værk, der viste, at tv sagtens kan fordybe sig i én hovedpersons psykologi over seks sæsoner.

I alt 86 afsnit om gangsterbossen Tony Sopranos liv, der foregik lige så meget ved køkkenvasken i hans hjem, som i New Jerseys beskidte gader. Et drama, der fordybede sig lige så meget i hans brutalitet som i hans svagheder – hans ekstreme moderbinding og hans angst for at miste, det han havde.

I den allerførste episode er vilde ænder ankommet til familien Sopranos’ have. Tony S elsker dem, bygger rampe ned i swimmingpoolen, går ned i klorvandet til dem iført slåbrok. Ungerne træner i at flyve, og før eller siden stikker andefamilien mod varmere himmelstrøg, det ved Tony. Men da det efter et par måneder sker, så får han alligevel et slagtilfælde. »Først føltes det, som om jeg havde sodavand i skallen.« Og så falder han omkuld hen over et bord som et fældet træ. Og amerikansk tv har ikke været det samme siden.

’The Sopranos’ – Sæson 1 episode 1: ’The Sopranos’. Sendt 10. januar 1999 på HBO.

»Fuckity, fuck, fuck«

Christian Monggaard

’The Wire’s famøse scene i første afsnit, hvor der ikke siges andet end variationer af ordet »fuck«, demonstrerede det kreative spillerum.

David Simons The Wire er mange ting: Et storslået, Charles Dickens-inspireret portræt af den amerikanske storby på godt og ondt, en inciterende krimihistorie om politi og røvere i Baltimore og en på alle måder engageret og begavet skildring af de mennesker – politikere, politifolk, havnearbejdere, lærere og helt almindelige mennesker med flere – som kæmper for at få tilværelsen til at hænge sammen.

Den var banebrydende i sit antropologiske, sociologiske og psykologiske portræt af den amerikanske storby og var mere inspireret af litteratur og litteraturens virkemidler end af film og tv. Og den har derfor været genstand for megen akademisk interesse.

Serien legede også med krimigenren, og i en af de mest opsigtsvækkende scener fra første sæson undersøger to af hovedpersonerne, kriminalbetjentene Bunk og McNulty, en lejlighed, hvor der er blevet begået et mord. De finder snart ud af, at intet er foregået, som de har fået at vide, og i løbet af fem morsomme minutter får de brugt alle tænkelige variationer af ordet »fuck«, mens sandheden går op for dem. Andet siger de ikke, og tanken var, har David Simon sagt, at lege med virkelighedens politifolks ofte meget profane måde at kommunikere på, hvor »fuck« kan betyde mange forskellige ting.

’The Wire’. Sæson 1, afsnit 4, ’Old Cases’, sendt den 23. juni 2002 på HBO

Døden kom på dagsordenen

Ralf Christensen

Forskellige instruktører skiftes til at fabulere over det morbide i bedemandsserien ’Six Feet Under’.

Six Feet Under videreførte David Lynch og Mark Frosts idé fra Twin Peaks om at sætte forskellige filminstruktører til at instruere enkeltafsnit. Men langt vigtigere, så gjorde den døden til en tv-series livsblod.

I centrum er familien Fisher, sønnerne Nate og Dave og deres mor, der driver en bedemandsforretning i L.A. Hvert afsnit starter med en ukendt persons dødsfald, hvorefter afdøde sendes til begravelse hos familien Fisher.

Men rejsen mod døden, de sidste sekunder får alligevel en rystende drejning hen mod slutningen af serien. Et håb pakket ind i en skuffelse.

Nate har overlevet en hjerneblødning og ligger på hospitalet. Han drømmer, at Dave vil have ham med til stranden. Den ellers så stramme og pertentlige bror ligner slet ikke sig selv. Krøllede shorts og t-shirt, svedig, med fipskæg og langt hår. På vejen ryger de en joint sammen, og Nate er helt paf over Daves opførsel.

Så når de havet, og Nate vil i bølgerne. Dave bliver pludselig nervøs. »Der kan være hajer«, siger han. Nate stormer i vandet: »åh, det er så varmt. Alt det, der kunne være sket; alt det, vi kunne være blevet«. Så overdøves brændingen af en monoton hylen. Klip til Nate på hospitalet. Han er død. Farvel til en af seriens hovedpersoner.

’Six Feet Under’ – Sæson 5 afsnit 9: ’Ecotone’. Sendt den 31. juli 2005 på HBO.

Magtmennesket talte pludselig direkte til os

Christian Monggaard

Den første Netflix-producerede serie, ’House of Cards’, var en magtdemonstration.

Første gang Frank Underwood i Netflix-serien House of Cards ser direkte i kameraet og delagtiggør seerne i sine inderste tanker og følelser – og dermed også gør dem til en slags medskyldige i sine ugerninger – løber det en både koldt og frydefuldt ned ad ryggen. Hans britiske forgænger, Francis Urquhart, gjorde det samme i den serie, som House of Cards til dels er baseret på, men der er noget over Underwoods sydstatsaccent, tilsyneladende imødekommende væsen og uhildede ambition, der kun gør ham endnu mere creepy end Urquhart.

House of Cards, der handler om Frank og hans kone, Claires, jagt på præsidentembedet i USA, er en på alle måder kulørt og meget underholdende udforskning af menneskets værste sider. Den har på én gang alt og intet med virkeligheden at gøre, og det er umuligt ikke at blive fascineret af det skruppelløse ægtepars brutale magtmanøvrer. Og så var serien Netflix’ første, skruet sammen med udgangspunkt i al den data, som streamingtjenesten indsamlede om sine brugeres interesser, og blev dermed også et fingerpeg om, at fremtiden tilhørte streamingtjenesterne, og det indhold, de nu også producerede.

‘House of Cards’. Sæson 1, afsnit 1. Hele sæsonen blev lagt online på Netflix 1. februar 2013.

Blodet flød, sprøjtede og plaskede til Game of Thrones røde bryllup

TV-seriehelte var ikke længere sikret mod pludselig død efter GoT's røde bryllup i 2013.

Lone Nikolajsen

Fra HBO

»Vinen skal flyde rødt,« lover den lumske adelsmand Walder Frey, idet han inviterer den heltemodige Stark-familie til bryllup i begyndelsen af et af de mest famøse afsnit af fantasyserien Game of Thrones. Vinen var ikke alene om at flyde – blodet flød også rødt i den scene, der er gået over i tv-historien som The Red Wedding (det røde bryllup). Faktisk sprøjtede og plaskede blodet ud over hele den bryllupsfest, der danner rammen om Frey-familiens massakre på Stark-familien.

Med The Red Wedding kulminerede to tendenser ved streaming-tv: Dels en tendens til at boltre sig i sex og vold, der var uforeneligt med flow tv’s krav om familievenlighed, dels et brud med den norm, at hovedpersoner er sikret mod pludselig død. På Twitter blev den raske udryddelse af de karakterer, der var kørt i stilling som helte, sammenlignet med at give børn slikkepinde og så tage dem fra dem igen for at få dem til at græde – og så lige hugge hovedet af deres forældre oven i købet.

’Game of Thrones’, 9. afsnit af 3. sæson: ’The Rains of Castamere’. Sendt på HBO den 2. juni 2013. 

Transkvinden Maura var elskeligt røvhulsagtig i ’Transparent’ i 2014

Katrine Hornstrup Yde

Repræsentationen af transperson i mainstream-tv startede med Maura, spillet af en cismand

Amerikansk tv havde overstået sin ’yay! gay’-periode i 2014, hvor stereotype homokarakterer måtte give plads til blandt andre transfyre i Glee og The Fosters, den sorte transkvinde og transikon Laverne Cox fra mangfoldighedseksplosionen Orange Is the New Black og ikke mindst Maura, spillet af Jeffrey Tambor, i Jill Solloways dramaserie Transparent.

Maura var noget så edgy som en selvoptaget, ofte usympatisk transkvinde, der sent i livet havde valgt at dele sin kønsidentitet med sine selvoptagede voksenbørn. Dramaet blev en anmelderdarling i en æra, hvor de mange streamingtjenesters rækkevidde nu gjorde det værd at investere i diversitet og kvalitet på samme tid, og Solloway arbejdede aktivt for at få flere transpersoner med i skriverummet.

I dag, med bredt elskede transskuespillere i serier som Euphoria og Pose føles alt dette nærmest som støvet historie. Men en elskeligt røvhulsagtig transkvinde, spillet af en cismand, var dengang i sig selv en stor ting.

’Transparent’. Sendt første gang den 6. februar 2014 på Amazon Prime.

Da kunsten eksploderede

Katrine Hornstrup Yde

Den psykedeliske eksplosion i afsnit 8 af ’Twin Peaks: The Return’ (2017) fik tv-historien til at se lille og ordinær ud i 2017

Da David Lynch og Marks Frost i 1990 med Twin Peaks garnerede mordgåder med grotesk humor og overnaturlige gys med sæbeopera og store doser underbevidsthed gjorde de tv-serien til et kunstmedie, længe før man talte om mediets guldalder. I 2017 radikaliserede Lynch sin afsindige omgang med serier med en slags sæson 3, Showtimes Twin Peaks: The Return, det mest kompromisløse tv-serieværk nogensinde.

Den var absurd langsommelig, gennemført underlig, ubehageligt voldelig, til tider nærmest tumpet i sin smag. Og så eksploderede den uventet i afsnit 8 ved uventet at glide fra en Nine Inch Nails-koncert og over i en sindsoprivende smuk atomprøvesprængning og efterfølgende billedrejse ind i Lynchs fritflydende drømme. Efter 8 (af 18!) timers mystificerende kamp med skærmen fik de tålmodige en oplevelse, der får resten af tv-historien til at se lille og banal ud.

Siden har vel kun Nicolas Winding Refn gået samme ærinde med Amazons Too Old To Die Young. Men for altid har Lynch og Frost åbnet porten til en anden dimension: Den hvor en streamingserie kan være lærred for den absolut vildeste avantgarde.

’Twin Peaks: The Return'. 8. afsnit. HBO Nordic. Blev sendt den 25. juni 2017 på Showtime.

Man var virkelig ikke alene om at se ’Skam’

Lone Nikolajsen

’Skam’s originale måde at udkomme på gjorde den til noget, man så på sin telefon. Det kunne have været en meget individuel tv-oplevelse, men internettet flød over af ’Skam’-fællesskab 

NRK

Fredag den 9. december 2016 kl. 20.24 blev der lagt et seks minutter langt klip op af Skam med titlen »O helga natt«. Norske Julie Andems ungdomsserie om en gruppe gymnasieelever var den første serie, der udkom løbende som klip af varierende længde, som blev samlet i ugentlige afsnit.

Klippene foregik samtidig med, at de kom ud. Denne fredag var sæsonens hovedperson, Isak, til kirkekoncert med sine forældre. Idet sangeren begynder at synge »O helga natt«, får Isak en kærlig besked fra Even, som han er forelsket i. Even er bipolar og har efter en psykotisk episode trukket sig. Beskeden kan forstås som en suicidal afskedshilsen, og Isak løber afsted ud i byen, hvor han finder Even, omfavner ham og fortæller ham, han ikke er alene. Nok seriens mest forløsende øjeblik.

Det kunne have gjort Skam til en meget individuel tv-oplevelse, at man så den på sin telefon. Men tværtimod opstod der i kommentarsporet på hjemmesiden med klippene et inderligt fællesskab. 1.149 kommentarer er der skrevet til »O helga natt«-klippet.

»Mine øyne slutter ikke å renne på grunn av dette klippet, noe av det vakreste jeg noen gang har sett. (...) Nå gråter jeg ENDA mer, av å skrive denne kommentaren,« lyder en af dem.

»Dere er ikke alene – vi er ikke alene,« lyder en anden.

’O helga natt’. Klip fra 3. sæson af ’Skam’, NRK. Blev tilgængeligt den 9. december 2016.

»Jeg har lavet mig selv om til en drueagurk«

Ralf Christensen

I det 21. århundrede blev tegnefilmen et sted for udknaldede formeksperimenter.

Adult Swim
Af alle de syrede voksenanimationskomedier – Bojack Horseman, The Trollhunters, Eventyrtid – vi har set i det 21. århundrede er Rick & Morty den vildeste og sjoveste. En kuleskør, virkelighedszappende science fiction mixet op med nogenlunde banalt familiedrama.

Den gale og geniale og konstant bøvsende videnskabsmand Rick rejser i tid og rum sammen med sin nervøst hormonelle nevø Morty. Det er superhashede, sindsmorfende eventyr, der takket være den vilde videnskab fucker med traditioneller narrativer og med faste ideer om identitet. Samtidig med at serien grounder sine karakterer i traditionelle psykologiske dramaer, herunder familieterapi.

Og ingen i tv-historien har ofret så meget for at slippe for familieterapi som onkel Rick. Kort inden afgang til terapeuten har han transmogriffet sig selv om til en syltet agurk. Så, ja, han kan desværre ikke komme med, konstaterer han med forstilt beklagelse.

Så let går det nu ikke, og Rick ender i et vildt eventyr – som bare må ses – som drueagurk i kloakkens underverden. Inden han alligevel ender i familieterapi.

Selv genier kan ikke undslippe psykologien.

’Rick and Morty’ – Sæson 3 episode 3: ’Pickle Rick’. Sendt 6. august 2017 på Adult Swim

Bare lige et enkelt afsnit mere …

Lone Nikolajsen

Med Netflix kom en ny måde at se tv på for alvor til Danmark.

Da den danske udgave af Netflix som den første streamingtjeneste kom til Danmark i 2012, var det også begyndelsen på en ny og mere umådeholden tv-kultur, hvor hele sæsoner af tv-serier udkom på en gang, så man kunne se mange afsnit ad gangen.

Førhen krævede bingewatching, at sæsonen var blevet sendt, at den var udkommet på dvd, at man havde anskaffet sig dvd-boksen, adskillige tryk på en fjernbetjening og måske endda, at man rejste sig fra sofaen for at skifte dvd.

Netflix – og siden hen også de øvrige streamingtjenester – har gjort alt, hvad de kan for at eliminere behovet for aktiv stillingtagen mellem afsnittene. Det ene afsnit leder automatisk videre til det næste (medmindre man slår autoplay-funktionen fra), næsten før man kan nå at kommunikere med sin medseer eller sit overjeg, om man skal fortsætte eller ej. Siden er nye funktioner kommet til: ’Skip intro’ for dem, der har travlt med at komme videre og ’Ser du stadig?’ for dem, der kunne ske at være faldet i søvn. Det nyeste er ’Watch now’, som er en slags shuffle-funktion, der udrulles nogle steder.

Netflix blev tilgængelig i Danmark den 16. oktober 2012.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her