Læsetid: 10 min.

60 år: Før ’Psycho’ og ’Peeping Tom’ kom filmmonstrene udefra

For præcis 60 år siden var der premiere på to film, Alfred Hitchcocks ’Psycho’ og Michael Powells ’Peeping Tom’, der omdefinerede gysergenren ved at undergrave normaliteten og lade monsteret være mennesket selv
’Peeping Tom’, der på dansk fik titlen ’Fotomodeller dræbes’, fortæller om seriemorderen Mark Lewis (Karlheinz Böhm). ’Den blev opfattet som meget provokerende, fordi det var første gang, at man sagde, at det var en alment menneskelig ting at kunne opføre sig så perverst,’ siger gyserekspert og lektor Rikke Schubart.

’Peeping Tom’, der på dansk fik titlen ’Fotomodeller dræbes’, fortæller om seriemorderen Mark Lewis (Karlheinz Böhm). ’Den blev opfattet som meget provokerende, fordi det var første gang, at man sagde, at det var en alment menneskelig ting at kunne opføre sig så perverst,’ siger gyserekspert og lektor Rikke Schubart.

Ritzau Scanpix

16. juni 2020

Der er et før og et efter to gyserfilm, Alfred Hitchcocks amerikanske Psycho og Michael Powells britiske Peeping Tom, der havde premiere for præcis 60 år siden, den ene i foråret 1960, den anden tidligt på sommeren samme år.

De rummer begge en modernitet, et kunstnerisk vovemod og en måde at bruge gysergenren på, som dengang brød helt ny grund, også i forhold til publikum og censuren, og som føles frisk den dag i dag. Før de to film kom filmmonstre groft sagt udefra – rummet, havet, videnskaben – efter kom de indefra, og mennesket blev så at sige selv monstret. 

Egentlig er det forbavsende, hvor meget de to film ligner hinanden. De handler om unge, tilforladeligt udseende mænd, der viser sig at være morderiske galninge. De skildrer perversiteten under normalitetens overflade, dyrker freudianske motiver og lader de to mænd slå kvinder ihjel med skarpe, falliske objekter, knive. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Trond Meiring
  • ulrik mortensen
  • Mikael Velschow-Rasmussen
  • Olaf Tehrani
  • Katrine Damm
  • Freddie Vindberg
  • erik pedersen
Trond Meiring, ulrik mortensen, Mikael Velschow-Rasmussen, Olaf Tehrani, Katrine Damm, Freddie Vindberg og erik pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kenneth Krabat

Fin artikel.

Og tak for påpegelse af, hvor værkerne findes. "’Psycho’ kan købes og lejes digitalt og på fysiske medier. ’Peeping Tom’ er kun tilgængelig på fysiske medier" - det forklarer ganske tydeligt, hvad mainstream er. Og hvordan vi alle mister kunsten - ikke til mangel på kuration og meninger, men hver gang et nyt medium introduceres.