Læsetid: 13 min.

Hvis jeg lyder deprimeret over dig, Storbritannien, skyldes det, at jeg stadig er i dyb Brexit-sorg

Din kulturelle kærlighedsaffære med USA, Storbritannien, vil igen flamme op og blive styrket. Europa var bare en flirt. Det transatlantiske forhold derimod er ægte. Måske kan du endda ende som en satellitstat? Hvis Europa er din fortid, vil et nedgangsmærket, paranoidt Amerika være en stor del af din fremtid
Liz Jensen forsøger sig med fremtidsprognoser i et post Brexit Storbritannien. Her mener hun, at Union Jack vil blive det udvalgte samlingssymbol for aggressivt insisterende Leavers. På samme måde vil beskyldninger om ’illoyalitet’ og ’forræderi’ blive taget i brug for at stigmatisere enhver, der vover at tilkendegive sin uenighed offentligt.

Liz Jensen forsøger sig med fremtidsprognoser i et post Brexit Storbritannien. Her mener hun, at Union Jack vil blive det udvalgte samlingssymbol for aggressivt insisterende Leavers. På samme måde vil beskyldninger om ’illoyalitet’ og ’forræderi’ blive taget i brug for at stigmatisere enhver, der vover at tilkendegive sin uenighed offentligt.

Jesse Jacob

31. januar 2020

Kære Storbritannien, også kendt som Det Forenede Kongerige, udsteder af mit pas, tidligere imperiemagt, hjemland for Sir David Attenborough, producent af sprøde chips, kongelige skandaler, komedieserier og opfinder af ordet sorry.

fik du altså Brexit klaret. Tillykke med det.

Men betyder det så, at du er stor, Storbritannien? Er du forenet, Forenede Kongerige?

Som en, der er født bag dine kyster, skulle jeg i princippet have tillagt mig stiff upper lip, men efter folkeafstemningen i 2016, hvis resultat min højt elskede 85-årige onkel – en forhærdet Leaver – fejrede med et glas Laphroaig, må jeg indrømme, at jeg kom til at briste i gråd. Imens erklærede han triumferende over for sin familie:

»Jeg har ventet på det her i 40 år.«

Hvordan kan man elske en person, hvis politiske synspunkter, man umuligt kan dele, og hvis forfejlede politiske valg vil skade de opvoksende generationer? Dette spørgsmål må uvilkårligt melde sig for alle briter.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jesper Eskelund
  • Olaf Tehrani
  • Anders Graae
  • Christian Skoubye
  • Henrik Leffers
  • Katrine Damm
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Morten Wieth
  • Eva Schwanenflügel
  • Tommy Clausen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Poul Erik Riis
Jesper Eskelund, Olaf Tehrani, Anders Graae, Christian Skoubye, Henrik Leffers, Katrine Damm, Bjarne Bisgaard Jensen, Morten Wieth, Eva Schwanenflügel, Tommy Clausen, Maj-Britt Kent Hansen og Poul Erik Riis anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen Mathiasen

Der har allerede været nævnt en lavine af eksempler, som viser, hvorfor Brexit ved midnat i aften ikke er en afsluttet process, men for dem, som måtte være »in denial«, venter der nye eksempler fra de fremtidige forhandlingerne mellem EU og UK.

I UK er bilproduktionen nu er nede på et niveau, man sidst havde i 2010, og man kan roligt gå ud fra, at der vil være andre konsekvenser af udmeldelsen. De vil tage til i omfang, hvis UK vælger at gå i konkurrence med EU om produktionsvilkår. Alternativet er, som Barnier og von der Leyen sagde i EU-parlamentet onsdag, at acceptere EUs regler.

Det er meget muligt, at de mennesker, som har stemt for nedlæggelsen af deres egne arbejdspladser, fortsat vil støtte PM Johnson og ellers være stærkt optaget af den britiske kongefamilies liv. Brexit-processen har gjort det tydeligt, at man relativt nemt kan løbe om hjørner med en betydelig gruppe englændere, og til alt held for Johnson er Labour nu helt uden politisk kraft, men det betyder også, at han endelig kommer til at tage ansvaret for det rod, han laver. Især hos sådanne briter, som kan læse indenad.

Anne Henk Johnson, Lars F. Jensen, Rolf Andersen, Jørgen Tryggestad, Kim Houmøller, Torben Bjerrehuus og Søren Cramer Nielsen anbefalede denne kommentar
David Joelsen

Bilproduktionen kommer til at lide overalt, når vi omstiller til elektriske løsninger og andre alternativer. Der er allerede til at se i flere bilproducerende lande. Derfor ser EU også den anden vej med den betydelige forurening fra dieselbiler, for at give en døende industri endnu en håndsrækning.

jens christian jacobsen og Alvin Jensen anbefalede denne kommentar
Per Christiansen

Hr Farage hader ikke EU mere end at han gerne modtager pension derfra.
Mon ikke MP Johnson ikke også modtager en pension fra EU

Lars Eriksson

Ja, Storbritannien minder på mange måder om USA. Det er et u-land med en grotesk ulighed, et hysterisk mediebillede, en stor underklasse - samt en lille overklasse af superrige, hvis grådighed er grænseløs. Ikke ligefrem et ideal at stræbe efter.

Vivi Rindom, Rolf Andersen, Per Torbensen, Anne Henk Johnson, Jan Brunchmann, Signe Hansen, Estermarie Mandelquist, Jørgen Tryggestad, Kim Houmøller, Lars F. Jensen, Mogens Holme, Birte Pedersen og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Bent Nørgaard

@David Nielsen. Selv om en løgn bliver gengivet i det absurte, bliver den ikke mere korrekt af det. En euro6 dieselmotor udleder mindre end en tilsvarende benzinmotor. Og så er der lige produktionen af batteriet til elbilen. Elbilen skal kører mere end 150000km før der begynder at kø men balance i enorhold til diesel. Men sådan er der så meget.

Per Christiansen, Per Torbensen, Kim Houmøller og Lars F. Jensen anbefalede denne kommentar
Jacob Nielsen

Et stort tillykke til Storbritanien, og så må tiden vise om det var den rigtige beslutning. Uanset, bør alle landene i EU udskrive en tilsvarende folkeafstemning. Det er nemlig demokrati.

Flemming Olsen, Ture Nilsson, Ole Arne Sejersen, arne tørsleff og jens christian jacobsen anbefalede denne kommentar

Jeg husker en fredag eftermiddag i 1969, hvor jeg havde optjent en eftersidning, fordi jeg havde sneget mig over gaden til slikmutter efter snolder i spisefrikvarteret om mandagen og gårdvagten havde fået samme ide, men vi stod på hver sin side af det tilladte.

Dengang skoletid sluttede for mine klassekammerater den fredag, og de undslap overstadige og fri ud i weekendens befriende evighed, og jeg sad ene tilbage med den stakkels svedervagt og 60 minutters tortur foran mig, da fik jeg en følelse af indestængt vokseværk eller uretfærdig uro i kroppen.

Den selvsamme følelse ramte mig igen her til morgen.

Jeg fik min første niece medens jeg sad der, og fængselsbetjenten holdt kun skansen i 30 minutter. Det trøster mig i dag.

Bent Nørgaard. Det er ikke korrekt. En elbil har efter ca. 50.000 km et neutralt aftryk.
Desuden satses der meget i industrien på at udvikle batterier som har større kapacitet samt mere miljørigtig produktion.
Der kommer 22 nye El bil modeller på markedet i 2020, så der satses stort. Der er ikke mange andre alternativer pt.

Bent Nørgaard

@Bo Rosenkilde. Dine tal forudsætter at elbilen KUN kører på ren grøn strøm. Mine tal, at den kører på alm. strøm fra nettet.