Interview
Læsetid: 2 min.

Forperson for Danske Filmkritikere: De seneste ti år er der kommet flere kvindelige filmkritikere, men nu stagnerer det

Langt størstedelen af dansk filmkritik skrives af mænd, viser en ny, europæisk undersøgelse. Nanna Frank Rasmussen, forperson for Danske Filmkritikere, genkender resultatet blandt sine medlemmer og mener, at det kræver en aktiv indsats at ændre den skæve kønsfordeling
»Man ændrer kun tingenes tilstand, hvis man aktivt arbejder for at udligne den skæve kønsfordeling på området og insisterer på, at kønnet ikke er afgørende for fagligheden. Og heri ligger paradokset. For i det øjeblik, man organiserer sig i kvindenetværk, kommer man til at signalere, at kønnet er vigtigere end fagligheden. Det er det ikke. Tværtimod.« skriver Nanna Frank Rasmussen.

»Man ændrer kun tingenes tilstand, hvis man aktivt arbejder for at udligne den skæve kønsfordeling på området og insisterer på, at kønnet ikke er afgørende for fagligheden. Og heri ligger paradokset. For i det øjeblik, man organiserer sig i kvindenetværk, kommer man til at signalere, at kønnet er vigtigere end fagligheden. Det er det ikke. Tværtimod.« skriver Nanna Frank Rasmussen.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Kultur
4. marts 2020

– Nanna Frank Rasmussen, undersøgelsen fra ligestillingsinitiativet Collectif 50/50 viser en skæv kønsfordeling blandt filmanmeldere. I danske medier er en tredjedel af filmanmeldelserne skrevet af kvinder, viser undersøgelsen. Genkender du som forperson for Danske Filmkritikere denne fordeling?

»Ja, den er meget tydelig blandt vores medlemmer,« siger Nanna Frank Rasmussen.

– Hvad tænker du om det?

»Jeg tænker, at vi er langt fra den ligestilling, der bør være. For det er vigtigt, at der hersker mangfoldighed og diversitet både blandt dem, der laver filmene, og blandt os, der med vores kritik definerer, hvad den gode film er.«

– Undersøgelsen giver et tidsbillede af, hvem der er blevet anmeldt, og hvem der har anmeldt i den danske filmbranche fra oktober 2018 til september 2019. Hvordan har andelen af kvindelige anmeldere ændret sig over tid?

»De seneste ti år er der kommet flere kvindelige filmkritikere. Men lige nu stagnerer det. Det skyldes blandt andet mediernes tilstand, hvor færre og færre bliver fastansat som kritikere, og mindre kritik bringes i dagbladene.

Fordi det er mænd, der har siddet på de poster længst, betyder det også, at det er dem, der udfører kritikken. Det siger ikke noget om deres evner eller kvaliteten af det, de laver, men det giver færre muligheder for nye kritikere for at komme til fadet.«

– Nu hvor der er sket et skift, ser du så også en kønsmæssig aldersspredning blandt jeres medlemmer?

»Ja, absolut. For bare 15 år siden var filmbranchen langt mere mandsdomineret, end den er i dag. Der er naturligvis også ældre kvinder blandt foreningens medlemmer, men jeg ser, at den største andel kvinder i forhold til mænd ligger i den yngre ende.«

– Men hvilken betydning har det, hvem kritikerne er?

»Anmeldere er på godt og ondt med til at definere, hvad der er kvalitet, og hvad der er værd at beskæftige sig med, og de er en vigtig stemme i den kulturelle og demokratiske debat. Derfor er det også vigtigt, at der er en kønsmæssig spredning blandt dem. Det kan ikke nytte noget, at der kun er én type anmelder og stemme, der bliver hørt og kan definere, hvad den gode smag er. Jeg er overbevist om, at mænd her har fået en forlomme op igennem historien.«

– Hvor er vi så på vej hen nu?

»Man ændrer kun tingenes tilstand, hvis man aktivt arbejder for at udligne den skæve kønsfordeling på området og insisterer på, at kønnet ikke er afgørende for fagligheden. Og heri ligger paradokset. For i det øjeblik, man organiserer sig i kvindenetværk, kommer man til at signalere, at kønnet er vigtigere end fagligheden.

Det er det ikke. Tværtimod.

Men undersøgelser viser, at det kan have større konsekvenser for kvinder end for mænd at stikke næsen frem online, og det gør sig naturligvis også gældende, når man stiller sig frem som anmelder. Så jeg tror desværre stadigvæk, at man som kvinde har sværere ved at blive set som en autoritet, og derfor er det så vigtigt, at der spreder sig en større debat om og opmærksomhed på kønsfordeling blandt filmkritikere.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Fornuftige fra en anmelder, der selv har måttet mærke, hvad det kan koste at tikke næsen frem i en god sags tjeneste.