Analyse
Læsetid: 5 min.

Hvem er bange for Woody Allen?

#MeToo, ytringsfrihed og stærke følelser. Sagen om udgivelsen af Woody Allens selvbiografi rummer alle disse ingredienser
Efter en uge med massiv kritik har forlaget Hachette bøjet sig,  og aflyst udgivelsen af Woody Allens kommende bog: Apropos of Nothing.

Efter en uge med massiv kritik har forlaget Hachette bøjet sig,  og aflyst udgivelsen af Woody Allens kommende bog: Apropos of Nothing.

MIGUEL MEDINA

Kultur
13. marts 2020

I mange år har rygtet om en kommende selvbiografi af Woody Allen løbet kloden rundt. En selvbiografi, som måtte anses for en ren lækkerbisken og en selvskreven udgivelse for ethvert forlag.

Sådan er det ikke længere. Siden #MeToo er den udgivelse begyndt at virke mere og mere usandsynlig. Ikke desto mindre blev det forrige onsdag annonceret, at Woody Allens selvbiografi Apropos of Nothing skulle udkomme den 7. april på det amerikanske forlag Hachette. Bogen blev annonceret som en omfattende fortælling på over 600 sider om Woody Allens liv, både det personlige og professionelle, og bogen ville gå i dybden med instruktørens arbejde med film, teater, tv mv.

Helt som forventet gik den nyhed ikke stille af sig. De gamle anklager mod filminstruktøren for at skulle have misbrugt hans og Mia Farrows fælles adoptivdatter Dylan Farrow, da hun var syv år gammel, kom igen i fokus. Også selv om Woody Allen pure har benægtet anklagerne, og to af hinanden uafhængige retlige undersøgelser er nået til samme konklusion: at det er usandsynligt, at han skulle have forbrudt sig mod datteren.

Anklagen kan oprindelig føres tilbage til den dramatiske skilsmisse i 1992 mellem Woody Allen og Mia Farrow. Beskyldningen om, at Woody Allen skulle have forgrebet sig seksuelt på Dylan, kom i hvert fald, kort tid efter at Mia Farrow havde opdaget, at eksmanden havde en affære med hendes voksne, adopterede datter, Soon-Yi Previn, og midt under en forældremyndighedssag om deres fælles børn.

Annonceringen af selvbiografien medførte med det samme skarp kritik fra parrets søn, Ronan Farrow, der støtter Dylans anklage, som hun gentog i forbindelse med #MeToo i begyndelsen af 2018. I første omgang forsvarede Hachettes øverste chef Michael Pietsch beslutningen om udgivelsen og sagde til The New York Times, at der var »et stort publikum«, som ønskede at læse Woody Allens historie.

Den udmelding var Ronan Farrow ikke tilfreds med. Han er tidligere selv udkommet på forlaget og opsagde med det samme sin aftale med dem, ligesom en lang række medarbejdere torsdag i sidste uge nedlagde arbejdet i eksplicit sympati, som det hed, med Ronan Farrow, Dylan Farrow og alle dem, der har været udsat for seksuelle krænkelser.

Efter en uge med massiv kritik bøjede Hachette mandag sig, aflyste bogudgivelsen og gav rettighederne tilbage til forfatteren.

Også den beslutning medførte med det samme kritik fra anden side. Eksempelvis fra forfatteren Stephen King, der på Twitter udtalte, at beslutningen om at droppe udgivelsen gjorde ham meget utilpas. Han sagde, at han »som sådan var ligeglad med Mr. Allen. Det er hvem, der næste gang står for skud, som bekymrer mig.«

Og Jo Glanville fra britisk PEN og redaktør for Index on Censorship sagde ifølge The Observer, at hun »altid var bange, når en masse, uanset hvor lidt eller meget belæst, udøver magt uden ansvarlighed, proces og mulighed for indsigelse. Det skræmmer mig meget mere end udsigten til, at Woody Allens selvbiografi rammer boghandlerne.«

Nu ser USA og Europa ikke nødvendigvis helt ens på disse sager. Rettighederne til Woody Allens selvbiografi var allerede købt af flere europæiske lande, heriblandt Tyskland og Frankrig. I Tyskland var bogen planlagt til at skulle udkomme den 7. april, altså samme dag som den amerikanske, på forlaget Rowohlt. Indtil mandag holdt man fast i beslutningen om udgivelse, men så lød det på forlagets hjemmeside, at bogen er »udskudt på ubestemt tid«.

Altså ikke aflyst. Foreløbigt.

Det skete, efter at en række af forlagets øvrige forfattere i et åbent brev til Rowohlt-ledelsen havde protesteret mod udgivelsen. »Vi har ingen grund til at tvivle på Woody Allens datter Dylan Farrow,« skrev forfatterne og mente, at Rowohlts fremgangsmåde var uetisk og udtryk for en mangel på forståelse for ofre for seksuelle overgreb. Forfatterne slog et kraftigt slag for, at forlaget valgte samme strategi som Hachette i USA.

I Frankrig er det forlaget Stock, der står for udgivelsen, planlagt til den 29. april. Forlaget har foreløbig til trods for Hachettes aflysning, og at Stock er en filial af Hachette, holdt fast i planen om at udgive bogen i Frankrig.

Forlagets chef Manuel Carcassonne sagde mandag til Le Point Magazine, at »den amerikanske situation er ikke vores«. Og han tilføjede: »Det er trist, at den beslutning blev taget – trist for ytringsfriheden – men helt forståeligt i amerikansk sammenhæng.«

Den amerikanske sammenhæng er givet anderledes, men som James McAuley tirsdag skrev i The Washington Post, så ændrer den franske sammenhæng sig også – og hurtigt i disse uger. Her tænkes ikke mindst på bogen Le Consentement af Vanessa Springora, hvor hun skriver om ’forholdet’ med den franske forfatter Gabriel Matzneff i 1980’erne, hvor hun kun var tretten år, og han var i halvtredserne.

Matzneff havde i mange år i dagbogslignende udgivelser beskrevet sit seksuelle forhold til purunge piger og drenge og haft en masse fans på den konto, herunder den tidligere franske præsident François Mitterrand. #MeToo-bevægelsen fortsætter her i 2020 med at nyformulere begreberne om seksuelt misbrug, krænkelse og samtykke, og kunstneren er ikke længere hævet over andre, og kunsten kan ikke længere ses løsrevet fra kunstneren. Senest er der de højlydte protester i forbindelse med César-filmprisen til Roman Polanski og forfatterens Virginie Despentes vrede indlæg, som vi bragte i sidste uges tillæg.

Manuel Carcassonne ville ikke kommentere på, hvorvidt Woody Allens bog forholdt sig til beskyldningerne om seksuel krænkelse fremført af Dylan Farrow, og sagde, at folk måtte vente og se. »Hvad jeg kan sige er, hvilket allerede er kendt, at kunstneren blev helt renset ad to omgange af amerikansk ret, af juridiske eksperter og af psykiatere.« Og han slutter: »Det er min overbevisning, at Woody Allen er helt uskyldig i anklagerne imod ham.«

Hvad så med Danmark? Forlagschef hos Politikens forlag Kim Hundevadt fortæller til DR, at forlaget fik tilbudt bogen via en underagent, men de valgte at takke nej til selvbiografien. Han siger: »Vi har ikke været inde i en egentlig publicistisk snak omkring bogen, da vi ville have takket nej alene ud fra de kommercielle overvejelser, men sagen har da gjort, at vi har haft i baghovedet, at det kunne være op ad bakke, hvis vi takkede ja til den.«

Meget tyder dog på, at Gyldendal rigtig gerne ville have udgivet bogen. Og hvis de havde haft rettighederne på hånden, så ville de også som franskmændene have holdt fast. I hvert fald ifølge forlagets litterære forlagschef Simon Pasternak, der mandag aften på Facebook postede:

»Okay – her er min holdning. Det holder ikke, at Hachette trækker Woody Allens bog efter pres og tweets. Om man vil udgive en bog, må man jo som forlag selv bestemme ud fra de kriterier, man nu har, men hvis man har vurderet, at det var en vigtig og relevant bog i sidste uge, så må man stå ved sin beslutning. Nu censurerer man af de forkerte grunde. For er bogen dårligere i dag end i går? Næppe. Er der kommet nye oplysninger siden i torsdags. Ikke så vidt jeg kan se. Det var bare det.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Christian de Thurah

Politikens undskyldning er mærkelig. Mon ikke der ville være en ret stor interesse for at læse Woody Allens selvbiografi i Danmark?
Der må være andre grunde.