Læsetid: 9 min.

Tidligere Fatamorgana-elever: Man burde til alle tider have råbt op, når autoriteter opfører sig som Morten Bo

32 elever fra fotoskolen Fatamorgana har skrevet under på et brev mod den grænseoverskridende kultur, som de mener, at skolens stifter Morten Bo praktiserer. Chikanen har ifølge andre kilder tilsyneladende stået på siden fotoskolens begyndelse. Men hvorfor reagerer eleverne først nu?
Med anklagerne mod Morten Bo skriver Fatamorgana sig ind i rækken af aktuelle sager på danske kunstuddannelser, hvor elever har beskyldt lærere for at praktisere grænseoverskridende adfærd for at skabe kunst. Både Forfatterskolen og Kunstakademiet var involveret i lignende sager i 2018. Her er Morten Bo fotograferet i 2007.

Med anklagerne mod Morten Bo skriver Fatamorgana sig ind i rækken af aktuelle sager på danske kunstuddannelser, hvor elever har beskyldt lærere for at praktisere grænseoverskridende adfærd for at skabe kunst. Både Forfatterskolen og Kunstakademiet var involveret i lignende sager i 2018. Her er Morten Bo fotograferet i 2007.

Jacob Ehrbahn

20. juni 2020

Ubehagelige, nedværdigende, diskriminerende og grænseoverskridende oplevelser har præget livet for eleverne på fotoskolen Fatamorgana. Det skrev 32 elever for nylig i et brev stilet til skolens bestyrelse, hvor de rettede anklager mod fotoskolens stifter og leder, den velrenommerede fotograf og selverklærede fanatiker Morten Bo.

»Vi har oplevet nedværdigende sprog over for kvinder (f.eks. at blive kaldt »kællinger«, »bitches« og »høns«) i en sådan grad, at det gik ud over undervisningsrummet,« skriver de i brevet, der kommer efter, at tre elever på forårssemestret har forladt skolen i protest over den pædagogiske stil, som Morten Bo praktiserer.

Til Politiken har en elev blandt andet beskrevet, hvordan Morten Bo ved en lejlighed skulle have stillet sig foran en projektor, der viste et fotografi af eleven nøgen, så fotografiet ramte hans skridt, hvorefter han skulle have taget sig til skridtet.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Lone Wienberg Hansen
  • Mette Poulsen
  • Jane Jensen
Lone Wienberg Hansen, Mette Poulsen og Jane Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Ydmygelse som pædagogisk princip fører intet godt med sig - smertepunkterne i værket skal findes et andet sted. Det har man heldigvis lært mange steder. Kunstneriske processer er at begå fejl på fejl, indtil man når det, der er rigtigt.

Troels Ken Pedersen, Søren Mortensen, Hallberg Borg, Mogens Jonassen, Hanne Ribens og Jakob Knudsen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Kunstnere har en ophøjet selvforståelse, fordi kunst per definition er det unikke: Man er ikke kunstner uden at være unik.

Mange kunstnere er dumme svin. Mange mennesker er dumme svin. Men kunstneren kommer ofte til den uheldige konklusion, at det i sig selv er en kunstnerisk præstation at være et dumt svin, fordi man derved afsøger randområderne af eksistensen og bliver en større kunstner - eller hjælper andre til at blive det ved at bringe dem til randen.

Problemet er vel mest, at kunstnere kan slippe afsted med at være godt gammeldags dumme svin, fordi de altid har den undskyldning i baglommen, at de ikke ville være kommet dertil, hvor de er, var det ikke, fordi de selv var blevet udsat for lignende grænsesprængende uhyrligheder.

Og så nikker vi lidt og siger fair nok; der må trods alt gives lidt videre rammer for kunstneren, vi ønsker naturligvis alle det unikke, og stakkels fantastiske kunstner med dine traumer og din kunst.

Søren Mortensen og peter juhl petersen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Akademiets og andre institutioners opgave er ene og alene at facilitere kunstneren, ikke at bringe hen hverken på eller til randen af noget som helst. Vi skal huske på at overordentlig mange undervisere, især inden for de kunstneriske fag, netop lever af at undervise fordi deres kunstneriske talent ikke er stort nok til at oppebære en egentlig forretning. Det bør være klart, at et sådant handicap forpligter, især når man har med mennesker at gøre som er i en udviklingsfase, hvor alene det overhovedet at skabe kunst fordrer en vis åbenhed og evne til at gøre sig om ikke sårbar så dog følsom.

Tina Peirano, Søren Mortensen, Birte Pedersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Kenneth Krabat

Der er forskel på mesterlære og institution.

Der er forskel på at blive elsket af underviseren og ikke.

Der er forskel på at have talent for faget og ikke.

Der er forskel på at forvente neutral behandling og ikke.

Der er forskel på kritik og heksejagt.

Der er forskel på at se sig selv og at eftersøge idealer.

Der er forskel på at sætte sig selv på spil og intet risikere.

Der er forskel på livet og skolen, på krigszonen og hverdagen, på sprængningen og samlingen, på idéen og syntesen, på idealet og idealet.

Der er forskel på singulært mod til at stå frem og at stå frem i flok.

Det er forskel på samtale og hævn.