Læsetid: 4 min.

Er lydkunst i kontorlandskabet for 2020, hvad powernaps var for 00’erne?

Lydværket SPEOS, der følger en digter på en rejse ind i en dyb grotte, kræver et åbent sind og ikke det åbne kontormiljø, jeg som del af en kunstoplevelsesudfordring skulle sidde i, mens jeg hørte værket. Men har man det første, opdager man også nye ting om det sidste
21. januar 2020

Den ankom til kulturredaktionen i en flamingokasse engang sidste år. En blok af, hvad jeg senere lærte er romersk travertin. En sten. Bagpå er der en volumenknap og fatninger til USB- og jackstik.

Den har stået på redaktionen og været mærkelig i alle disse måneder, uden at nogen af os rigtig har undersøgt den nærmere. Før nu.

Fra min kollega Lone Nikolajsen modtog jeg en kunstoplevelsesudfordring som led i en stafet, vi har sat gang i vores artikelserie om moderne, distraherbare hjerners forhold til kunst. Skal vi gribe vores omgang med kunst og kultur anderledes an for at komme tilbage til fordybelsen?

Lone Nikolajsens udfordring involverede stenen:

»Den hedder SPEOS og indeholder et lydkunstværk af Jakob Schweppenhäuser, Emil Thomsen og Morten Søndergaard,« skrev hun til mig.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu