Læsetid: 8 min.

Det har været et filmår fuld af menneskeligt mismod – og enkelte mirakler

Midt i al balladen på Den Danske Filmskole og den megen snak om tv-serier og streamingtjenester er der i 2019 også blevet plads til et par vaskeægte, danske filmmirakler, ikke mindst Frelle Petersens prunkløse, jordbundne ’Onkel’
Frelle Petersens ’Onkel’ var en af årets helt store filmoplevelser for filmredaktøren

Frelle Petersens ’Onkel’ var en af årets helt store filmoplevelser for filmredaktøren

Øst for Paradis

13. december 2019

Det er svært at få øje på en filmpolitisk begivenhed, der i det forgangne år har fyldt mere end balladen om nye studieordninger på Den Danske Filmskole og en udskældt rektor, der endte med at smide håndklædet i ringen. Til manges glæde, bevares, men også efter et meget uskønt forløb, hvor tonen ofte var temmelig skinger, og personangrebene voldsomme.

Samtidig dirrer den danske filmbranche af spænding – eller er det nervøsitet – over de forandringer, som alverdens streamingtjenester fører med sig, og de mange nye penge, som fra ind- og udland bliver pumpet ind i produktion af nyt dansk tv-drama. Der er også i Danmark sket et skred i magtforholdet mellem film og tv, og det bliver interessant at følge udviklingen de kommende år. Lige nu kigger mange manuskriptforfattere, instruktører og produktionsselskaber mod tv-mediet, fordi det er der, alle mulighederne synes at være.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu