Læsetid: 7 min.

På bostedet Marjatta på Sydsjælland gemmer de Grethe Bagges mytologiske skat

Det mytologiske maleri oplever for tiden en stor genvækkelse blandt yngre kunstnere. Det gør en overset kunstner som Grethe Bagge højaktuel
Grethe Bagge (f. 1925) var uddannet billedhugger, men senere blev maleriet, farven og lyset de bærende elementer i hendes værker.

Grethe Bagge (f. 1925) var uddannet billedhugger, men senere blev maleriet, farven og lyset de bærende elementer i hendes værker.

Ritzau Scanpix

29. juni 2020

Vi suser afsted igennem det smukke sommerlandskab på Sydsjælland, min store datter og jeg, på vej mod Marjatta, der ligger nord for Præstø Fjord.

Marjatta er en specialskole og et bosted for udviklingshæmmede. Det er ikke så længe siden, jeg sidst var der for at handle i deres butik Pilti, der sælger biodynamiske grøntsager og økologiske varer, og for at drikke kaffe i deres orangeri. Men jeg anede intet om, at Marjatta også rådede over en større kunstsamling.

Kunstsamlingen består dog kun af én eneste kunstners værker, Grethe Bagge (1925-2012), som havde en nær tilknytning til Marjattas grundlægger, Albert Eman. De var begge medlemmer af antroposofisk selskab, og da Bagge ikke selv havde børn, testamenterede hun i 2012 hele sit efterladte virke til Marjatta.

Nogle af værkerne i samlingen sættes til salg i udstillinger, hvor overskuddet går til Marjattas fortsatte virke.

Vi sætter os i solen og venter på kunsthistorikeren Cathrine Hedager Ostenfeld Rasmussen. Hun er ansat på Marjatta til at varetage arven efter Grethe Bagge.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steffen Gliese
  • Randi Christiansen
  • ingemaje lange
  • David Zennaro
Steffen Gliese, Randi Christiansen, ingemaje lange og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Randi Christiansen

Så når kunsten er underlagt modetendenser, bliver den egentlig irrelevant. Som man siger om kunstnere og profeter : ofte anerkendes de ikke af deres samtid. Og det er jo kunstens og åndens væsen at være fri og netop ikke være underlagt tidens strømninger. Prisen for frihed og for at være foran eller ved siden af sin tid kan være høj.

Bjarne Toft Sørensen

En kommentar til:
"Det mytologiske maleri oplever for tiden en stor genvækkelse blandt yngre kunstnere. Det gør en overset kunstner som Grethe Bagge højaktuel".

Ifølge "Den danske Ordbog" betyder "vækkelse": "det at åndelig bevidsthed genoplives og udfolder sig". Når der tales om "genvækkelse", må det her referere til, at åndelig bevidsthed, nu igen, kommer til udtryk i dele af samtidskunsten. Det er ikke som sådan "det mytologiske maleri" der genvækkes, men genvækkelsen kommer til udtryk i den fornyede interesse for det at male mytologiske malerier.

Hvorfor gør det nødvendigvis Grethe Bagge højaktuel? Det med "åndelig bevidsthed" er mange forskellige ting, ligesom det at male "mytologiske malerier" kan være noget meget forskelligt.

Fordi der er lighedstræk mellem bestemte ting og forhold, her henholdsvis noget gammelt og noget nyt, betyder det ikke, at disse ting og forhold hænger sammen på en måde, der igen gør det "gamle", her Grethe Bagge som kunstner og hendes malerier, højaktuelt. Heller ikke selv om der måtte være ligheder i motivverden hos hende og hos bestemte kunstnere i samtiden.

Måden at tænke på i denne artikel minder mig for meget om markedsføring og forsøg på at skabe hype af trends i tiden og for lidt om kunstkritik.

Ete Forchhammer

Blot et apropos: Sjællands Symfoniorkester gav koncert i nærmeste gymnastiksal... blandt publikum var en lille flok fra Marjatta, og desuden havde Informations Hansgeorg Lenz begivet sig ud i provinsen... Jeg mindes de urolige Marjatta-beboere som de spontant mest glade publikummer man kan ønske sig. Musikken gik rent ind og blev modtaget med overraskelse, begejstring og taknemmelighed. Den lange bustur ned til den elendige sal blev meningsfuld og umagen værd!
Den koncert er stadig et lyspunkt i mine 30 år som orkestermusiker.
Næste dag kunne jeg så læse i Information om det håbløse publikum fra nabolaget der ikke havde fattet en smule af den subtile musik...

Randi Christiansen og Bjarne Toft Sørensen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Randi Christiansen, jeg tror Lenz ville ha' været temmelig ligeglad med en menig orkestermusikers opfattelser, vi var jo kun musikere... Til gengæld må jeg tilstå at jeg heller ikke kunne bruge Lenz's udsagn til ret meget... til trods for hans viden. Den var som når den nederste knap i en skjorte er knappet skævt...
Ikke uden grund var Informations aprilsnar et år en oplysning om at Lenz ville fratræde snarest... vi var en del der glædede os for tidligt den dag. Mens andre, med andre "smertetærskler", åndede lettet op d.2/4 det år.
I mine yngre år fablede jeg om et møde mellem udøvende kunstnere og kunstanmeldere... ak ja...