Læsetid: 4 min.

Når teatrene er lukket, må man stikke Trine Dyrholm i ørerne derhjemme

Hvordan stiller man bedst muligt sit behov for levende dramatik, når teatrene er lukket på ubestemt tid? Informations teateranmelder blev sat til at afprøve hørespil i podcastform
En stor del af AKT1’s hørespil er i den eksperimenterende ende af fortælleskalaen, men når det kommer til hjemmelytningen, er Informations teateranmelder mest til en mere klassisk storytelling. En fremadskridende handling eller et kort indblik i menneskers liv – som for eksempel Josefine Klougarts ’Besøg’, hvor Trine Dyrholm – her fotograferet ved lydprøverne til hørespillet – kommer på uanmeldt besøg hos Lærke Schjærff Engelbrecht.

En stor del af AKT1’s hørespil er i den eksperimenterende ende af fortælleskalaen, men når det kommer til hjemmelytningen, er Informations teateranmelder mest til en mere klassisk storytelling. En fremadskridende handling eller et kort indblik i menneskers liv – som for eksempel Josefine Klougarts ’Besøg’, hvor Trine Dyrholm – her fotograferet ved lydprøverne til hørespillet – kommer på uanmeldt besøg hos Lærke Schjærff Engelbrecht.

Jesper Hyuk

4. april 2020

Da jeg kom hjem fra teatret mandag den 9. marts, vidste jeg ikke, at det var min sidste teaterforestilling i en rum tid. Få dage efter dukkede en ny – ganske vist midlertidig – virkelighed op, der har temmelig stor indflydelse på mit arbejdsliv som teaterkritiker og -elsker, der er vant til at gå i teatret op mod fire gange hver eneste uge.

Teatrene er lukket. På ubestemt tid. Og overraskende hurtigt gennemlever jeg nu en abstinensfornemmelse. Hvordan stiller jeg min teatersult midt i undtagelsestilstanden? Jeg søger andre græsgange, og en oplagt mulighed er tilbuddene fra AKT1 – Danmarks lydteater.

I krydsfeltet mellem teater og lydbøger

AKT1, der har eksisteret siden 2013, skaber podcastbare, korte hørespil, som altid er optaget i ét langt, uredigeret take. På nogle punkter minder AKT1 om det, der hos DR hedder Radiodrama (i gamle dage Radioteatret) – bare uden radioen og serieformatet. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Michael Svennevig
  • Steffen Gliese
Michael Svennevig og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Før RadioDramas sidste triste tid var DR fyldt med radioteater, nyt hver uge i årtier igennem. Nogle af disse - og det var nu ikke serier, der var det mest prævalente, selvom det fortrinsvis er dem, der er digitaliserede- kan stadig høres på dr.dk/bonanza, søg på radioteater.
Det lader til, at digitalisatorerne i høj grad har været enige med Trine Wøldiche og valgt naturalismens store dramatiker Henrik Ibsen; men der er også mange forfattere fra tiden op til afdelingens næsten-forsvinden med det nye årtusind.