Interview
Læsetid: 8 min.

»Mavefornemmelse er et legitimt argument,« siger kunstkollektivet FAMILIEN

Kunstkollektivet FAMILIEN laver scenekunst i fællesskab og synes, det er »pissehårdt« og »pissesvært«. Men det er umagen værd at arbejde kollektivt, siger de fire kvindelige medlemmer – ikke mindst fordi de har magten til at indføre firedages arbejdsuge
Det er ikke kun produktet, der motiverer de fire medlemmer af FAMILIEN til at arbejde kollektivt. I lige så høj grad er det at forme sine egne arbejdsforhold. Derfor har de etableret en firedages arbejdsuge. De får færre penge, men til gengæld skal de ikke løbe så stærkt. Fra venstre skuespiller Gry Guldager, dramaturg Tine Byrdal, skuespiller Rosa Sand og instruktør Lene Skytt.

Det er ikke kun produktet, der motiverer de fire medlemmer af FAMILIEN til at arbejde kollektivt. I lige så høj grad er det at forme sine egne arbejdsforhold. Derfor har de etableret en firedages arbejdsuge. De får færre penge, men til gengæld skal de ikke løbe så stærkt. Fra venstre skuespiller Gry Guldager, dramaturg Tine Byrdal, skuespiller Rosa Sand og instruktør Lene Skytt.

Sarah Hartvigsen Juncker

Kultur
4. juli 2020

Inden vi skulle mødes, havde jeg bedt kunstkollektivet FAMILIEN om at udpege et sted, der betød noget særligt for dets medlemmer.

Det havde udviklet sig til en længere, intern mailtråd, for i kollektivet kunne de ikke rigtig blive enige. Pisserenden, havde nogle af dem foreslået – for der lå Piccoloscenen, teaterskolen for børn og unge, hvor skuespillerne Rosa Sand og Gry Guldager og dramaturg Tine Byrdal mødte hinanden, da de var i 12-årsalderen.

Men instruktør Lene Skytt havde ikke så mange minder derfra, for hun stødte først til de andre, da de var blevet 18 år. Lene Skytt syntes i stedet, at de skulle mødes på Islands Brygge, hvor teaterskolen også havde haft til huse – men det sted forbandt de andre ikke på samme måde med noget formativt.

Til sidst blev de enige om at foreslå, at vi skulle mødes under fanerne i Arbejdermuseets festsal. For i modsætning til skolen peger det sted ikke tilbage – det peger frem.

Den teaterforestilling, FAMILIEN er i gang med for tiden, handler nemlig om arbejderklassen. Men Arbejdermuseets festsal peger også på den måde, kollektivet arbejder på, fortæller Rosa Sand.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

De er en skøn og bemærkelsesværdig gruppe.