Feature
Læsetid: 5 min.

Kultur i en coronatid: »Vi spritter og spritter som aldrig før«

Overalt i samfundet har coronavirussen ført forandringer med sig. Det gælder også i kulturlivet, hvor aflysninger og begrænsninger på udstillinger og teaterstykker præger dagsordenen. Information aflagde kulturlivet et besøg på en tirsdag, der bød på ny køkultur med en meters afstand og håndsprit i stride strømme – lige fra Statens Museum for Kunst til DGI-byens bowlinghal. Dagen efter blev Danmark lukket ned
På Statens Museum for Kunst i København indførte de tirsdag øgede restriktioner på, hvor mange mennesker, der måtte være på museet af gangen, og vagter holdt øje med antal og at de besøgende holdt behørig afstand. Her er det besøgende ved den populære Anna Ancher-udstilling. Torsdag blev museet helt lukket.

På Statens Museum for Kunst i København indførte de tirsdag øgede restriktioner på, hvor mange mennesker, der måtte være på museet af gangen, og vagter holdt øje med antal og at de besøgende holdt behørig afstand. Her er det besøgende ved den populære Anna Ancher-udstilling. Torsdag blev museet helt lukket.

Kultur
13. marts 2020

En kvinde i orange og gult tøj lægger de sorte høretelefoner og iPad’en med små fortællinger om Anna Ancher fra sig på bordet foran sig og gnider hænderne med en klat desinficerende væske fra den lille tube i håndtasken. I rummet ved siden af nøjes en mand med at sætte pegefingeren på indgangsdøren af glas for at komme ind at se den populære kunstudstilling på Statens Museum for Kunst.

Coronavirussen har her tirsdag endnu ikke holdt alle besøgende væk fra museet, men man har sat nye begrænsninger for antallet af gæster. Højst 900 personer i huset ad gangen og 200 i den aktuelle særudstilling, mod 350 tidligere.

Af samme grund har det også været nødvendigt at sætte informationstavler om god køkultur op; »Hold afstand i køen,« står der ved receptionen ved siden af en bøtte håndsprit. Der skal cirka være en meter mellem hver besøgende, og det håndhæves af en vagt, som også er blevet udstyret med en gammeldags kliktæller for at holde øje med antallet af mennesker. 

»Konsekvensen af virussen har foreløbigt ikke været direkte målbar i vores besøgstal. Vi følger selvfølgelig nøje med i udviklingen og tager løbende stilling til, om vi skal tage yderligere forholdsregler. Vi informerer gæsterne om sundhedsmyndighedernes anbefalinger og har opfordret vagterne til at henstille til hosteetiketten,« siger vicedirektør og administrationschef, Anne Bak Hansen, der den seneste tid har bestilt knap 100 store flasker håndsprit hjem og nu også har større standere på vej.

The show must go on

De seneste uger har corona ikke kun haft konsekvenser for flytrafik og verdensøkonomi, men alle steder, hvor mange mennesker er samlet, ikke mindst kulturlivet, som efter statsministerens pressemøde onsdag aften nu nærmest er lukket ned.

På Det Kongelige Teater i København valgte man før dette at halvere publikumsantallet i Operaen, på Gamle Scene og i Skuespilhuset for at reducere smittefare. Det betyder, at kun hvert andet sæde benyttes, så publikum har god plads mellem sig.

Situationen ændrer sig alle vegne time for time. Tirsdag aften, da Information er ude for at observere, hvordan coronavirussen påvirker kulturlivet, er der netop på grund af coronamistanke tikket en meddelelse ind på nogle af de forventningsfulde gæsters telefoner om, at Skuespilhusets Mutter Courage, den ene af aftenens to forestillinger, er blevet aflyst. 

»Vi tager ingen chancer. Selv om smittefaren er helt ude i ottende potens, så er det den vej, det går lige i øjeblikket, desværre,« siger Magnus Restofte, der er kommunikationsdirektør i Det Kongelige Teater. Han understreger, at det ikke er en medarbejder på produktionen, men en ægtefælle der måske har været i kontakt med en, der er smittet. 

Ikke alle gæster har nået at se beskeden i tide. Nogle er mødt op til et smilende personale inde bag svingdøren, som nu kan orientere dem om situationen og stikker dem en seddel med informationer. En af dem er Finn Kjeldsen, der er rejst hele vejen fra Ringe på Fyn. Han sad midt i sin middag i Skuespilhusets restaurant, da han fik beskeden.

»Jeg blev enormt skuffet. Slet og ret. Nu skal jeg bare hjem på hotelværelset, så jeg ville da ønske, at jeg havde taget en god bog med, men jeg prøver nok at finde en udstilling i morgen i stedet,« siger han og forsvinder ud i det mørke regnvejr. 

Fra scenekanten er det en anderledes oplevelse at stå over for bogstaveligt talt halvtomme sale. Men det mener Magnus Restofte dog ikke går ud over forestillingens kvalitet.

»Min fornemmelse er, at kunstnerne har accepteret, at de lige for tiden ikke kan få suset at mærke fra en fuld sal. Til gengæld er det, som om publikum har tænkt, at de så må klappe, grine og sukke lidt højere.«

Den anden forestilling i huset, Richard III, er fortsat på programmet, men skal foregå med halvtom sal.

En kvinde og hendes søn er enige om, at det bliver en anderledes oplevelse.

»Det bliver lidt mærkeligt at sidde der med et tomt sæde imellem os. Vi plejer at sidde og hviske lidt til hinanden om forestillingerne, så i dag bliver det nok lidt en oplevelse i én selv,« siger sønnen, og griner lidt ad, at hans mor har udstyret ham med poser til hænderne for at undgå bakterier på dørhåndtagene.

Kronede dage i bowlinghallen

I bowlinghallerne i DGI Byen i København er der stillet de efterhånden obligatoriske håndspritsflasker op på alle borde og langs baren.

En børnefødselsdag er i gang på en af banerne, og hverken de voksne eller drengene, der konkurrerer om at lave det sejeste trickskud, virker synderligt bekymrede. Over højttalerne spiller Shaggys hit »It Wasn’t Me«, og bowlingkugler i lyserød, limegrøn og mat gul skifter hurtigt hænder.

Medarbejderne er blevet instrueret i at holde afstand og spritte af, og DGI Byen nåede at få bestilt et stort lager af håndsprit hjem, inden efterspørgslen blev for stor.

Bowlinghallen har haft fuldt booket på alle baner hele weekenden, og en af medarbejderne i cafeen vurderer, at hvis de havde haft tre gange så mange baner, så havde de også været booket. »Det er især virksomhederne, der ringer ind og aflyser deres arrangementer. Men de private tænker ’hvad skal vi så lave?’ og tager ud og bowler i stedet,« siger Anne Lisberg, der er kommunikationsansvarlig i DGI Byen. Men situationen ændrer sig hele tiden efter myndighedernes anbefalinger.

En bowlende kvinde siger, at hun har overvejet, om man i coronavirussens anledning skulle holde sig til en enkelt bowlingkugle. Andre gæster siger, at de slet ikke før nu havde overvejet, at de fælles kugler og fodformede lejesko kunne være smittespredere. En anden ærgrer sig over, at hun glemte sin nyindkøbte kasse med latexhandsker derhjemme, ellers ville hun have delt bowlinghandsker ud.

Ved banerne tager en mand en bowlingkugle med mærket 12 kg op i hånden. Han finder håndspritten frem og begynder at pumpe den gennemsigtige væske ned i kuglens tre fingerhuller. Han bowler og får ikke strike denne gang, men forhåbentlig heller ikke coronavirus. Som en af cafeens ansatte siger: »Vi spritter og spritter som aldrig før her i bowlinghallen.«

Bodil Skovgaard Nielsen har studiejob på SMK og har derfor ikke bidraget til den del af artiklen. 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her