Læsetid: 8 min.

I Horsens handler skulpturdebatten om, hvorvidt folk skal mødes af død og elendighed i gågaden

Mens statuer af slaveejere og koloniherrer diskuteres verden over, har en helt anden type skulptur sat gang i en heftig debat i Horsens. Information er taget til byen for at forstå debatten og se den omdiskuterede skulptur
Bent Riis, som er fotograf og bor i Horsens, har deltaget aktivt i debatten om skulpturerne i byens gågade. Han mener ikke, det er konstruktivt, at alle fire skulpturer ifølge ham afspejler den mørke side af menneskelivet. »Man kan ikke bruge den følelse til noget som helst andet end at blive deprimeret over den,« siger han.

Bent Riis, som er fotograf og bor i Horsens, har deltaget aktivt i debatten om skulpturerne i byens gågade. Han mener ikke, det er konstruktivt, at alle fire skulpturer ifølge ham afspejler den mørke side af menneskelivet. »Man kan ikke bruge den følelse til noget som helst andet end at blive deprimeret over den,« siger han.

Sarah Hartvigsen Juncker

8. juli 2020

Folkemords Allé, Dødens Boulevard og Depressionsbæltet. Den seneste måned har en skulptur i Horsens vakt så meget debat, at disse ord har stået i lokalavisen. For mens man verden over lige nu diskuterer, om man skal fjerne historiske statuer af slaveejere og koloniherrer, har Horsens fået sin helt egen debat om skulpturer i det offentlige rum. Ligesom den internationale debat handler den om, hvad værkerne signalerer, men derudover lader det til at handle om noget helt andet i Horsens.

»Skal borgerne i det offentlige rum bombarderes med håbløshed og memento mori (kunst, der minder folk om, at de skal dø, red.)? Det er ikke konstruktivt,« siger Bent Riis.

Han er fotograf, forfatter og foredragsholder og har deltaget aktivt i debatten via læserbreve i Horsens Folkeblad og interview i forskellige medier.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Alvin Jensen
  • Viggo Okholm
  • Jakob Trägårdh
  • Peter Knap
  • Eva Schwanenflügel
  • erik pedersen
Alvin Jensen, Viggo Okholm, Jakob Trägårdh, Peter Knap, Eva Schwanenflügel og erik pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

"Paw Amdisen sidder ikke selv i Plan- og Miljøudvalget, men han er enig i beslutningen om at opstille skulpturen. Den efterfølgende debat har ikke fået ham på andre tanker – nærmere tværtimod.

»Hvis den allerede, før den er opstillet, kan skabe så meget debat, så vækker den i hvert fald følelser og tanker hos folk. Hvis kunst kan gøre det, har den en eller anden form for kvalitet,« siger han."

Argumentet om, at et hvilket som helst værk må være kunst af kvalitet i det øjeblik det vækker 'følelser og tanker' og 'skaber debat', er noget forslidt og hult.
En hundelort på en piedestal ville med garanti have samme effekt.

Når det er sagt, er debatten i Horsens spændende.
For hvorfor skal borgerne ikke inddrages mere i beslutningen om, hvilken kunst der skal udstilles i det offentlige rum?

Måske demokratiet ville få det bedre af det ;-)

Henrik Günther, Randi Christiansen, Viggo Okholm, Bjørn Pedersen og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Ikke at ville se elendighed, hverken lokal eller fremmed, er også et politisk standpunkt. Mærkeligt som det kan glemmes... især th for midten?

søren ploug, Hanne Ribens, Werner Gass, Alvin Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Else Lund Jørgensen

Naturligvis skal vi have den skulptur her i Horsens. Den sætter sindene i kog, appellerer til folks fantasi og endelig får den folk til tasterne. Hvad mere kan man forlange af god kunst? Kunst skal ikke bekræfte os, men udfordre os, få os til at reflektere.
Hvis det skal være "hygge-nygge", så læg en stabel reklamer for feel-good-kurser ved siden af, så er der balance i tingene!

søren ploug, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen og Søren Mortensen anbefalede denne kommentar
Alana Frederiksson

Vi kan også sætte kunstneriske billeder op af grædende og fortvivlede mennesker langs motorvejene og ved busholdepladser.

Rikke Nielsen

Adam er en meget flot og stærk skulptur.... det virker en smule malplaceret at stille en så stærk skultur på gågaden i en lille stille provinsby, hvor liguster og velplejede græsplæner nok er højdepunktet for kunstnerisk udfoldelse. Hvorfor ikke flytte ham til København eller en af de andre større byer, og give ham en værdig placering?

Eva Schwanenflügel

@ Rikke Nielsen :
"Hvorfor ikke flytte ham til København eller en af de andre større byer, og give ham en værdig placering?"

Arw for den,da..
Sikken en lammer til Horsens :-O

Eva Schwanenflügel

PS. Iøvrigt er Horsens aldeles ikke "en lille stille provinsby".

"Horsens er en by i Østjylland og er med sine 59.449 indbyggere (2020) Danmarks 8. største by, placeret for enden af Horsens Fjord på den jyske østkyst. Horsens er hovedby i Horsens Kommune, beliggende i Region Midtjylland. Byen nævnes første gang i 12. århundrede og var en betydelig by i Middelalderen med adskillige klostre og fæstningsanlæg. En række patricierhuse, bl.a. Jørgensens Hotel, vidner om at Horsens også var "købmændenes by" i 1700-tallet."
(Wikipedia)

Bjørn Pedersen, Verner Nielsen og Ole Kristensen anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Man kunne jo passende placere skulpturen foran Udlændinge og Integrationsministeriet. Eller foran udrejsecenter Ellebæk. Der ville den give stor symbolsk værdi.

Eva Schwanenflügel

@ Rikke Nielsen

Nu er skulpturen jo en gave til Horsens fra Jysk Fynske Medier, så det ville indebære, at Horsens skulle forære den til København.

Er du ikke kommet lidt for langt ud på dybt vand efterhånden..? ;-)

Rikke Nielsen

Jeg erkender provokationen :) Men har Horsens overhovedet overvejet, om de gør sig fortjent til sådan en stærk skulptur?

Eva Schwanenflügel

Godt med lidt selverkendelse ;-)

Men hvad i alverden mener du med at "gøre sig fortjent til en så stærk skulptur" ???

Rikke Nielsen

Der skal nok ikke meget selverkendelse til en bevidst provokation. Men i provokationen er der dog et gran af manglende forståelse for, at en kunstner vil placere en så stærk skulptur på en gågade i en lille provinsby. Det virker altså stadig en smule malplaceret på mig. Men du kom selv med forklaringen. Det er ikke kunstnerens eget valg.

Eva Schwanenflügel

Det er jeg klar over; dog kan også jeg indimellem være provokerende og misforstå med vilje ;-)

Men du svarede ikke på mit spørgsmål om at 'gøre sig fortjent'..?

Og du bliver stadig ved med at kalde Horsens en 'lille provinsby', selvom den er Danmarks 8. største by.

søren ploug, Ole Kristensen og Palle Jensen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Kunst er at kunne - spørgsmålet er hvad, man kan.

Jeg synes, det er et visuelt overgreb på borgerne at opstille rædselsvækkende skulpturer på offentlige steder - ovenikøbet uden at spørge om lov.

Man kan naturligvis diskutere smag og behag, selvom der dog er visse retningslinjer for, hvad der må anses for at være værker med værdifuldt indhold. Kejserens nye klæder har vi set rigeligt af i modernistisk kunst. Selv på det kongelige danske akademi for de skønne kunster lefles for den flygtige tidsånd.

Så lad enhver om hvad de finder for godt at se på, og selvom dårlig smag også er en kunst, må der på offentlige pladser og især for offentlige midler kunne hævdes en vis beskyttelse mod opstilling af værker, hvis hensigt er at vække rædsel og afsky.

Afskyvækkende og påtrængende krav om bevidsthedsudvidelse vedrørende menneskelig dårskab må finde sted i andre og frivillige fora.

René Arestrup

@Eva
'For hvorfor skal borgerne ikke inddrages mere i beslutningen om, hvilken kunst der skal udstilles i det offentlige rum?

Det tror jeg ikke, du skal ønske dig.

Elitært? Javist. Men konsensus-kunst har som regel meget lidt med kunst at gøre.

Det er ikke - og bør aldrig blive - kunstens opgave at være opbyggelig, konstruktiv og fungere som feel good-staffage i en afgrænset verden, med alle dens afgrænsede forventninger.

For så har kunsten ingen berettigelse. Så er den død.

Eva Schwanenflügel

@ René Arestrup

Byrødder har så mere kunstforstand end borgere, af én eller anden grund?

Hvorfor ikke lave et kunstråd, hvor interesserede borgere kan deltage, på linje med modellen for menighedsråd fx?

Personligt synes jeg, at det er vigtigt, at borgere inddrages i beslutninger om deres egen by.
For så bliver de mere ansvarlige og tilfredse.

Eva Schwanenflügel

PS. Som jeg læser artiklen, er der jo ingen Horsens-borgere, der er imod selve skulpturen Adam, men nogle mener blot at temaet 'død og elendighed' begynder at blive for dominerende i bybilledet.