Læsetid: 6 min.

Aflyst koncert skaber debat: Kan symfoniorkestrene rumme den »grimme« musik?

En aflysning af den eksperimenterende komponist Marcela Lucatellis værk »RGBW« kort før uropførsel har i denne uge skabt debat på de sociale medier om, hvorvidt DR og orkestrene giver vækstlaget plads. Vi tager pulsen på den nye kompositionsmusik og taler med tre repræsentanter om det klassiske miljø, der ikke er kendt for sin fornyelsesvillighed
5. marts 2020

Marcela Lucatelli er en lovende ung komponist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Hun skriver uregerlig musik, der får symfoniorkestre til at skratte som rustne maskiner, så det slet ikke er til at forstå, at de samme instrumenter også kan spille skønklang a la Mozart.

Hendes nye kompositionsværk, »RGBW«, skulle have været opført på denne uges Pulsar-festival, en festival for ny kompositionsmusik, der afholdes i samarbejde mellem Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og DR SymfoniOrkestret. Men en uge før premieren blev hendes værk taget af programmet. 

Ifølge DR SymfoniOrkestret skyldes udsættelsen »opførelsestekniske vanskeligheder«. Komponisten selv, derimod, mener, at værket sagtens kan opføres, men at orkestret ikke ønsker at samarbejde med hende. Hun opfatter aflysningen som et udtryk for et mere grundlæggende problem: At de store orkestre er ikke villige til at spille ny og udfordrende musik.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anker Heegaard
Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu