Læsetid: 7 min.

Stjerneforfatter: »Livet og skriften har for mig de samme regler, strukturer – og den samme morale«

Rachel Cusk har med sin ’Omrids-trilogi’ fornyet romankunsten med nye fortælleformer, men vejen dertil var svær. Efter hadefuld kritik følte hun sig udslettet og mistede interessen for overhovedet at have et selv, men samtidig var det netop det, der gav hende en helt ny ide
Rachel Cusk har med sin ’Omrids-trilogi’ fornyet romankunsten med nye fortælleformer, men vejen dertil var svær. Efter hadefuld kritik følte hun sig udslettet og mistede interessen for overhovedet at have et selv, men samtidig var det netop det, der gav hende en helt ny ide

Ulf Andersen

27. marts 2020

STIFFKEY, Storbritannien – »En af mine stærkeste sider er ærlighed,« siger Rachel Cusk. »Det har dog ikke ligefrem hjulpet mig til et bedre liv. Hvis man gerne vil være en, som andre holder af, skal man nok ikke skrive den slags ting.«

»Men den eneste måde, som jeg kan skrive på, er ved at leve, hvad jeg skriver. Livet og skriften har for mig de samme regler, strukturer – og den samme morale,« fortsætter Rachel Cusk.

»Jeg er intenst optaget af menneskers samliv. Men når jeg har skrevet meget om smerte og had, har jeg samtidig fået meget smerte og had tilbage. Jeg hader at være så sårbar. Hvad er det ved min skriveproces, som skaber en så stor sårbarhed?«

I disse år begejstrer Rachel Cusk en hel litterær verden. Omrids-trilogien – der består af romanerne Omrids, Transit og Kudos – har fået kritikere til at gribe ud efter store ord om, at dette er en fornyelse af romanformen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu