Læsetid: 7 min.

Céline Sciamma: »I Frankrig synes de ikke, filmen er noget særligt«

Hendes nye film ’Portræt af en kvinde i flammer’ er årets mest erotiske film: En meditation over lidenskab, kunst og feminisme. Men filmskaberen siger, at hendes hjemland ikke forstår den
Gennem hele sin karriere har Sciamma forsøgt at sparke til denne herskende kultur ved at skabe film, som sætter kvinder forrest og i centrum. Nu gør hun det med en erotisk film om en kærlighedsaffære mellem en 1700-tals adelskvinde og den kvinde, som er hyret til at male hendes portræt

Gennem hele sin karriere har Sciamma forsøgt at sparke til denne herskende kultur ved at skabe film, som sætter kvinder forrest og i centrum. Nu gør hun det med en erotisk film om en kærlighedsaffære mellem en 1700-tals adelskvinde og den kvinde, som er hyret til at male hendes portræt

Julien Bourgeois

25. februar 2020

Céline Sciammas Portræt af en kvinde i flammer (Portrait de la jeune fille en feu) burde komme med en sundhedsadvarsel: ’Denne film kan forårsage ukontrolleret besvimelse’.

Overalt, hvor den franske instruktørs lesbiske romance er blevet vist – i alt 40 filmfestivaler, fra Cannes til Aspen og Zürich – har den skabt en ør, betaget stemning af en karakter, som man ikke vanligvis forbinder med et undertekstet drama om en portrætkunstner fra oplysningstiden.

Verden over har Sciamma været vidne til den lidenskab, hende film sætter fri, »en spænding mellem film og publikum – det er elektrisk. Sådan er det, når man laver en kærlighedshistorie. Man får en masse kærlighed tilbage«.

Eller, det vil sige, med en enkelt undtagelse.

»I Frankrig, der synes de ikke, filmen er noget særligt,« siger Sciamma nøgternt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
  • Eva Schwanenflügel
  • Anders Olesen
ingemaje lange, Eva Schwanenflügel og Anders Olesen anbefalede denne artikel

Kommentarer