Læsetid: 9 min.

Al verdens flimmer smadrer ikke kunsten. Men vi bør nok bruge mere end 28 sekunder pr. værk

Vores hjerner tilpasser sig hele tiden, siger hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust, så selv om vi oplever vores virkelighed som mere kaotisk og flimrende end nogensinde, skal hjernerne nok sortere i vigtige og mindre vigtige indtryk. Men, siger han i denne afslutning af vores artikelserie om moderne hjerner: Stor kunst kræver, at man sætter sig ned og fordyber sig – hvis man altså vil have den store oplevelse
»Kunst leger i virkeligheden med det, vores hjerner er skabt til – nemlig at forsøge at sørge for, at der er så lidt støj som muligt. Vores hjerner skal af med støjen, så de kan beskæftige sig med det vigtigste, men kunst bliver ved med at støje,« siger hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust.

»Kunst leger i virkeligheden med det, vores hjerner er skabt til – nemlig at forsøge at sørge for, at der er så lidt støj som muligt. Vores hjerner skal af med støjen, så de kan beskæftige sig med det vigtigste, men kunst bliver ved med at støje,« siger hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust.

Tanja Carstens Lund

21. februar 2020

Der er ét tal, som vi her på kulturredaktionen har talt meget om og tænkt meget over de seneste måneder, hvor vi har skrevet om, hvordan vores hjerner reagerer på alle de mange hastige informationer, vi hver dag fodrer dem med – og hvad det betyder for vores oplevelse af kunst.

Tallet er 28. 

For ifølge en amerikansk undersøgelse bruger museumsgæster i gennemsnit cirka 28 sekunder foran hvert værk, når de går på kunstmuseum. 28 sekunder inklusive den tid, de bruger på at læse den beskrivelse, museets kuratorer har skrevet på skiltet ved siden af værket.

Det er ikke ret længe, men det er sigende for vores fortravlede, overbelastede hoveder.

Vores grundlæggende spørgsmål i artikelserien har været: Hvad betyder det for den måde, vi oplever kunst på, at vores opmærksomhed er blevet mere flygtig, og at vores koncentrationsevne er kommet under pres?

Vi indledte med at undersøge hjernen, kom vidt omkring og kiggede også på alle de måder, der produceres kunst på til moderne hjerner. Nu afslutter vi artikelserien ved at vende tilbage til hjernen. Hjernen og kunsten.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anders Reinholdt
  • Eva Schwanenflügel
Anders Reinholdt og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Hvordan kan man være sikker på at det rent faktisk ER stor kunst man fordyber sig i og at man ikke bare spilder tiden? Spørg en gallerist eller en kurator eller en kunstprofessor? Hmmmmm.....