Interview
Læsetid: 3 min.

Kasper Holten: Hvis vi skal til at stjæle mobiler, er teatret i problemer

At den moderne menneskehjerne har vænnet sig til at være konstant tilgængelig, ved man godt på Det Kongelige Teater. Teaterchef Kasper Holten fortæller om teatrets nyeste tiltag i kampen om at fastholde publikums flygtige opmærksomhed
At den moderne menneskehjerne har vænnet sig til at være konstant tilgængelig, ved man godt på Det Kongelige Teater. Teaterchef Kasper Holten fortæller om teatrets nyeste tiltag i kampen om at fastholde publikums flygtige opmærksomhed

Sofie Holm Larsen

Kultur
3. januar 2020

»Kære publikum, velkommen i det Kongelige Teater. Teateret er efterhånden et af de eneste steder, hvor du har en god undskyldning for at slukke din mobil – og det ber’ vi dig om at gøre nu, – så du og alle de andre kan nyde forestillingen. God fornøjelse.«

Sådan lyder det fra en højtalerstemme, der fra denne sæson runger ud over salene i Det Kongelige Teater.

Det er et nyt tiltag, der vidner om, at den moderne virkelighed er til stede i teatersalene, bøjet i metal, der brænder, bipper og vibrerer i publikums lommer. Derfor minder teatret nu auditivt publikum om at være kognitivt til stede i salen – og ikke på mobilen.

Med ordene iscenesætter teatret sig samtidig som et særligt sted, for teatret er »et af de eneste steder«, der tilbyder en pause fra den moderne virkelighed, mener teaterchef Kasper Holten.

»Teatret skal insistere på den egenart, vi har. Det er live, og du skal bare stole på, at instruktøren administrerer din tid, imens du læner dig tilbage og fordyber dig,« siger Kasper Holten.

I en hverdag, der ofte er præget af, at man konstant skal være tilgængelig, kan teatret altså tilbyde en pause fra det endeløse zapperi. Men hvordan mærkes det i teaterverdenen, at konkurrencen om publikums opmærksomhed i dag er større end nogensinde? Og hvordan skal teatret reagere på det?

Skal man opfinde scenekunstens svar på Rane Willerslevs kedsomhedsknap og opjustere de scenetekniske virkemidler til et maks? Eller skal man gå den stik modsatte vej og skabe et roligt refleksionsrum til publikums overlæssede hjerner?

»Det fysiske teater er et vigtigt fristed og et mægtigt modsvar til samfundets tempo,« siger Kasper Holten.

»Kvaliteten ved teatret er netop, at du ikke kan trykke på en knap og skifte kanal. Teatret er som en slags mentalt træningscenter for fordybelse og nærvær.«

Lim på sæderne

Teatret har til alle tider forsøgt at fastholde publikums nærvær og opmærksomhed med dramatiske effekter og chokerende virkemidler, fortæller han.

I 1800-tallet fornyede Wagner teatret ved at slukke lyset i tilskuerrummet, fordi han ville have, at publikum rettede fokus mod scenen. Til de mere radikale metoder hører futurismens, hvis grundlægger Filippo Marinetti foreslog at smøre superlim på teatersæderne for at chokere og aktivere publikum. 

Grundlæggende mener Kasper Holten ikke, at man i dag bruger vildere virkemidler for at fastholde publikums opmærksomhed, end man for eksempel gjorde på Mozarts tid i 1700-tallet. Men det er rigtigt, at man i dag bruger nogle andre virkemidler som eksempelvis videoprojektioner på scenen – og så er fortælletempoet også blevet skruet op »for at afspejle, at mennesker i dag har et højt mentalt aktivitetsniveau,« siger Kasper Holten.

Det Kongelige Teater er bevidst om, at moderne mennesker er i stand til at opfatte flere ting på én gang, og at den moderne hjerne kan registrere flere lag i en fortælling og tage imod flere indtryk simultant – og det rummer også muligheder for teaterkunsten.

»Brug af mobiltelefonen på scenen åbner for eksempel op for, at to mennesker kan stå og synge en duet sammen, selv om de står i hvert sit rum,« siger han.

»Det gør, at vi kan lave nogle komplekse forestillinger.«

Kun med kunstnerisk intention

Selv om Holten selv har brugt mobiltelefonen som rekvisit i sine opsætninger, mener han dog ikke, at man skal benytte sig af teknologiske virkemidler eller invitere til publikumsdeltagelse via mobiltelefon under teaterstykker, bare fordi man kan.

Der skal være en klar kunstnerisk intention bag, mener Holten, der stiller sig kritisk over for et teater »hvor vi også hele tiden skal zappe rundt«. 

Kasper Holten afviser dog at føre strengere kontrol med publikums mobilbrug i salen. I stedet vælger han at tro, at scenekunsten er fascinerende nok i sig selv til at kunne tryllebinde publikum.

»Ellers er teatret ilde stedt, hvis vi ikke laver mere spændende forestillinger, end at vi skal til at stjæle folks mobiler for at fastholde deres opmærksomhed,« siger han.

Serie

De moderne hjerner og kunsten

Aldrig har vores hjerner modtaget og bearbejdet så meget information som nu. I en ny serie taler vi med hjerneforskere og kunstformidlere, filosoffer og neuroæstetikere, kunstnere og kulturhistorikere for at undersøge, hvordan den digitale verdens flimmer påvirker os. For hvis det er sandt, at internettet forandrer vores hjerner, og hvis det dermed også er sandt, at vores hjerner forandrer kunstoplevelsen – hvordan skal kunsten så reagere? Skal den ile med, eller gå den modsatte vej?

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her