Læsetid: 7 min.

Få byer er så tæt knyttet til en musikgenre, som Nashville er til country

I anledning af det kommende præsidentvalg tegner Information et musikalsk landkort over USA: Seks portrætter af amerikanske byer, der alle har haft særlig betydning for musikhistorien. Første stop er Nashville. En by, der er uløseligt forbundet med cowboyhatte og countrymusik – men som ikke er nær så republikansk som countrymusikkens kernelyttere
Amerikanske musiker Earl Scruggs spiller med hans band på Grand Ol Opry i Nashville, Tennessee, 1961.

Amerikanske musiker Earl Scruggs spiller med hans band på Grand Ol Opry i Nashville, Tennessee, 1961.

John Cohen

30. juni 2020

Findes der noget mere ærkeamerikansk end lyden af en klagende violin, en ophidset mandolin og et begejstret jiiihaaaar-hyl fra en forsanger, der svinger sin guitar til side, så han kan komme helt tæt på mikrofonen og synge en simpel fortælling om den kvinde, han elsker, den mand, han har slået ihjel, og den Gud, der skal hjælpe ham med at slutte fred med begge dele? Næppe. Og slet ikke, når publikum simultant tramper deres støvler mod et støvet bargulv, mens de svinger med deres cowboyhatte og klapper med på rytmens karakteristiske et- og treslag.

Hvis man altså med ’ærkeamerikansk’ mener et kludetæppe syet af den nuværende befolknings oversøiske rødder, europæiske såvel som afrikanske. For country er i høj grad immigrationsmusik: Violinen tog de irske nybyggere med sig fra Europa, banjoen kom med slaverne fra Afrika, mens de tyske immigranter medbragte både ølglæden og den kristne moral.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anders Graae
  • Katrine Damm
  • Torben Lindegaard
  • Kurt Nielsen
Anders Graae, Katrine Damm, Torben Lindegaard og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Andersen

Der mangler så lige den krølle, at Dixie Chicks (nu bare The Chicks), trak luft ind, mødte Rick Rubin og tre år senere gav fingeren til de konservative radiostationer og udgav deres bedst sælgende album nogensinde.

Peter Ølgaard

Jeg glæder mig til at læse resten af artiklerne om seks amerikanske byers musikalske historie. Men hvordan i himlens navn kan I springe New Orleans, fødestedet for jazz, R&B og funk, hjemsted for legender som Louis Armstrong, Fats Domono, Lloyd Price, Allen Toussaint, Dr. John, Irma Thomas, The Meters etc etc over?