Læsetid: 7 min.

Det var en grå og tung regnvejrsdag, da jeg bad Simon Pasternak dissekere den moderne krimi

Hvordan fortæller man historier, der kan fange et moderne publikums flygtige opmærksomhed? Information sendte sin egen snushane på besøg hos en af Danmarks store kriminalforfattere i et forsøg på at blive klogere
Simon Pasternak er forfatter, filmmanuskriptforfatter og forlagschef for dansk skønlitteratur på Gyldendal.

Simon Pasternak er forfatter, filmmanuskriptforfatter og forlagschef for dansk skønlitteratur på Gyldendal.

Anders Rye Skjoldjensen

31. januar 2020

Det var en grå regnvejrsdag af den slags, der kan tage modet fra selv den mest hårdkogte journalist. Jeg stod på hjørnet af Klareboderne og Pilestræde under en laset paraply og betragtede mit eget spejlbillede flyde ud i rendestenens blanke asfalt. Sammen med to cigaretskodder og en hårelastik havde det direkte kurs mod kloakken.

Jeg så på mit ur. Den var 12.45.

Hastigt krydsede jeg vejen og skubbede døren op til Gyldendal, byens ældste forlag. »Pasternak,« sagde jeg ordknapt til receptionisten indenfor. Jeg var på opgave og havde ikke tid til hyggesnak.

Jeg var her, fordi min redaktør havde bedt mig undersøge et tidstypisk fænomen: Hvad betyder det for skønlitteraturen, at vi som læsere har vænnet os til at være konstant tilgængelige, at vores opmærksomhed er flygtig, og at vores koncentrationsevne er under stigende pres: Hvordan fortæller man historier til en verden, der løber stadig hurtigere? 

Det var spørgsmålene. Og for at finde svar havde jeg brug for en mand med indgående kendskab til den litterære genre, der har allermest erfaring med at holde publikum fanget: kriminalromanen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Katrine Damm
Katrine Damm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Skrevet om Patricia Highsmith

'One closes her books with a feeling that the world is more dangerous than one had ever imagined'.

Julian Symons, New YorkTimes Book Review

Hun løfter hun stenen og vi ser hvad der er underneden. Hun udforsker som kunstner sit felt som Paul Cezanne sit sydfranske bjerg, kunne man måske også sige. Hendes krimier vækker en uro hos læsren der åbner et landskab der føles på en og samme tid bekendt og uerkendt.