Interview
Læsetid: 5 min.

Animal Crossing hitter: »Det er ligesom dagligdagen, men endnu bedre, mere fredfyldt og nuttet«

Et hyggeligt Nintendo-spil uden konflikter, modstandere eller overordnede missioner har siden udgivelsen 20. marts fået massiv succes. Måske fordi ’Animal Crossing: New Horizons’ kombinerer nogle velkendte strukturer med behagelige afvigelser fra virkeligheden
’Animal Crossing’ er egentlig et gammel spil, men en ny version har fået dets popularitet til at vokse.

’Animal Crossing’ er egentlig et gammel spil, men en ny version har fået dets popularitet til at vokse.

Nintendo

Kultur
29. maj 2020

Over 13 millioner mennesker har siden 20. marts købt sig adgang til deres egen virtuelle ø.

Her kan de i ro og mag plukke træernes frugter og bær, lede efter fossiler på stranden, hygge sig med indretning og udbygning af deres hus og sludre med naboerne, der kommer i forskellige dyreskikkelser, og som alle sammen er udstyret med en godmodig personlighed. Der er ikke andre mål end dem, man selv sætter sig, og man er helt selv herre over, hvordan man vil indrette sine omgivelser.

Nintendospillet Animal Crossing er næsten tyve år gammelt, men den nyeste version, Animal Crossing: New Horizons, er den hidtil mest succesfulde.

Mens den globale coronapandemi formentlig har øget behovet for nervedulmende aktiviteter, har den medfølgende nedlukning rundt omkring frigjort en masse tid derhjemme til at bruge på videospil.

At spillet foregår i realtid, gør det kun ekstra vanedannende. Man kunne ske at gå glip af de påskeæg, der i april var gemt rundt omkring, af kirsebærtræernes blomstring eller solnedgangen. Og hvis man ikke taler nok med de dyrefigurer, der bor på ens ø, risikerer man, at de flytter væk.

Intet Nintendospil har solgt så godt i løbet af den første måned som Animal Crossing: New Horizons, som endda kun kan spilles på det japanske spilfirmas egen spillekonsol, Nintendo Switch.

Kendte mennesker som den amerikanske skuespiller Elijah Wood har ladet sin avatar (dvs. den figur, der repræsenterer ham selv i spillet) besøge sine fans på deres øer. Det amerikanske kongresmedlem Alexandria Ocasio-Cortez har også aflagt nogle af sine twitterfølgere en visit.

Den blanding af tryghed, frihed og lyse farver, som Animal Crossing: New Horizons kan tilbyde, er i høj kurs lige nu. Og som med alle andre former for kreativ eskapisme kombinerer spillet nogle strukturer, man kender fra virkeligheden, men med nogle behagelige afvigelser.

I en promovideo på Youtube forklarer en eksalteret ung fan, at spillet »er ligesom dagligdagen, men endnu bedre, mere fredfyldt og nuttet.«

Man kan både være gartner og forretningsmand

Egentlig begynder hele spillet med et huslån. Fra det øjeblik man finder sig selv på sin ø, er man i gæld til en rig japansk vaskebjørnhund ved navn Tom Nook. Tom Nook sidder tungt på boligmarkedet i Animal Crossings ørige, og ud over selve øgrunden og de naturressourcer, der er på den, udstyrer han hver spiller med tre telte.

Efterhånden som man får betalt sit lån af, erstattes teltene med et hus, der kan udbygges og renoveres i det uendelige, et rådhus for øen og et museum, der vokser i takt med, at man finder seværdige genstande til det.

Lånet til Tom Nook betales med valutaen bells, som man får, hver gang man har fundet noget, man kan sælge i øens lokale butik (som bestyres af Tom Nooks nevøer Timmy og Tommy). Alt fra småsten over frugter til sjældne edderkopper køber de.

I butikken kan man også købe det, man skal bruge for at fuldføre sine projekter eller til at gøre sig det behageligt med.

Karl Friis Borum er en københavnsk skoleelev på 12 år og en af de 13 millioner mennesker, som spiller Animal Crossing dette forår. Han forklarer, at boliglånet ikke føles som en byrde eller et pres, for der er hverken betalingsfrist eller renter:

»Det med pengene er ikke stressende, for der er ikke nogen deadline. Det er et mål, der bliver sat, og en måde at komme videre i spillet på. Man får låst op for flere ting ved at afbetale sit lån, så man kan få et større hus og flere, der kommer og bor hos en.«

Animal Crossing er ikke bygget op om bestemte missioner eller opgaver. Man kan ikke vinde, det handler bare om at være i spillet, som man nu har lyst. Små opgaver som for eksempel at fiske, samle, plante, finde eller plukke forskellige ting udløser en form for point, der hedder Nook Miles, der bliver sat ind på ens NookPhone – en slags smartphone, man får udleveret af Tom Nook.

For Karl Friis Borum handler spillet om den glæde, der er ved at bygge en flot ø, finde nyttige eller særlige ting og gå rundt og se, hvad de andre øboere foretager sig.

Andre spillere går op i andre ting. Blandt andet findes der et stalk market – et aktiemarked – hvor man kan spekulere i køb og salg af turnips (på dansk: majroer), som hele tiden ændrer pris. Nogle spillere går så meget op i majroespekulationen, at de prøver at udvikle et program, der kan forudsige kursen.

Karl Friis Borum fortæller, at der findes en masse internetmemes, der handler om, at Tom Nook er en ond kapitalist, der prøver at udnytte en. Men som han ser det, er der ikke rigtig nogen modstander i spillet:

»Jeg er egentlig på en måde enig med de internetmemes, men Tom Nook er også bare en rar mand, der køber småsten og andre ting af en for en masse penge.«

Jeg spørger, om man skal man være en god forretningsmand for at spille Animal Crossing:

»Det behøver man ikke rigtig at være. Man skal faktisk mere være en dygtig gartner og god til at finde ting, man kan bruge til noget,« svarer Karl Friis Borum.

Brugt til eidfejring, protest og fredeligt afbræk

Mens Karl Friis Borum anlægger bede, og andre spekulerer i majroer, har folk rundt omkring i verden fundet adskillige andre måder at bruge den virtuelle verden, spillet tilbyder, på. Den engelsk-amerikanske manuskriptforfatter Gary Whitta har lavet et talkshow i et studie, som det har kostet millioner af bells og ufatteligt mange timer at indrette.

Muslimske spillere, der ikke kunne mødes i den fysiske virkelighed, har fejret eid inde i spillet. Modeentusiaster genskaber kreationer fra diverse modehuse til deres avatarer. Prodemokratiske aktivister fra Hongkong har spredt deres budskaber på bannere og opslagstavler inde i spillet, som nu ikke længere kan købes i Kina.

For 24-årige Petrea Conradsen, der studerer katastrofe- og risikomanagement i København, handler Animal Crossing: New Horizons dog mest om at få et afbræk fra virkeligheden.

»Når man bruger meget af sin dag på alvorlige emner, kan det være meget rart.«

Hun beskriver spillet som simpelt, men dog omfattende, og tilfredsstillende uden at være udfordrende.

»Jeg vil kalde det tilfredsstillende optimering,« uddyber hun. »Man kan altid gøre det bedre, man kan altid tjene flere penge og forbedre sit hus og den slags.«

Det mest tilfredsstillende er for hende, når man har sparet op til at opgradere sit hus:

»Det kan man blive ved og ved med, og det er nok den største udfordring, der er. At betale sit lån af, så man kan tage et nyt og få et nyt hus.«

Det fylder i det hele taget meget at samle ressourcer, så man kan betale af på huset, købe tøj og den slags:

»Det er et helt lille kapitalistisk samfund. Man bliver helt grådig. Til gengæld er det også virkelig tilfredsstillende.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her