Feature
Læsetid: 8 min.

Det har været et filmår fuld af menneskeligt mismod – og enkelte mirakler

Midt i al balladen på Den Danske Filmskole og den megen snak om tv-serier og streamingtjenester er der i 2019 også blevet plads til et par vaskeægte, danske filmmirakler, ikke mindst Frelle Petersens prunkløse, jordbundne ’Onkel’
Frelle Petersens ’Onkel’ var en af årets helt store filmoplevelser for filmredaktøren

Frelle Petersens ’Onkel’ var en af årets helt store filmoplevelser for filmredaktøren

Øst for Paradis

Kultur
13. december 2019

Det er svært at få øje på en filmpolitisk begivenhed, der i det forgangne år har fyldt mere end balladen om nye studieordninger på Den Danske Filmskole og en udskældt rektor, der endte med at smide håndklædet i ringen. Til manges glæde, bevares, men også efter et meget uskønt forløb, hvor tonen ofte var temmelig skinger, og personangrebene voldsomme.

Samtidig dirrer den danske filmbranche af spænding – eller er det nervøsitet – over de forandringer, som alverdens streamingtjenester fører med sig, og de mange nye penge, som fra ind- og udland bliver pumpet ind i produktion af nyt dansk tv-drama. Der er også i Danmark sket et skred i magtforholdet mellem film og tv, og det bliver interessant at følge udviklingen de kommende år. Lige nu kigger mange manuskriptforfattere, instruktører og produktionsselskaber mod tv-mediet, fordi det er der, alle mulighederne synes at være.

Heldigvis er der også blevet plads til et par filmiske mirakler i løbet af et turbulent år, hvor det tilmed ikke kun er platte komedier og dumme familiefilm, som har solgt flest billetter – selv om Tilde Harkamps mildest talt ujævne, woman behaving badly-komedie, Jagtsæson, er blandt de absolutte topscorere med (i skrivende stund) hele 470.000 solgte billetter.

Forvirrende mysterium

Nej, også kvalitetsmainstream med en vis kant som Frederikke Aspöcks dramakomedie De frivillige, Niels Arden Oplev og Anders W. Berthelsens virkelighedsbaserede Ser du Månen, Daniel? og Avaz-brødrenes følelsesorkan, Kollision, har alle solgt mere end 200.000 billetter. Ser du Månen, Daniel?, der handler om fotografen Daniel Rye, som i mere end et år blev holdt fanget og tortureret af IS i Syrien, er faktisk årets mest populære film med et billetsalg på næsten 472.000.

Det virkeligt mirakuløse er dog, at på papiret ’svære’ film som Michael Noers Før frosten, en dramathriller om fattigdom i Danmark i 1800-tallet, og May el-Toukhys psykoseksuelledrama Dronningen er blevet set af så mange mennesker, som de er, henholdsvis 209.000 og 333.000. De forholdsvis mange store sællerter er også grunden til, at danske film i år tegner sig for et ganske pænt billetsalg, indtil videre 3,4 millioner.

Det gør den gamle filmredaktør varm om hjertet, at publikum således i år har været en smule mere kvalitetsbevidste end ellers, og det må trods alt glæde filmbranchen, selv om der også har været premiere på en række gode og anmelderroste film, som har haft svært ved at trække folk i biografen.

At Wikke & Rasmussens charmerende, musikalske og på alle måder familievenlige eventyr Gooseboy blot er blevet set af 57.000 mennesker, mens Wulff-Morgenthalers idérige og uregerlige, men også forvirrede, animerede Mugge og vejfesten har solgt 170.000 billetter, er for eksempel et mysterium, som ville udfordre selv Hercule Poirot. Eller måske ikke alligevel: De store børn, teenagerne, ser velsagtens Mugge og vejfesten uden deres forældre, mens forældrene ser Jagtsæson uden børnene, og sammen ser de et eller andet på Netflix.

Voldsomme konsekvenser

Gooseboy er ellers en af årets bedste film. Det samme er Før frosten, der skød året godt i gang med en stærk og elementært spændende historie om sult og drømmen om social mobilitet i 1800-tallets danske bondesamfund. Filmen satte så at sige tonen for resten af året, der i den grad har været præget af dybt seriøse og ofte tragiske dramaer uden det store lys – kun sporadisk afbrudt af mere eller mindre vellykkede fjollerier som for eksempel Charlotte Sachs Bostrups Mødregruppen og Magnus og Emil Millangs delvist selvbiografiske Selvhenter.

Årets fem bedste danske film ifølge filmredaktøren

  • Onkel
  • Før frosten
  • De frivillige
  • Cutterhead
  • Dronningen

May e-Toukhy instruerede Trine Dyrholm i en af sine bedste præstationer i Dronningen, der handler om en midaldrende kvindes forhold til sin noget yngre papsøn, og de voldsomme konsekvenser det får. Rasmus Kloster Bros debutfilm, Cutterhead, er en effektiv, veldrejet katastrofefilm, der foregår i metroudgravningen under København og handler om, hvordan mennesker under voldsomt pres handler – ikke særlig kønt. En anden debutant, Ulaa Salim, fortæller i Danmarks sønner en dyster historie om fremmedhad og intolerance og et Danmark på randen af borgerkrig.

Avaz-brødrene går linen ud i den ujævne og i passager ret utroværdige, men ofte gribende Kollision, hvor ulykkerne vælter ned over hovedpersonen, mens Samanou Acheche Sahlstrøm knugende portrætterer et ægtepar, der har mistet deres barn i den sympatiske, men noget forusigelige Til vi falder. Jonas Alexander Arnby tager livtag med selvmord i den stilfulde, lavmælte Selvmordsturisten, og det samme gør Marie Grathø i sin debutfilm, Psykosia, der tillige gerne vil skildre psykosen, men desværre også lukker sig hermetisk om sig selv.

Daniel Borgmans Harpiks, der handler om en familie, som har isoleret sig fra det omgivende samfund, er bare ubehagelig. Og endelig skildrer endnu en debutfilm, Laurits Flensted-Jensens Usynligt hjerte, alt for fragmentarisk tre rodløse ’rand’-eksistensers jagt på en eller anden form for mening med tilværelsen.

Skinnende juvel

Den skinnende juvel midt i al dette menneskelige mismod er Frelle Petersens Onkel, der er noget så sjældent som en helt igennem jordbunden film om ganske almindelige mennesker og deres umiddelbart begivenhedsløse liv. I modsætning til så mange andre danske film og især tv-serier stoler Frelle Petersen på, at hans personer – en aldrende landmand med et skrantende helbred og den voksne niece, der har sat sit eget liv på hold for at tage sig af ham – er interessante nok i sig selv til at holde publikums opmærksomhed fanget.

Og det er de. Der er ikke brug for store armbevægelser og udvendig tragik – det er så stille og roligt og alligevel dybt følelsesmæssigt engagerende og psykologisk fascinerende, som det næsten kan blive. Hurra for Frelle Petersen og Onkel, der har vist om ikke en ny vej for dansk film, men så i hvert fald sat en tyk streg under, at melodrama, tempo, genreleg og kendte skuespillere ikke er den eneste vej frem. Man kan ikke andet end glæde sig til, at han skal lave flere film – samtidig med at man må krydse fingre for, at han kan holde fast i det prunkløse og autentiske.

Hvad angår børne- og familiefilmen så har Ask Hasselbalchs Skammerens datter: Slangens gave og selvfølgelig Gooseboy gjort det godt, men Fenar Ahmads længe ventede og stort anlagte Valhalla var en flot og alligevel skuffende tam og humorforladt filmatisering af den populære tegneserie. Det var ikke lige, hvad man havde ventet sig af en af de mest talentfulde af landets unge instruktører.

Men heldigvis har 2019 vist, at der er meget talent og mange forskellige og unikke filmstemmer derude.

Filmkritikerne Katrine Hornstrup Yde, Lone Nikolaisen og Ralf Christensen anbefaler årets ni største filmoplevelser i de danske biografer

 

Ralf Christensen anbefaler:

’En hvid, hvid dag’ 

Hovedpersonen Ingimundurs hustru er død, og han vil bare bygge hus. Men så maskulint slipper han ikke afsted med sin sorgbearbejdelse. Og den islandske instruktør Hlynur Pálmasons fantastiske film udfolder forløbet med en rå kunstnerisk nerve, brutal skønhed, indædt intensitet i hver scene. Og en del action.

Instruktion og manuskript: Hlynur Pálmason. Fotografi: Maria von Hausswolff. Kan ses i danske biografer.

’Honningland’ 

Historien om den nordmakedonske biavler Hatidze, der skubbes ud af balance med naturen af nogle industrielt anlagte tilflyttere i hendes bjerglandsby er som skabt til en spillefilm. Men det er en dokumentar. En stor en. Observeret med smuk respekt for hovedpersonen og et snarrådigt nærvær, når der opstår ballade.

Instruktion: Tamara Kotevska og Ljubomir Stefanov. Fotografi: Fejmi Daut og Samir Ljuma. Kan stadig ses i udvalgte danske biografer.

’Smerte og ære’

Spanske Pedro Almodóvar går – delvist – selvbiografisk til værks i en film om barndomsminder, kærlighed, narkomani og kunst. Om hvordan fiktion og virkelighed kan glide så umærkeligt over i hinanden. Bonus: Antonio Banderas er formidabel i hovedrollen, som den gamle ræv med de mange snedige udtryk for resignation.

Instruktion og manuskript: Pedro Almodóvar. Fotografi: José Luis Alcaine.

Lone Nikolajsen anbefaler:

The Favourite

En blanding af magt og sorg har drevet den engelske 1800-talsdronning Anne (helt storartet spillet af Olivia Colman) til vanvid i Yorgos Lanthimos’ bedste film indtil nu. Hun lader roligt en meningsløs krig rase videre og koncentrerer sig om hoffets bizarre selskabsliv, mens to slægtninge kæmper om at blive hendes højest elskede hofdame.

Instruktion: Yorgos Lanthimos. Manuskript: Deborah Davis og Tony McNamara. Fotografi: Robbie Ryan. Kan lejes på SF Anytime og iTunes og købes på Blockbuster og Viaplay Rent & Buy.

Kapernaum

Man ser sjældent så fremragende børneskuespillere som Zain Al Rafeea, der spiller hovedrollen som den libanesiske dreng Zain, der stikker af hjemmefra og bliver venner med en etiopisk papirløs arbejder og hendes søn, og fjender med en skruppelløs menneskehandler, inden han lægger sag an mod sine forældre for at have sat ham i verden.

Instruktion: Nadine Labaki. Manuskript: Nadine Labaki m.fl. Fotografi: Christopher Aoun. Kan streames på Filmstriben og Viaplay og lejes på Blockbuster og SF Anytime.

Kvinde på krigsstien

Årets thrillerhelt er en midaldrende kvindelig korleder fra Reykjavik, som i fritiden spæner rundt i højfjeldet og modarbejder den internationale aluminiumsudvindingsindustri ved at sabotere elnettet med bue og pil. Lokale spillemænd og et ukrainsk kvindekor optræder i baggrunden, mens fremtiden trænger sig på i denne både håbefulde og krisebevidste film.

Instruktion: Benedikt Erlingsson. Manuskript: Benedikt Erlingsson og Ólafur Egill Egilsson. Fotografi: Christopher Aoun. Kan lejes på Blockbuster, Viaplay Rent & Buy, SF Anytime og iTunes.

Katrine Hornstrup Yde anbefaler

’Mid90s’

Jonah Hill (ham den runde, rapkæftede fra Superbad) har med sin ubegribeligt sikre debutspillefilm bedrevet en rørende, hård og stærk historie om at vokse ud af barndom og blive klogere af dumsmarte autoriteter. Kom ægte tilbage til 90’erne i en verden af skateboards og tjald, grin hårdt, mærk smerten. Castet er hentet fra gaden og leverer, musikken er vidunderlig. En film, der fortjener flere seere og priser.

Instruktion og manuskript: Jonah Hill. Fotograf: Christopher Blauvelt. Kan lejes på Blockbuster, SF Anytime og iTunes.

’Girl’

Av og av. Denne smukke belgiske film om en ung transkønnet ballerina, der vil ud af sin krop, klipper dit hjerte over uden at dyrke den forudsigelige tragedie. I stedet skildrer den fortvivlende nært en datter, der vil kæmpe sig ud af sin egen krop, og en far, der for alt i verden ønsker, at hans højtelskede datter kan lære at elske sig selv.

Instruktion: Lukas Dhont. Manuskript Angelo Tijssens. Fotograf: Frank van den Eeden. Kan lejes på Blockbuster og streames på iTunes.

’Booksmart’

Største primallatterbrøl i år fremkaldes af Olivia Wildes ustyrlige, overlegent begavede high school-komedie om to superambitiøse bedsteveninder, der på én aften forsøger at indhente al det druk, lir og hor, de har forsømt som (for) målrettede 12-talsstudenter. En kæk hilsen til 00’er-hitkomedien Superbad, en helt rundtosset parodi af verden af i dag og et befriende highfive til et nyt kuld kvinder af verden.

Instruktion: Olivia Wilde. Manuskript: Susanna Fogel, Emily Halpern, Sarah Haskins and Katie Silberman. Fotografi: Jason McCormick. Kan lejes på Blockbuster, Viaplay Rent & Buy, SF Anytime og iTunes.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her