Baggrund
Læsetid: 11 min.

Hvordan skal vi overhovedet tage verdens største filmpris alvorligt?

Natten til mandag kulminerer filmprissæsonen med uddelingen af årets oscarpriser, og som det har været tilfældet hvert år i nyere tid, er der ballade om, hvem der er blevet nomineret – og især om dem, der ikke er. Det handler ikke kun om repræsentation, men om, hvem der nominerer – og om de overhovedet ser nok film til at stemme på et oplyst grundlag
Natten til mandag kulminerer filmprissæsonen med uddelingen af årets oscarpriser, og som det har været tilfældet hvert år i nyere tid, er der ballade om, hvem der er blevet nomineret – og især om dem, der ikke er. Det handler ikke kun om repræsentation, men om, hvem der nominerer – og om de overhovedet ser nok film til at stemme på et oplyst grundlag

Sofie Holm Larsen

Kultur
7. februar 2020

Som et forvarsel om, hvad man måske kan forvente sig fra scenen til oscaruddelingen på søndag, beskyldte den amerikanske skuespiller Joaquin Phoenix i søndags oscarakademiets britiske søster, The British Academy of Film and Television Arts, for »systemisk racisme«, da han i London gik på scenen for at modtage akademiets prestigefyldte BAFTA for sin hovedrolle i Joker.

»Vi er nødt til at gøre det hårde arbejde for at forstå systemisk racisme. Det er en forpligtelse for de mennesker, som har skabt og nyder godt af det undertrykkende system, at de også skal rive det ned. Så det er op til os,« sagde han til stort bifald.

For også i år har der været hård kritik af, at så få farvede skuespillere og ingen kvindelige instruktører er nomineret til en Oscar. 

Greta Gerwig ville have været det oplagte valg i instruktørkategorien med sin nye film, Little Women, der endda er nomineret i Bedste Film-kategorien. Det faktum, at Greta Gerwig ikke er nomineret for sin instruktion, og at der kun er en enkelt sort skuespiller blandt de 20 nominerede i fire kategorier (Cynthia Erivo for Kasi Lemmons Harriet), bekræfter i hvert fald, at Academy of Motion Picture Arts and Sciences, AMPAS, der uddeler oscarstatuetterne, endnu ikke er nået derhen, hvor det burde være nået.

Hvor er for eksempel Jennifer Lopez (Hustlers), Awkwafina (The Farewell) og Lupita Nyong’o (Us)? Deres fravær blandt de nominerede underminerer ikke kun oscarprisens troværdighed, men også dens relevans i en foranderlig (film)verden. Og AMPAS’ troværdighedsproblemer står endnu tydeligere, når man ser nærmere på processen bag oscarnomineringerne.

Den amerikanske forfatter Stephen King skrev for nylig en kronik i The Washington Post, hvori han spekulerede over, om de aldrende, hvide medlemmer af akademiet overhovedet havde gidet at se alle de film, der havde en reel chance for at komme i betragtning til en oscarnominering – det drejer sig om cirka 60 film – og om de egentlig havde set en eneste af de film, der var instrueret af sorte instruktører, havde sorte skuespillere i hovedrollerne og handlede om det at være sort i USA.

VM i film

Helt fra begyndelsen i 1929 har Oscaruddelingen været tænkt som Hollywoods promovering og fejring af sig selv. Det har handlet om at fremhæve de bedste og ikke mindst mest succesfulde film og præstationer, der kom ud fra den amerikanske filmbranches kommercielle centrum. 

Det gør det sådan set stadig, og selv om mange fremragende film og skuespillere har vundet oscarstatuetter, er kunsten altid kommet i anden række, ligesom film fra resten af verden kun med tiden har fået plads ved de riges bord, fordi fokus så entydigt har været på USA.

Men verden er ikke den samme i dag som for 20-30-40 år siden, og Hollywood ikke længere så klart defineret en størrelse.

Amerikanske film produceres over hele landet, ja, over hele verden, og pengene kommer i lige så høj grad fra Europa og Asien, som de kommer fra USA – det samme gør indtjeningen – og de gamle studier i selve filmbyen bruges i dag i højere grad til tv-produktioner end til film.

Samtidig fylder diskussioner om kønsulighed og repræsentation meget i filmbranchen verden over og ikke mindst i Hollywood og i Oscarakademiet, der begge stadig domineres af midaldrende, hvide mænd.

Oscarprisen er dog stadig den største og vigtigste af verdens mange filmpriser, og uddelingen afslutter den såkaldte ’awards season’, prissæsonen, som også består af utallige andre prisuddelinger: Golden Globes, Screen Actors Guild Awards, Directors Guild of America Awards, BAFTA.

Man kan argumentere for, at årets vigtigste filmfestivaler – Sundance, Berlin, Cannes, Venedig, Toronto – også er en del af et kredsløb og et økosystem, der kulminerer hvert år i februar-marts, når oscarstatuetterne uddeles. Oscaruddelingen er det uofficielle verdensmesterskab i film.

Absurd diskussion

Skuespilleren Tracey Letts har i et interview luftet nogle af de samme mistanker som Stephen King og samtidig en forundring over, hvem der rent faktisk er blevet nomineret.

»Vær rar ikke at fortælle mig, at det skyldes, at det er en film om kvinder,« sagde han sidste år til Vanity Fair, da det kom frem, at meget få mænd dukkede op til akademiets visninger af Little Women – som Letts selv har en rolle i.

»Det er utroligt, at vi stadig har den skide diskussion, hvor film af mænd, om mænd og for mænd som udgangspunkt betragtes som det mest normale. Og kvinders film befinder sig i en adskilt, ulige kategori. Det er absurd.«

Der er dog tegn på, at tingene har udviklet sig, også i AMPAS. Det er årets helt store oscaroverraskelse, sydkoreanske Bong Joon-ho og hans opsigtsvækkende, kritikerroste Parasite, et godt eksempel på.

Filmen vandt Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes sidste år og er nu en af frontløberne i oscarræset. Det er ganske usædvanligt, at en så eksotisk film på den måde kan bryde igennem den, synes det ofte, uigennemtrængelige mur til de traditionelt tænkende akademimedlemmer. Det er flertallet, der bestemmer, og flertallet er sjældent særlig eventyrlystent.

AMAPAS har i de seneste år været igennem en markant foryngelseskur og fået mange flere kvindelige, ikkeamerikanske og ikkehvide medlemmer, og det betyder i hvert fald på papiret, at det ikke kun er de mest populære og konventionelle engelsksprogede film, der har en chance for at vinde en Oscar.

Filmprisers magt

Spørgsmålet er, hvad det er for en magt, som de, der uddeler priserne, giver videre til dem, der modtager dem.

Filmpriser, ikke mindst Oscars, kan være med til at sikre film, skuespillere og filmfolk en synlighed, som de måske ellers ikke ville få, og det kan have en positiv afsmitning på billetsalg og karriere.

En Oscar kan åbne ellers hermetisk lukkede døre i den engelsksprogede filmbranche. Det kan danske filmfolk som Bille August, Anders Thomas Jensen, Nikolaj Arcel, Thomas Vinterberg og Susanne Bier tale med om. De har alle haft mulighed for at arbejde i og omkring Hollywood efter deres oscareventyr.

Alle prisuddelinger har dog de samme udfordringer i forhold til troværdighed og relevans: uafhængighed, medlemssammensætning og medlemmernes vilje og tid til at se de film, der skal nomineres og siden stemmes på. Det gælder Oscarprisen og Golden Globes, der uddeles af udenlandske journalister i USA, og det gælder Robertprisen, den danske Oscar, der uddeles af Det Danske Filmakademi, og Bodilprisen, der uddeles af Danske Filmkritikere.

Store udfordringer

Carey Mulligan, der var nomineret til en Oscar for sin hovedrollepræstation i Lone Scherfigs An Education (2010), sagde i sidste uge til branchebladet Variety, at AMPAS må finde på en måde, hvorpå man kan sikre sig, at medlemmerne ser de film, de skal stemme om – sådan som man tidligere gjorde det i for eksempel Bedste Dokumentarfilm-kategorien og Bedste Internationale Film-kategorien.

»Jeg mener ikke, at man kan se de film og så synes, at de ikke fortjener anerkendelse,« sagde Carey Mulligan med henvisning til Hustlers, The Farewell, Little Women og Harriet.

De er alle instrueret af kvinder, handler om kvinder og har kvinder i hovedrollerne og har fået forbavsende få nomineringer, om nogen overhovedet, selv om der er bred enighed om, at det er gode og vigtige film.

»Det er nødvendigt, at de bliver set. Jeg spekulerer over, om systemet virker, når man får tilsendt 100 screenere (filmselskaberne sender deres film til akademimedlemmerne i håb om at få en oscarnominering, red.). Måske skulle man ikke have lov til at stemme, medmindre man kan bevise, at man har set hver eneste af dem. Der burde være en prøve.«

Et krav om, at medlemmerne af AMPAS skal bevise, at de har se alle film, før de kan nominere og stemme, er ikke nogen garanti for, at det er de bedste og kunstnerisk mest interessante film, der vinder. Men hvis det kombineres med akademiets fortsatte fokus på processen bag prisuddelingen – ikke mindst på at udvide og gøre medlemsskaren mere mangfoldig og repræsentativ – vil det kun styrke Oscars troværdighed og betydning, og så vil man endelig kunne nyde det store prisshow uden også at skulle tænke over dets mangler.

Hurtigguide til filmpriserne: Hvem sætter pris på hvad og hvordan?

Bodil

Uddeles af Danske Filmkritikere og er opkaldt efter to af dansk films store kvinder, Bodil Ipsen og Bodil Kjer. Den hvide porcelænsstatuette er skabt af tegner Ebbe Sadolin og billedhugger Svend Jespersen og blev første gang uddelt i 1948. Det er således 73. gang, at prisuddelingen finder sted i år – den 29. februar på Folketeatret. Der bliver uddelt mellem 12 og 14 bodilpriser hvert år.

Stemmeafgivning: I dag er der 47 medlemmer af Danske Filmkritikere, og alle medlemmer er med til at stemme om, hvilke film og præstationer der skal nomineres og siden have priserne. Undtagelser er manuskriptprisen, dokumentarfilmprisen, fotografprisen og scenografiprisen, hvor særligt nedsatte udvalg ser film/læser manuskripter og finder vinderen. Alle foreningens medlemmer kan foreslå modtagere af Æres-Bodil og Sær-Bodil. Forslagene diskuteres, og så stemmer medlemmerne på en af kandidaterne.

Styrker: Samtlige medlemmer får mulighed for at se de danske film, de har misset i løbet af året, inden der skal nomineres. Bodilprisen er uafhængig af den danske filmbranche og uddeles af kritikere, der er vant til at vurdere og forholde sig til film på kunstneriske præmisser.

Svagheder: Kritikerne er travle mennesker, og det kan være svært for dem at få set alle film i løbet af et år. Det kan især gå ud over de smalleste af de amerikanske og ikkeamerikanske film. Hvis ikke alle medlemmer dukker op til nomineringsmødet – eller sender en liste med sine bud – kan prisen miste sin opbakning og dermed også troværdighed.

Robert

Det danske svar på oscarprisen uddeles af Det Danske Filmakademi, der blev stiftet i 1982. Det er billedhuggeren Robert Jacobsen, som både har skabt og lagt navn til statuetten. Der blev uddelt robertpriser i 29 forskellige film- og tv-kategorier i 2019.

Stemmeafgivning: For at komme i betragtning til en robertpris skal et produktionsselskab tilmelde sin film/tv-serie hos Filmakademiet. De cirka 2.500 medlemmer af Filmakademiet er inddelt efter funktioner, og det er instruktører, der nominerer instruktører, skuespillere, der nominerer skuespillere, fotografer, der nominerer fotografer etc. Alle medlemmer kan nominere i Bedste Film-kategorien, og alle medlemmer kan stemme i alle kategorier. Det er Filmakademiets bestyrelse, der afgør, hvem der skal have en Æres-Robert.

Styrker: Det er kyndige branchefolk og filmhåndværkere, som nominerer filmene og finder vinderne. Filmakademiets store medlemsskare og de mange priser sikrer, at en bred vifte af film bliver nomineret og har en reel chance for at vinde en af priserne.

Svagheder: Robertprisen er en branchepris, og der er en risiko for, at Filmakademiets medlemmer stemmer på dem, de kender eller godt kan lide. Samtlige 2500 medlemmer forventes at se årets nominerede film, inden de stemmer, både de danske og de udenlandske, men det er umuligt at sikre, selv om Filmakademiet ligesom kritikerne gør de danske film tilgængelige for medlemmerne.

Golden Globes

Uddeles af The Hollywood Foreign Press Association, HFPA, der blev stiftet i 1943. Foreningen består af 93 journalister fra hele verden, som rapporterer om amerikansk film og tv i deres respektive, nationale medier. Prisen regnes for at være den næstvigtigste af de amerikanske filmpriser. HFPA uddeler priser til film og tv-serier, og der skelnes i flere kategorier mellem drama og komedie/musical. Til gengæld uddeles der ikke Golden Globes i mere tekniske kategorier som fotografi, klip, kostumer etc.

Stemmeafgivning: Film og tv-serier skal tilmeldes Golden Globes, og alle medlemmer kan både nominere og stemme.

Styrker: Opdeling af priser i hhv. musical/komedie og drama giver mulighed for at uddele flere priser og dermed fordele dem mere bredt end til mange andre prisuddelinger.

Svagheder: Opdelingen i hhv. musical/komedie og drama resulterer i bizarre situationer, hvor et drama som The Martian kategoriseres som komedie. HFPA er flere gange blevet beskyldt for en slags korruption, fordi medlemmerne kurtiseres af filmselskaber, og for at være alt for tæt på de mennesker, de skriver om, hvilket skader deres journalistiske, kritiske integritet.

Oscar

Uddeles af The Academy of Motion Picture Arts and Sciences, AMPAS, der blev stiftet i 1927. De første oscarpriser blev uddelt i 1929, og i år uddeles de for 92. gang. I dag har AMPAS cirka 10.000 medlemmer, og der uddeles priser i 24 kategorier. Den 3,9 kilo tunge oscarstatuette, der forestiller en gylden ridder, som holder et sværd, er formgivet af George Stanley efter en tegning af Cedric Gibbons.

Stemmeafgivning: Alle aktive medlemmer af AMPAS kan nominere og stemme, men for de fleste kategoriers vedkommende gælder det, at man kun kan nominere inden for den faggren, man selv tilhører. Instruktører nominerer instruktører, klippere nominerer klippere, makeupartister nominerer makeupartister etc. I forhold til Bedste Film-kategorien kan alle nominere. Og alle kan stemme i alle kategorier, undtagen kortfilm, dokumentarfilm og internationale film. De sorterer under særlige nominerings- og stemmeudvalg, som AMPAS nedsætter. Tidligere skulle udvalgenes medlemmer beviseligt deltage i en af de officielle visninger i New York, Los Angeles og London for at kunne stemme, men i dag får de tilsendt screenere med filmene.

Styrker: Oscaruddelingen er årets største filmfest, og millioner af mennesker verden over ser med. Det gør prisen til en magtfaktor i sig selv, og en nominering og en statuette kan gøre underværker for en films videre liv eller en skuespiller og filmarbejders karriere. Skal man på scenen og sige tak, har man mulighed for at gøre et stort publikum opmærksom på noget, man brænder for. Kønsulighed og manglende repræsentation i filmbranchen har været varme kartofler i de seneste år. Det gør opmærksom på branchens indbyggede problemer og skubber udviklingen i en positiv retning.

Svagheder: De største filmselskaber har råd til at lave massive annoncekampagner for deres film, hvorfor nogle film og præstationer er mere synlige end andre. Reglerne er dog strammet op i forhold til tidligere, hvor filmselskaberne nærmest forsøgte at købe sig til stemmer med alskens luksus. Selv om det er blevet bedre i de senere år – takket være en målrettet indsats fra AMPAS’ side – består medlemsskaren stadig i overvejende grad af hvide, midaldrende mænd, hvorfor kvindelige filmskabere og ikkehvide skuespillere har svært ved at blive nomineret.

Oscaruddelingen finder sted natten til mandag dansk tid og sendes direkte på TV 2.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her