Læsetid: 16 min.

Ny forlagsdirektør: »Gutkind skal også være her om 100 år. Det lyder måske højtravende, men det er ambitionen«

Det er opbrudstider i forlagsbranchen, hvor nye digitale medier og gamle kapitalstærke aktører er i fuld gang med at ommøblere landskabet. Ud af asken på det hedengangne Rosinante er senest sprunget et nyt skønlitterært forlag: Gutkind. Forlagets direktør Jacob Søndergaard er opsat på at bevise, at han kan føre et mellemstort kvalitetsforlag til succes
»Jeg kommer ikke fra noget højborgerligt eller højintellektuelt miljø, men fra et jævnt oplyst lærerhjem, og den position antager jeg vel også i det danske forlagslandskab. Jeg er ingen åndsfyrste, men jeg er et almindeligt belæst og interesseret menneske, som forsøger at være en god samfundsborger – også i kraft af mit arbejde, for jeg mener, at det job, jeg har påtaget mig, kommer med et ansvar, og det ansvar løfter jeg med nogle højskoleidealer i bagagen, selv om jeg aldrig selv har gået på højskole. Jeg er drevet af et folkeoplysningsprojekt og en forestilling om, at litteraturen og det levende ord, den kulturelle samtale, skal findes i befolkningen,« siger Jacob Søndergaard.

»Jeg kommer ikke fra noget højborgerligt eller højintellektuelt miljø, men fra et jævnt oplyst lærerhjem, og den position antager jeg vel også i det danske forlagslandskab. Jeg er ingen åndsfyrste, men jeg er et almindeligt belæst og interesseret menneske, som forsøger at være en god samfundsborger – også i kraft af mit arbejde, for jeg mener, at det job, jeg har påtaget mig, kommer med et ansvar, og det ansvar løfter jeg med nogle højskoleidealer i bagagen, selv om jeg aldrig selv har gået på højskole. Jeg er drevet af et folkeoplysningsprojekt og en forestilling om, at litteraturen og det levende ord, den kulturelle samtale, skal findes i befolkningen,« siger Jacob Søndergaard.

Sarah Hartvigsen Juncker

7. februar 2020

Der findes et ord for den uforudsigelige dynamik, som kendetegner kaotiske hændelsesforløb. Man kalder det for sommerfugleeffekten. Ingen kan forudsige, hvad en sommerfugls basken med vingerne vil føre til: alt eller intet. Kaos eller orden. Selv små og ubetydelige begivenheder kan få store og afgørende konsekvenser. Det eneste, man kan være sikker på, er, at når tingene først er sat i bevægelse, så er ingenting længere sikkert.

Det beviser de seneste måneders udvikling i forlagsbranchen.

I september 2019 besluttede Gyldendals direktør Morten Hesseldahl at nedlægge Rosinante & Co som selvstændigt forlag for at lægge det ind under moderforlaget Gyldendal. Ideen var at spare på det uvæsentlige: husleje og administration for til gengæld at skabe råd til det væsentlige: litteraturen og forfatterne.

Men sådan så forfatterne ikke selv på forlagsfusionen. For dem var det ikke ligegyldigt, hvilke redaktører de betroede deres hjerteblod, eller hvilken adresse de kunne kalde deres hjem. De var Rosinanteforfattere og netop ikke Gyldendalforfattere, og de tøvede ikke med at give deres mening til kende:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Erik Winberg
David Zennaro og Erik Winberg anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu