Læsetid: 5 min.

Da coronakrisen gjorde TV 2 og DR til statsmedier

En mailkorrespondance med Kulturministeriet og de to selvstændige public service-medier viser, at Kulturministeriet i en telefonsamtale meddelte dem, at de skulle sende størstedelen af de medarbejdere, der ikke lavede nyheder, hjem. Den ordre har ministeriet ikke hjemmel til
Regeringen hjemsendte størstedelen af medarbejderne på DR og TV2, da Danmark lukkede ned. »Den statslige ordre gjorde de offentligt ejede, men selvstændige public service-medier til statsmedier,« skriver Lasse Jensen i denne kommentar.

Regeringen hjemsendte størstedelen af medarbejderne på DR og TV2, da Danmark lukkede ned. »Den statslige ordre gjorde de offentligt ejede, men selvstændige public service-medier til statsmedier,« skriver Lasse Jensen i denne kommentar.

Jacob Nielsen

16. maj 2020

Da Mette Frederiksen den 11. marts lukkede store dele af Danmark ned, hjemsendte regeringen størstedelen af medarbejderne på DR og TV 2.

Langt de fleste medier fortsatte med at udkomme som normalt. Nogle skar lidt ned på sideantallet, fordi de fleste medarbejdere arbejdede hjemmefra. Det gik faktisk fint. Og de private medier gjorde det af egen drift. På deres egen måde. Men det gik helt anderledes på DR og TV 2.

Her blev der øjeblikkeligt foretaget voldsomme ændringer. På DR forsvandt et stort antal programmer – herunder mange aktuelle debatprogrammer. DR2’s Deadline forsvandt, P1 og P4 blev en overgang slået sammen. Giro 413, der produceres med en person i et studie i Næstved, og Alex Nyborg Madsen, der sender sit P5-program alene hjemme fra sin bolig, blev lukket. DR’s tiltag medførte betydelig offentlig kritik.

På TV 2 News forsvandt alle magasinerne, Presselogen, Mogensen og Kristiansen og Besserwisserne, for eksempel. Ud over Nyhederne bestod programfladerne i lang tid af programmer fra lagrene.

På Nyhederne og i TV Avisen gjorde man brug af Skype, Zoom og andre netbaserede værktøjer, så man kunne interviewe på afstand.

DR fik den gode idé at lave fællessang i bedste sendetid fredag aften, hvor danskere hjemmefra stuerne kunne synge sammen med musikere fra deres stuer, alt sammen sendt fra nettet.

Det samme kunne man have gjort med for eksempel Debatten og Deadline. Men det skete ikke før meget senere.

En lodret ordre

Forklaringen på public service-mediernes drastiske indskrænkninger er enkel: De fik en lodret ordre fra regeringen om hjemsendelse af medarbejdere. Jeg spurgte per mail Kulturministeriets presseafdeling, som svarede:

»Departementschef Marie Hansen informerede d. 10. marts telefonisk DR og TV 2 om de forestående tiltag mod COVID-19, som også er gjort offentligt tilgængelige på politiets hjemmeside med seneste nyt fra myndighederne. Her fremgår det, at nyhedsformidlingen og beredskab hos public service-stationerne er undtaget.«

De »forestående tiltag« var, at »alle offentlige kulturinstitutioner, biblioteker, fritidstilbud og lignende indendørs aktiviteter skulle sende alle medarbejdere hjem, undtagelsen var medarbejdere på public service-medier, der lavede nyheder og/eller var en del af beredskabet«.

At samtalen fandt sted, bekræftes også i en mail fra TV 2’s administrerende direktør Anne Stig Christensen, og DR’s presseafdeling bekræftede, at generaldirektør Maria Rørbye Rønn blev ringet op.

Ordre uden lovhjemmel

Departementschefens information om reglerne, der skulle følges, var dermed en lodret ordre om virksomhedernes personaleforhold, som Kulturministeriet ikke har lovhjemmel til at bestemme over. Ordren var et indgreb i stationernes redaktionelle planlægning. Det må ministeren ifølge loven heller ikke blande sig i.

Både TV 2, DR og Kulturministeriet har siden på undertegnedes forespørgsel understreget, at der ikke blev grebet ind i den redaktionelle frihed, altså i indholdet af programmerne. Men når regeringen går ind og skelner mellem medarbejdere, der laver nyheder, og medarbejdere, der laver det øvrige indhold, er det rent faktisk et indgreb i den redaktionelle frihed.

Landet stod i en alvorlig krise, og nogle vil argumentere, at der var tale om en slags nødretstilstand. Men bekymrende er det alligevel.

Loven betegner DR som en »selvstændig offentlig virksomhed«. Her måtte det selvstændige altså vige for det offentlige.

TV 2 er et aktieselskab som alle andre aktieselskaber, bortset fra at staten ejer alle aktierne. Her udstedte ejeren – altså Kulturministeriet – bare en ordre. En ordre, der normalt ville komme fra selskabets bestyrelse, men det gjorde den ikke. Det var den administrerende direktør, der orienterede bestyrelsen om, hvad ejeren havde beordret, fremgår det af en mail fra TV 2.

Statens direkte indgriben over for public service-stationerne har indtil nu ikke været genstand for større interesse. Ingen noterede sig, at statsministeren fortalte det på Pressemødet den 11. marts.

I den politiske aftale om første fase i genåbningen den 17. april oplyses det nederst i afsnittet om »domstole m.v.«, at DR og TV 2 delvist kan genåbne for »indenlandske produktioner«. Dog kun i den version af aftalen, som man kan finde på Statsministeriets hjemmeside. På regeringens website er den delvise genåbning af TV 2 og DR ikke nævnt.

Og da partierne sidste torsdag indgik to aftaler om genåbning, indeholder den ene en passus om, at de to virksomheder måske kan genåbnes helt i fase 3, hvis ellers omstændighederne er tilfredsstillende. Statens direkte indgreb over for de to virksomheder den 11. marts er aldrig blevet nævnt direkte af hverken DR, TV 2, Kulturministeriet eller for den sags skyld af medierne.

Helt naturligt

Da en kollega i sidste uge gjorde mig opmærksom på genåbnings-sætningen i den seneste politiske aftale, var det logiske følgespørgsmål: Hvis der må genåbnes, må regeringen jo have beordret en lukning?

En kilde på en af stationerne havde fortalt mig, at Kulturministeriet havde ringet og orienteret om, hvad de skulle gøre. Jeg spurgte derefter alle tre involverede, som alle bekræftede forløbet, men alle forsøgte at tale historien ned.

Det forekommer tydeligvis helt naturligt for de to stationer, at staten bestemmer. Nej, lød det næsten enslydende fra TV 2’s administrerende direktør og DR’s informationschef Lasse Bastkjær Jensen: Vi har ikke været bekymret for vores uafhængighed eller vores redaktionelle frihed.

På et direkte spørgsmål, om DR havde spurgt om lovhjemmel, svarede DR’s informationschef, at det skulle jeg nok spørge Kulturministeriet om. Det gjorde jeg, men det fik jeg ikke noget konkret svar på.

Henstilling fremfor ordre

Måske var regeringens beslutning om direkte at diktere, hvad TV 2 og DR skulle gøre, bare en automatreaktion. Det er jo vores medier, vi ejer dem! Måske glemte man bare, at Kulturministeriet faktisk ikke har instruktionsbeføjelser i forhold til de to medier.

Det lovmæssigt korrekte ville have været at give en henstilling, som man gjorde til de private kulturinstitutioner, herunder de statsfinansierede, men privatejede public service-medier, som Radio4 og Radio Loud, som ikke fik nogen instruktioner fra Kulturministeriet ifølge begge stationers direktører, Anne Marie Dohm og Ann Lykke Davidsen.

Med den direkte instruktion til TV 2 og DR er de to selvstændige virksomheder de facto ikke længere at betragte som selvstændige virksomheder, men statsinstitutioner på lige fod med Statens Museum for Kunst og Det Kongelige Teater. Armslængden blev afskaffet. Og det blev accepteret uden vrøvl.

DR’s informationschef fastslog over for Mediawatch, at »DR er en offentlig virksomhed og arbejder som sådan inden for den ramme, der besluttes politisk«. Han glemte det vigtige ord »selvstændig«, som står i Radiolovens paragraf 15, stk. 1.

Mon ikke DR og TV 2 helt af sig selv og helt uden at blive beordret til det ville have sendt størstedelen af medarbejderne hjem, og som langt de fleste andre medier havde bestræbt sig på at publicere så meget på alle områder, som de kunne under de nye, svære forhold?

Man kan få den grimme tanke, at statens intervention fik dem til at overreagere. Den statslige ordre gjorde de offentligt ejede, men selvstændige public service-medier til statsmedier. Nogle vil måske betragte statens ageren over for de to stationer som en ubetydelig detalje, men det er jo ofte i detaljen, at djævelen ligger begravet.

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Jane Jensen
  • David Zennaro
  • Marianne Stockmarr
  • Tina Peirano
  • Johnny Christiansen
  • Carsten Mortensen
  • Estermarie Mandelquist
  • Eva Schwanenflügel
  • Kim Folke Knudsen
  • Dorte Sørensen
  • Flemming Berger
  • Bjørn Pedersen
  • Agnete La Cour
  • Anne-Marie Krogsbøll
  • Katrine Damm
  • Carsten Munk
  • Olav Bo Hessellund
  • Per Klüver
  • Oluf Husted
  • Morten Balling
  • Cristina Nielsen
  • Erik Karlsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
Jane Jensen, David Zennaro, Marianne Stockmarr, Tina Peirano, Johnny Christiansen, Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Dorte Sørensen, Flemming Berger, Bjørn Pedersen, Agnete La Cour, Anne-Marie Krogsbøll, Katrine Damm, Carsten Munk, Olav Bo Hessellund, Per Klüver, Oluf Husted, Morten Balling, Cristina Nielsen, Erik Karlsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Måske er det Lasse Jensen, der lidt vrøvler her: både Det Kgl. Teater og Statens Museum for Kunst har selvstændige bestyrelser, ligesom DR og TV2.

Anina Weber, Lisbeth Glud og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Frank Klevenhaus

@Steffen: Kan du specificere vrøvlet nærmere??
Vinklen - eller bekymringen som LJ rejser - er vel, om der blev beordret lidt for meget, uden lovhjemmel.
Et er finansiering noget andet er driften og repertoire.
Armslængdeprincippet er uhyre vigtigt . Både når det gælder selvstyre og når det gælder corona forholdsregler.

Jens Illum, Ete Forchhammer , Bent Nørgaard, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Jesper Frimann Ljungberg, Anne-Marie Krogsbøll og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Den går ikke videre - men i mine øjne er det et forfald, at staten med disse konstruktioner på den ene side fralægger sig ansvaret, mens de på den anden side, som lovgivningsmyndighed, bevarer alle muligheder for at øve direkte indflydelse. Der foregår således en heftig aktivitet i ministeriet i forhold til krav og udvikling i institutionerne med det alibi, at man betaler til dem.
Overfor det står faktisk en langt større institutionel frihed, der gjorde sig gældende, da staten ejede dem, men trygt overlod ledelsen til den udnævnte chef - med måske et råd til at efterkritisere uden indholdsindflydelse.

Jane Jensen, David Zennaro, David Joelsen, Anina Weber, Hanne Utoft, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Rolf Andersen, Anne-Marie Krogsbøll og Lisbeth Glud anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Jeg har længe betragtet DR og TV2 som i praksis statslige institutioner, som i dominerende grad formidler den siddende regerings og folketingets politik, og ikke ret meget andet.
Noget i retning af 97% status quo-understøttende. Det er jo det, de lever af.
Dem som betaler orkesteret, vælger melodierne

Marianne Stockmarr, jørgen djørup, Torben K L Jensen, Mads Kjærgård, Kim Saxman, Sonja Marie Tandrup Jensen, Elisabeth From, Johnny Christiansen, Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Carsten Svendsen, Erik Winberg, Anne-Marie Krogsbøll og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar
Lasse Jensen

Steffen Gliese. Det er m,uligt, at de gamle, "rene" statsinstitutioner havde institutionel frihed dengang chefen og de ledende folk vasr tjenestemænd, der dybest set ikke kunne fyres. Da man i 1963 afskaffede Statsradiofonien og indførte Danmarks Radio fastholdt man i høj grad den politiske styring, som havde eksisteret altid. Radiorådet, som var rent politisk sammensat, udøvede voldsom kontrol med alt. Også ansættelsen af menige programmedarbejdere, Gradvist blev den massive kontrol slækket, og med ændringen af radioloven i 1987, blev Radiorådet adskaffet og en knapt så politisk sammensat bestyrelse blev indsat. Radioloven fra 2004 fastslår DR som en "selvstændig, offentlig virksomhed" og mediepolitikernes direkte formelle indflydelse er finansieringen og de Public Service-kontrakter, der med en gyldighed på fire år sætter rammerne for, hvordan DR skal drive sin programvirksomhed. Faktisk er statsstyringen af DR igennem de sidste mere end 50 år blevet gradvist reduceret. Ministeriet/ministeren må simpelthen ikke blande sig i personalepolitik, programmer, programplaner. Bestyrelsen er øverste myndighed, ikke ministeren. Hvis både de historisk betingede uskrevne og ikke mindst de konkret nedskrevne og vedtagede love og forordninger skulle følges, ville den korrekte fremgangsmåde have været, at Ministeriet henstillede til Bestyrelsen at corona-retningslinjerne blev fulgt, hvorefter Bestyrelsen så besluttede om de skulle følges og meddelte Direktionen det. For TV2's vedkommende er det lidt anderledes, fordi TV2 er et "almindeligt" aktieselskab, hvor alle aktier ejes af staten. Her burde samme frem,gangsmåde være brugt. I retningslinjerne står der "Public Service medierne" iden specifikation. Men Radio4 og Radio Loud er rene public service medier, men privatejede. De fik ikke engang en henstilling. I værket "RADIO OG TV-LOVGIVNING" Forlaget Thompson opg DJØF fra 2004 angiver forfatteren til kapitlet om DR, kontorchef Lars M. Banke, hvis navn står på selve loven lige under kulturminister Brian Mikkelsen, at en vigtig faktor i praksis og regelsæt om DR's udvidede selvstændighed er, at DR er licensfinansieret. Altså med andre ord har "egne indtægter". Nu er licensen på vej til total afskaffelse og DR er allerede nu delvist skattefinansieret. Så kan man selv uddrage sin egen konklusion. Der er en grund til, at mange af os svorne Public Service-tilhængere var bekymrede, da den borgerlige regering og DF i 2018 gennemførte licensafskaffelsen UDEN at gøre som i Sverige og Finland, hvor licensen blev erstattet af en særlig medieskat, for at beskytte PS-stationerne for vilkårlig politisk økonomisk indblanding og dermed også for skiftende politiske flertals eventuelle ønsker om indblanding i personeforhold oig programvirksomhed.

David Zennaro, Kenneth Krabat, Chris Ru Brix, Marianne Stockmarr, Ete Forchhammer , Johnny Christiansen, Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen, Morten Balling, Rasmus Knus, Flemming Berger, Carsten Munk, Lise Lotte Rahbek, Rolf Andersen, Katrine Damm og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar

Godt at høre at Fanden endelig er død og begravet. De sørgende kan så åbenbart finde hans gravsted i detaljen – muligvis sammen med hunden, den stakkel!

Steffen Gliese

Lasse Jensen, så længe vi har et regimente, der mener, at staten betaler sig til indflydelse - og det gælder jo også licensen, som reguleres ved lov - vil vi have problemet.
For mig at se giver den nuværende konstruktion store problemer i forhold til at holde en kvalitet, der kan legitimere et offentligt fjernsyn. Det har selvfølgelig været lidt bedre under krisen, hvor DR (jeg medregner ikke det reklamefinansierede TV2) faktisk har haft en almennyttig rolle at spille som den vigtigste formidler af bevægelserne i samfundet. Jeg fornemmer, at jeg ikke er alene med en tilfredshed her.

Marianne Stockmarr, Kim Saxman, Anina Weber og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Mon vi her har forklaringen på, at Peter Geisling i lang tid lød som SST's talerør? Har der været udstedt en ordre? Var Lægens Bord pludseligt en del af beredskabet?

David Joelsen, Jens Illum, Marianne Stockmarr, Anina Weber, Søren Kristensen, Carsten Mortensen, Estermarie Mandelquist og Kim Folke Knudsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det bedste, vi får ud af coronapandemien er formodentlig, at vi slípper af med den dårlige vane at påstå, at ting koster det ene eller det andet. Ting koster noget, hvis man sætter et prismærke på dem, ellers er de udtryk for mere eller mindre nødvendige og overvejede valg om at bruge tid og tilgængelige ressourcer på at imødekomme efterspørgsel eller løse mere eller mindre påtrængende opgaver.
Det må være til at gennemskue, at det ødelæggende vækstkrav alene skyldes, at de lagrede overskud fra forlængst forbrugte varer skal have en fremtidig købekraft. Hvis vi lod hånt om det og forholdt os til de tilgængelige ressourcer i verden til ethvert tidspunkt, ville vore alvorlige problemer med ulighed, overforbrug, overproduktion og uhensigtsmæssig forvaltning af ressourcerne kunne overkommes.

Kim Saxman, Anina Weber, Hanne Utoft og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Ja der er mange spørgsmål der med rette kan stilles til Danmarks såkaldte " uafhængige medier ".

og det der med en snedig statsstyring ind ad bagdøren. Det overrasker mig ikke, i medens så kan skatteyderne betale.

og nu hvor vi er ved COVID19 nyheder så undrer jeg mig over følgende.

Vi får intet at vide om de for tiden 543 døde danskere.

Alder, køn, kommunetilknytning med videre. Det kunne give et billede af sygdomsudviklingen her i landet.

Der er larmende tavshed om de som er indlagt i ugevis, og formentlig har fået varige men og handicap som følge af sygdommen. Kun når det er det fjerne og upersonlige udland pærer de danske medier rundt i menneskers lidelser herhjemme dyb tavshed og ingen kommentarer.

De to store medier DR og TV2 har gentagne gange glemt at rapportere hvor mange nye smittede her er i landet hver dag ? Påfaldende ikke når de samme kanaler er ved at blive overfaldet af danske politikere, der slet ikke i økonomiens navn kan få nok af at åbne samfundet meget hurtigt op.

Epidemien er ikke overstået og den vil hærge længe her på kloden. Det ophører først den dag, der er udviklet en vaccine, som kan masseproduceres. En anden vigtig milepæl er at finde en helbredende behandling, som kan stoppe fase 3 af COVID19, som er den lungebetændelse, der er livstruende på grund af iltmangel og udviklingen af blodpropper.

Jeg ser med vantro på ønskerne om studenterture i overfyldte lastvogne og efterskole elever som skal overnatte tæt op af hinanden. Det siger politikerne i DK ukritisk ja til. Hvad sker der bagefter hvis eleverne slæber virus hjem til familien til bedsteforældre eller til tilfældige gæt selv.

Andre ser ud til at gå op i, at vi skal åbne grænserne helst så hurtigt som muligt. Det er for tiden mediernes nye budskab som ledsages af advarsler om stakkels sommerhus ejere, der ikke kan få lejeindtægter. Hvilket stort problem i en undtagelsestilstand undskyld mig ?

For 3-4 dage siden gik historien om den unge mand i Syd Korea, der genstartede epidemien i landet ved at besøge 3 natklubber i Seoul. I løbet af ganske få timer fik han smittet mindst 29 personer. Da myndighederne fik øje på den begivenhed blev nattelivet i Seoul omgående lukket.

En influenza virus er 10 gange så smittefarlig som en forkølelsesvirus. Covid 19 er endnu mere smitsom en almindelig influenza virus. COVID19 sygdomsbillede er anderledes end influenza og fase 3 lungebetændelsen livstruende for alle, der havner i den situation.

Jeg savner viden og information om selve epidemien i de danske medier herunder DR og TV2. Al tiden går med økonomiske kalkyler over hvor meget vi kan tjene på at åbne dørene på vid gab.

Afslutningsvist uafhængige medier ja tak og ikke medier, som er i lommen på politikerne og styret med slet skjult hånd.

Det er næsten ligeså komisk som selve partisystemet herhjemme. Alle partier undtagen de græsrodsorienterede ville snildt overleve en afskaffelse af alle medlemmer. De bliver jo finansieret af statstilskud, som alle danske skatteborgere tvinges til at betale. Enhedslistens vælgere kan glæde sig over at de finansierer Nye Borgerlige og DF over det system og vice versa omvendt. Det har intet med parlamentarisme at gøre. Det er en demokratisk farce som leverer et teater af partier styret af statsapparatet, hvor der skrues op og ned for partiskatter og statstilskud efter behag. De danske vælgeres indflydelse på denne maskine er reduceret til et stort nul. Hvilket tænker jeg forklarer fremkomsten af partier, der er mere højrøstet med særstandpunkter, for det er den eneste måde at bryde igennem dette kommercielle topstyrede demokrati eller hvad vi nu skal kalde det.

Personer som Rasmus Paludan har set, at det er den vej, som er nødvendig hvis et nyt parti overhovedet skal få plads i det sære system af demokrati her i Danmark. Råbe så højt at partiet kan få ørenlyd og komme til i medierne. ikke at jeg sympatiserer med Stram Kurs for det gør jeg ikke, men jeg ser deres fremkomst som et helt igennem logisk resultat af ovenstående.

I gamle dage så det på overfladen ud til at der bag hvert parti stod mange medlemmer og deres bidrag bag partiets virke, men i dag er gamle dage afskaffet i Danmark af et kommercielt parlamentarisk cirkus.

Et demokrati er kendetegnet ved frie medier og uafhængige medier. Ellers ville Informations eksistens være ligegyldig. Det gælder også de medier som politikerne finansierer over vores skat og som skal yde public service. Derfor er denne debat væsentlig.

Det er godt liberalt princip, som tilsyneladende er glemt af mindst to eller tre partier her i Danmark, som kalder sig selv for liberale.

Steffen Gliese, Kim Saxman, Anne-Marie Krogsbøll, Egon Stich, Finn Jakobsen, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Jeg vidste ikke at TV2 i realiteten er statseget. Troede det var en privateget modpol til DR. Der kan man bare se.

Steffen Gliese

Kim Folke Knudsen, alle de oplysninger, du efterlyser, kan man læse på videnskab.dk/corona

Jørgen Mathiasen

Det undrede mig, at Deadline pludselig forsvandt fra DRs program, og ens undren bliver ikke mindre af den forklaring, Lasse Jensen nu har afdækket.

Men det er altid nemmere at pege fingre af andre. For nogle dage siden havde Information nogle historier om, at dommen fra forfatningsdomstolen vedr. den europæiske centralbank kunne føre til nogle af de ønskeforestillinger, som jævnligt går igennem spalterne her. I den forløbne uge har centralbanken så svaret igen med rekordstore indkøb af statsobligationer for 45 milliarder Euro, og således fremstår forfatningsdomstolens afgørelse i børskredse som et selvmål.
Nu venter vi så spændt på den næste analyse her af centralbankens handlinger.

Kim Folke Knudsen

Kære Steffen Gliese

Tak for dit gode link videnskab.dk/corona

som jeg nu deler ud i min omgangskreds.

Glimrende og saglig information. Tak for det.

VH
KFK

Kim Folke Knudsen

@Mit indlæg Kim Folke Knudsen Søndag den 17 Maj 2020 Kl 01.27:

Jeg fik måske skåret tingenes tilstand lige kraftigt nok ud i mit indlæg.

For det er ikke sådan, at jeg ikke ønsker, at vi kan åbne grænsen til Tyskland så vores mindre bysamfund kan få gang i turisme og sommerhus ejerne kan få udlejet deres smukke sommerhuse.

Ja så gerne at stemningen i den nordiske lejr mellem Danmark og Sverige blev lidt mere forsonlig. Vi har som Lunds borgmester gør opmærksom på en fælles region og et fælles Øresund, hvor samarbejdet bør fremmes og ikke slås i stykker. Enig heri.

Men denne her forbandede virus er simpelthen så smitsom, så billedligt talt vil jeg helst at vi lukker op i små tempi lidt af gangen. Hver gang skal vi kigge 3 uger fremad og se på smittetrykket har vi åbnet for meget eller kan vi give den et lille nyk igen. Jeg fornemmer at vores Statsminister Mette Frederiksen (S) har den samme tilgang. Men hun er under et enormt pres ikke mindst fra utallige partier og interesseorganisationer, som synes at netop deres personlige sag må være den vigtigste.

Den blå blok synes jeg er gledet med på dette orkester med at nu skal vi åbne og det kan ikke gå stærkt nok ! Det bekymrer mig. Går det galt, så er det meget svære at genindføre nye restriktioner, for befolkningen er trætte og udkørte over sygdomsræset. Men vi er nød til at fastholde målet smitten skal nedbringes mest muligt. Hvis vi senere på året skal rebe sejlene en gang til og indføre nye restriktioner, så kan befolkningens tålmodighed være slidt så meget ned, at det bliver problematisk. Derfor skal de blå partier holde op med at feste over at nu skal vi holde åben for fuldt blus, for de kan skabe falske illusioner om hvor hurtigt, vi får has på denne forbandede virus.

Se til Norge og til Island. De er langt med sygdomsbekæmpelsen. Sverige det halter gevaldigt, men der er forskel på smitteområderne i storbyerne og så vores nabo område Skåne. Tyskland det ser ikke helt tosset ud. Lad være med at gøre det til en konkurrence om at den ene nation skal pege fingre af den anden nation men find ud af, hvorfor klarer nogen lande denne epidemi godt og andre lande knap så godt. Så kan vi lære af hinanden og få den viden, der gør at vi hurtigere kan få virus under kontrol.

Præcisering om partierne i Danmark.

Jeg har intet imod, at danske partier modtager støtte til aktiviteter over Folkeoplysningsloven helt fint for mig forudsat. at alle partier stilles lige.

Det der irriterer mig er det der statstilskud pr. vælger, som udbetales til partierne. For jeg synes ikke at en tilhænger af Enhedslisten over skatten skal betale til Nye Borgerlige og DF, og omvendt synes jeg heller ikke at en Nye Borgerlig vælger skal betale til Enhedslisten.

Den del af støtten den må partiernes egne medlemmer dække over kontingentet og frivillige bidrag.

Så vil jeg gerne, at vi får vores FOLKESTYRE IGEN TAK, at partierne lytter til borgerne og ikke optræder som lukkede koncerner, hvor der kun høres på alle kommunikationskonsulenterne på lukkede fora i Erhvervslivet og på magtfulde interesser. Det udtørrer Folkestyret og skaber politikerlede.

VH
KFK

Anne-Marie Krogsbøll og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Allan Randrup Thomsen har gentagne gange gjort opmærksom på, at smittetrykket i sig selv ikke kan bruges til at vurdere, om det er forsvarligt at åbne til Tyskland - eller Sverige. For hvis der pludseligt kommer et stort antal tyskere eller svenskere eller begge dele til Danmark, så øges koncentrationen af smittede kraftigt i Danmark - uanset om smittetrykket er det samme. Det vil sætte gang i epidemien igen.

Vi er ikke langt nok ned i smittetryk i nogen af landene til, at vi kan åbne op. Vi skal længere ned.

Steffen Gliese

Anne-Marie Krøgsbøll, folk har det med at glemme en af de vigtigste råd: BLIV HJEMME - i bogstavelig forstand, men også i regional forstand, for når man bevæger sig udenfor lokalområdet, regionen, landsdelen, landet flytter man potentielt smitte med.
Vi kan ikke være sikre - se blot, hvordan en 21 nye smittede dukkede op i Midtjylland, fordi en patient endnu uden symptomer (og med negativ test, vistnok, hvilket er det mest skræmmende), smittede indlagte og personale.

Anne-Marie Krogsbøll

Steffen Gliese: ja, og selv når folk gør deres bedste, er det utroligt svært at sikre sig, når først man begynder at lukke op:
https://www.berlingske.dk/videnskab/pas-paa-under-samfundsaabningen-supe...

"Præcis halvdelen af korets 122 medlemmer – 61 personer – mødte op i et håndboldbane-stort lokale i byens presbyterianske kirke, og de først fremmødte opsatte med 15-25 centimeters afstand 120 stole i seks rækker. Gennemsnitsalderen af deltagerne var 69 år.
Frygten for covid-19 var til stede, for ved ankomsten blev man tilbudt håndsprit, og medlemmerne afstod fra de sædvanlige håndtryk og kram, skriver bl.a. Los Angeles Times."

Over halvdelen blev smittede.

Anne-Marie Krogsbøll

Jeg tænkte det nok: Antallet af indlagte stiger, ekspert rejser det gule flag:
https://www.berlingske.dk/samfund/antallet-af-indlagte-stiger-og-en-eksp...

"Formand for Lungeforeningen, Torben Mogensen, er mere bekymret over udviklingen i dagens tal.

»Jeg synes virkelig, man skal til at hejse det gule flag. Det er vigtigt, at vi virkelig er opmærksomme på udviklingen de kommende dage, og så må vi håbe på, at befolkningen holder fast,« siger Torben Mogensen."

Antallet af nyindllagte er staidg ikke uptodate efter weekenden.

Jeg håber meget, at regeringen har modet til at lukke ned igen, hvis/når det accelererer. Ellers vil det både være forfærdeligt tragisk, og spild af den indsats vi allerede har gjort. Det kan ende helt galt - og det vil være udtryk for et dybt kynisk og umenneskeligt samfund, hvis man vælger at lade epidemien køre løs af hensyn til økonomien. Så har pengemændene og samfundstoppen i sandhed vundet og kuppet os.

Lasse Jensen

vi kommer da vidt omkring her i sporet. Kun en bemærkning til Steffen Gliese: Licensen er under totalafvikling. Omet par år er DR og TV2-regionernefuldt finansierede via indkomstskatten.

Kim Houmøller, Steffen Gliese og Marianne Stockmarr anbefalede denne kommentar
Frank Klevenhaus

Jeg er også bekymret over udviklingen. Det er ikke til at bære, hvis finansudvalget skal til at give den i rollen som Radiorådet... Der har været ansatser til den udvikling jf. debatten om TV serien " 1864" og Danmarkshistorien på DR.

Ulrik Hermann

Det viser bare med al ønskelig tydelighed at radio og TV ikke er en offentlig opgave. Privatiser det hele og lad folk selv bestemme hvad de vil se eller høre og samtidig betale for. Al licensbetaling afskaffes så markedet afgør hvad der overlever. Så må radio og tv til at lytte til kunderne, for ellers kunne de jo naturligvis finde på at købe et andet produkt.

Frank Klevenhaus

@Ulrik
Der er næsten ikke det medie i Danmark, der ikke modtager en eller anden form for støtte.
Til mange publicisters store ærgelse.

https://slks.dk/fileadmin/user_upload/SLKS/Omraader/Medier/Skrevne_medie...

Det er et politisk valg som man kan have en holdning til.
Det samme på Radio/TV området.
Jeg forstår modellen, men det kræver , at politikerne og embedsapparatet IKKE overspiller deres rolle, men holder sig til ånden og hensigten med loven og lader medier være medier og ikke falder for fristelser til indblandning.
Det bliver spændende at følge denne historie.

Jeppe Lindholm

Godt med noget gang i den.

Alt har potentiale til at blive en stor sag nu om stunde. Bureaukratiet for evig travlt for fremtiden i denne bundløse "demokratiske" sump. Måske det kan automatiseres med noget godt gammeldaws kunstig intelligens.

Steffen Gliese

Statsinstitutioner eller ej, så savner jeg dét DR, der var en kultur-, fremfor en nyhedsorganisation, en oplysnings- fremfor en journalistisk arbejdsplads.

Jeppe Lindholm

DR var alt for gode til at lave TV. Derfor ødelagde de borgerlige DR for at mase plads ind til deres TV2. Præcis som de borgerlige var nødt til at ødelægge det danske sygehusvæsen for at give plads til privatesyge. Præcis som de borgerlige har ødelagt den danske offentlig ejet forsynings områder som tele, post, energi, vand/spildevand, affald og meget mere.

Uden ødelæggelse af det offentlige kan det borgerliges private slet slet ikke holde stik med det offentlige. Dertil var det danske offentlige alt for effektiv og engageret i deres opgave løsning.

Og så er der jo kun en mulighed tilbage. Aggressiv ødelæggelse. Den eneste arbejdsform det borgerlige kender til.