Læsetid: 7 min.

Mezzosopranen: »Min lyd kan være fuldstændig anderledes onsdag, end den var to dage før«

Tuva Semmingsen blev ikke operasanger for spotlysets skær, men for at føle sig som en del af noget større. Og så kan hun ikke holde ud at høre optagelser af sine egne koncerter
Tuva Semmingsen er mezzosopran. Det betyder, at hun synger i et stemmeleje, der er lidt dybere end en sopran og lidt lysere end en alt. I modsætning til de andre klassiske instrumenter, vi har besøgt i denne serie, så bærer hun altid sit instrument med sig. Hun er sit instrument.

Tuva Semmingsen er mezzosopran. Det betyder, at hun synger i et stemmeleje, der er lidt dybere end en sopran og lidt lysere end en alt. I modsætning til de andre klassiske instrumenter, vi har besøgt i denne serie, så bærer hun altid sit instrument med sig. Hun er sit instrument.

Sigrid Nygaard

5. juni 2020

I Tuva Semmingsens have på Østerbro, står der en nyplantet rose i et bed og gemmer sig. Den er ikke faldet helt til endnu, og bladene krøller lidt, men snart vil den springe ud i tætte, dybrøde roser. Planten er dog ikke købt så meget for sine blomster som for sit navn: Benjamin Britten-rosen.

»Den er et plaster på såret. Jeg købte den, da jeg syntes, jeg havde grædt mine bitre tårer længe nok,« siger Tuva Semmingsen og nærstuderer en af knopperne. Rosen deler navn med den britiske komponist, som er ophavsmand til operaen En skærsommernatsdrøm, der er baseret på William Shakespeares romantiske komedie af samme navn.

Tuva Semmingsen var næsten færdig med prøverne til forestillingen, der skulle have været opført på Malmø Opera i foråret, men som blev aflyst på grund af coronapandemien. Hun skulle have spillet Hermia – en ung kvinde, der skal giftes med en anden mand end den, hun elsker.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anders Reinholdt
  • Pietro Cini
  • Christian Mondrup
  • David Zennaro
  • Ulla Søgaard
  • Steffen Gliese
  • Mikael Aktor
Anders Reinholdt, Pietro Cini, Christian Mondrup, David Zennaro, Ulla Søgaard, Steffen Gliese og Mikael Aktor anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Åh, hun var og er det store håb for barok og belcanto i Danmark. Hun ville stadig kunne gøre Rossinis drenge-til-mænd roller uforligneligt.